ایران، سوگوار غروب آفتاب هشتم

۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85229261
ایران، سوگوار غروب آفتاب هشتم

مشهد- ایرنا- سالروز شهادت امام رضا(ع) صدها هزار نفر از عزاداران و محبان اهل بیت(ع) را از سراسر کشور و برخی کشورهای مسلمان همسایه به مشهد کشانده است تا در غم شهادت امام مهربانی ها (ع) سوگواری کرده و در آیین‌های ویژه این روز شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، محبت اهل بیت (ع) حد و مرز نمی شناسد و آنانی که هزاران فرسنگ از مشهدالرضا دورند، درد دل خود را با نجوای زیرلب "یا رضا" بیان می کنند و همین مرهمی بر دل‌های بی‌قرارشان می شود.

شوری که هر ساله هزاران نفر را در در دهه آخر ماه صفر، با پای پیاده و یا سواره اما با قلبی بی‌قرار و پر از شوق به مشهد می‌کشاند، نشان از همان محبت بی‌حد و مرز دارد.

از چند شب پیش و از آستانه رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) صدای سنج و زنجیر در نقاط مختلف مشهد بویژه مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی شنیده می‌شود و دسته‌های پرشمار عزادار در حال حرکت به سوی حرم هستند تا آیین عزاداری را در بارگاه امام هشتم شیعیان برپا دارند.

اوج عزاداری ها اما از دیشب شروع شد و خیابان‌های منتهی به بارگاه رضوی پر از جمعیت زائران و مجاورانی شده است که یا در دسته‌های عزاداری در حال سینه‌زنی و زنجیرزنی هستند یا در صفوف متحدالشکل و مرتب به سمت بارگاه رضوی حرکت می‌کنند.

نوای محزون و دل‌نشین مداحان و ذاکران در صحن و سرای رضوی طنین افکنده است و نه‌ تنها جمعیت حاضر در صحن‌ها و بست‌های حرم مطهر را به خروش آورده، بلکه دل میلیون ها عاشق و دلداده را که قلب‌های خود را از طریق پخش زنده رسانه ها روانه زیارت خورشید هشتمین کرده‌اند، نیز به لرزه درآورده است.

ایران، سوگوار غروب آفتاب هشتمین

دیشب به مناسبت شب شهادت حضرت رضا (ع) آیین سنتی خطبه خوانی با حضور خدام و زائران در صحن پیامبر اعظم برپا شد. این مراسم نورانی با شعار «آرام جان‌ها» از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه با قرائت آیات نورانی قرآن کریم شروع شد که سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی نیز از جمله برنامه های این مراسم بود.

در بخش پایانی این مراسم، عزاداری و شمع گردانی خدام با نوحه خوانی ذاکران اهل بیت انجام و خطبه شب شهادت توسط یکی از وعاظ قرائت شد.

امروز هم در هر خیابان و کوچه منتهی به حرم رضوی، پرچم ‎های عزاداری به اهتزاز درآمده است و صدای طبل و بر هم کوبیده شدن سنج هیات‌های عزادار، خبر از مصیبتی سنگین را فریاد می‌کند.

صحن و سرای بارگاه منور رضوی در سوگ این مصیبت سیاه‌پوش است و بار دیگر دل شیعیان با ذکر مصائب مظلومیت خاندان عصمت و طهارت(ع) داغدار و اندوهگین شد.

صحن و سرای رضوی با نصب بیش از پنج هزار مترمربع کتیبه مناسبتی و پرچم و پارچه مشکی، سیاهپوش شده است.

ایران، سوگوار غروب آفتاب هشتمین

در حال حاضر ۱۴ کتیبه بزرگ مناسبتی بر بلندای ایوان‌های صحن های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی، قدس، گوهرشاد، پیامبر اعظم(ص) و شیخ بهایی و سه کتیبه بزرگ مناسبتی بر بالای بست‌های ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی نصب شده که با عبارات مرتبط با این ایام مزین شده است.

«جام جهان نماست در این قطعه از بهشت/ آرام جان ‌ماست در این قطعه از بهشت»، «ماتم جانسوز احمد موسم اشک و بکاست/ ذکر زهرا گه پدر، گاهی حسن، گاهی رضاست»، «همه جان‌ها به فدای رخ تابان محمد(ص) / می‌دهم جان همه پای دین و قرآن محمد(ص)» و «زِ آستان رضایم خدا جدا نکند/ من و جدایی از این آستان خدا نکند»، از جمله ابیاتی است که بر روی کتیبه‌های بزرگ مناسبتی صحن انقلاب به چشم می‌خورد.

عباراتی همچون «غریب آقام/ آمدم بر درگهت با چشم گریان یا رضا(ع)»، «خوشا راهی که پایانش تو باشی»، «به طوس رفتم و ناله زدم غریب غریب/ ندا رسید زِ سوی رضا حسین حسین» و «رسول الله بابی انت و امی» نیز بر روی برخی از این کتیبه‌ها نقش بسته است.

همچنین کتیبه‌های عمودی در جای جای حرم مطهر قابل رؤیت است که به القاب امام هشتم(ع) از جمله «یا امام شهید»، «یا امام غریب» و «عالم آل محمد» مزین است. پرچم‌های مشکی نیز در نقاط مختلف همچون صحن پیامبر اعظم(ص) و بر سر در بست‌های ورودی‌ در اهتزاز است و ۲۰ کتل نیز در صحن‌های مختلف نصب شده است.

دیگر نقاط از اماکن حرم رضوی مانند پارکینگ‌ها، سقاخانه‌ها، گلدسته‌ها، نقاره‌خانه و... با پارچه و کتیبه مشکی سیاهپوش شده و سوگ و ماتم دل زائران و مجاورانی را که برای شرکت در محافل عزاداری ایام پایانی صفر به ویژه سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) به این حریم قدسی مشرف می‌شوند، بیش از پیش نمایان کرده است.

امروز در گوشه و کنار صحن های حرم امام رضا(ع) برخی از هیاتهای مذهبی قرار عاشقی گذاشته و به شکل منسجم و واحد، با زبان و لهجه ‎های مختلف در حال نوحه خوانی و سینه زنی هستند.

ظهر امروز نیز اجتماع بزرگ عزاداران رضوی با سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار می‌شود.

طی روزهای پایانی ماه صفر ده‌ها جلسه سخنرانی در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی برگزار شده و سخنرانان به تبیین شخصیت پیامبر(ص)، امام حسن(ع)، امام رضا(ع) و ذکر مصایب اهل بیت(ع) پرداخته اند.

همه آمده‌اند تا بار دیگر دست التجا به دامان خاندان عصمت و طهارت زده و بر پیروی از آموزه های اهل بیت(ع) تاکید کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha