۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85228317
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قلعه باستانی میمند دنا احیا می شود

۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبر: 85228317
قلعه باستانی میمند دنا احیا می شود

یاسوج - ایرنا - بنای تاریخی کوشک (قلعه باستانی میمند) در بخش پاتاوه شهرستان دنا که بر اثر گذشت زمان و برخی عوامل و دخالت های انسانی دچار تخریب شده بود دوباره احیا می شود و هم اینک نیز کار مرمت و بازسازی بخش هایی از این اثر آغاز شده است.

"افشین بهمنی" رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دنا جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح بخش های از بنای تاریخی که بر اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی زیرخاک مدفون شده یا در آن خار و خاشاک سبز شده در حال پاک سازی و احیا است.

روستای میمند از توابع شهرستان دنا بخش پاتاوه است که در سه کیلومتری شمال غربی دنا و ۹۰ کیلومتری یاسوج قرار دارد که نقطه صفر مرزی با استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری است؛ این روستا از اطراف به دامنه‌های کوهستان دنا محدود می‌شود.

وی بیان کرد: اعتبار اولیه برای شروع طرح پاکسازی بنا و محوطه کوشک تاریخی «میمند» ۲ میلیارد است که با هماهنگی و نظارت باستان شناسان کار احیای این بنای ارزشمند آغاز شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دنا ابراز کرد:براساس برنامه ریزی صورت گرفته پس از اجرای پاکسازی مراحل دیگر احیای بنای تاریخی کوشک «میمند» شامل مرمت و استحکام بخشی آن نیز انجام می شود.

بهمنی عنوان کرد:بنای تاریخی کوشک «میمند»که متعلق به دوره ساسانی است از مصالحی چون سنگ و ساروج ساخته شده است،این اثر تاریخی که به قلعه باستانی نیز شهرت دارد.

گفته می شود سفال‌هایی در این قلعه و نزدیکی آن یافت شده که تخمین قدمت آنان به دوره ساسانی نسبت داده شده است.

کوشک تاریخی«میمند» که در مجاورت روستایی به همین نام قرار گرفته به احتمال زیاد در دسته خانه‌های ویلایی و متعلق به اقشار با درآمد بالا و تجار عهد خود بوده است.

این بنای تاریخی از ۲طبقه تشکیل شده که طبقه بالای آن جهت سکونت افراد و در طبقه زیرین این آثار تجارت انجام می‌گرفته است.

شهرستان دنا ۱۲۸ اثر میراث فرهنگی دارد که از این تعداد ۶۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha