بسیج حمل و نقل برون شهری برای خدمت‌رسانی به زائران آخر صفر در مشهدالرضا

مشهد- ایرنا- میزبانی شایسته از میلیونها زائر و عزادار در ایام پایانی سفر در حریم ملک پاسبان رضوی، نیازمند تمهیدات ویژه ای است که تقویت حمل و نقل برون شهری از مهمترین آنهاست که این مهم در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا، پایتخت معنوی کشور در این ایام پذیرای خیل عظیم عاشقان و دلدادگان خاندان نبوت است و طبق آمار رسمی از ١۵ شهریور ماه تا کنون بیش از ٢ میلیون زائر وارد مشهد شده اند و طبق اعلام وزیر کشور پیش بینی می شود مشهد در این ایام پذیرای هشت میلیون زائر باشد.

بایسته های میزبانی از زائران رضوی ایجاب می کند در حوزه های مختلف از جمله اقامت، حمل و نقل و پذیرایی تمهیدات لازم فراهم شود تا زائران با کمترین دغدغه به زیارت و عزاداری بپردازند.

در این میان حمل و نقل و انتقال زائران به مشهد و مهمتر از آن فراهم کردن شرایط بازگشت به شهرها و استان‌هایشان از اهمیت ویژه برخوردار و دغدغه مسوولان مشهدالرضا(ع) در ایام اوج مسافر و به خصوص روزهای پایان صفر است.

در این راستا امروز ٢٢ شهریورماه نشست قرارگاه عملیاتی دهه آخر صفر با حضور مدیران حوزه حمل و نقل شامل مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی، مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی، مدیرکل راهداری استان، سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد و معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی برگزار و تمهیدات اندیشیده شده تشریح شد.

معاون اجرایی رییس جمهور پیگیر امور زائران دهه آخر صفر

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: با توجه به اهمیت خدمت‌رسانی به زائران آخر صفر، معاون اجرایی رییس جمهوری برای رصد اقدامات و وضعیت خدمت‌رسانی در مشهد حضور دارد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: روز گذشته ٢١٨ هزار و ٢٢۴ زائر وارد مشهد شده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال یک درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: ۶٨ درصد از این تعداد با وسیله نقلیه شخصی، ١٧ درصد با حمل و نقل عمومی جاده ای، ٩ درصد از طریق راه آهن و پنج درصد از طریق فرودگاه وارد مشهد شده اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: سال گذشته برای بازگشت زائران در دهه آخر صفر مشکلی نداشتیم و امیدواریم امسال نیز این ایام را بدون دغدغه پشت سر بگذرانیم.

گنابادی نژاد افزود: ساکنان شهر چهار هزار نفری مُلک آباد شب گذشته میزبان ۵٠ هزار زائر بودند که اقدام ارزشمندی است.

وی ادامه داد: ٧٧ درصد ظرفیت اسکان رسمی مشهد نیز تا دیشب تکمیل شده و باید ظرفیت‌های مکمل آماده‌سازی شوند.

توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع زائر

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به موضوع زائر و زیارت دارد و در این دولت تا کنون چهار جلسه کارگروه ملی زیارت با حضور رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور برگزار شده است.

گنابادی نژاد افزود: این درحالی است که در سه دولت قبل ١٠ جلسه کارگروه زیارت در مجموع برگزار شده بود.

وی اضافه کرد: در جلسه کارگروه زیارت در هشتم شهریور جاری مقرر شد گزارش آخرین وضعیت طرح ساخت آزادراه حرم تا حرم تهیه و برنامه‌ریزی برای ادامه این طرح انجام شود لذا دستگاه های استانی در این خصوص باید پیگیری لازم را انجام دهند.

انجام ٨۵ درصد سفرها به خراسان رضوی با اتوبوس و خودرو شخصی

مدیرکل راهداری خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: به طور معمول در ایام دهه آخر صفر، ٨۵ درصد سفرها به مشهد و استان با خودرو شخصی و اتوبوس انجام می شود.

جعفر شهامت افزود: از این رو باید ٨٠ درصد انرژی حوزه حمل و نقل روی تقویت سفر های جاده ای گذاشته شود.

وی ادامه داد: به منظور رفاه زائران و مسافران ۵٧ مجتمع خدمات رفاهی در استان و ٣٠ موکب ویژه در مسیرهای منتهی به مشهد توسط راهداری فعال است و ۴٢٠ مرکز پذیرایی از زائران پیاده نیز در طول مسیر خدمت‌رسانی می کنند.

وی اضافه کرد: ایمنی سفر از اولویت‌هاست و در این راستا طی یک سال گذشته بیش از هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال در حوزه ایمنی راهها هزینه شده است.

خدمت‌رسانی ١۶٠٠ دستگاه اتوبوس از سایر استانها

مدیرکل راهداری خراسان رضوی گفت:در روزهای عادی ٨٠٠ دستگاه اتوبوس در پایانه های مسافربری مشهد سرویس دهی می کنند اما در این ایام باید روزانه سرویس دهی توسط ٢ هزار دستگاه اتوبوس انجام شود.

شهامت افزود: پیش بینی می شود بیش از ٢ هزار و ٧۶٠ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران دهه آخر صفر نیاز باشد که برای تامین ظرفیت جا به جایی مسافران و موج بازگشت آنها هزار و ۶٠٠ دستگاه اتوبوس از سایر استانها به مشهد اعزام شده است.

وی اضافه کرد: پیش فروش بلیت اتوبوس از امروز آغاز شده است و زائران برای خرید بلیت رفت و برگشت اقدام کنند تا برای بازگشت دچار مشکل نشوند.

مدیرکل راهداری خراسان رضوی گفت: نرخ بلیت بازگشت در ناوگان اتوبوسرانی در این ایام ٣٠ درصد افزایش می یابد.

برقراری ١۵٩ پرواز فوق‌العاده در فرودگاه مشهد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: برای پروازهای دهه آخر صفر از ٢٠ تا ٢٧ شهریور برنامه ریزی شده است.

محمود امانی بنی افزود: پروازهای این فرودگاه در این ایام تقویت و ١۵٠ پرواز فوق‌العاده برای این ایام پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در این ایام جا به جایی مسافر در فرودگاه مشهد حدود ٣٠ درصد افزایش می یابد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: بیشترین ورودی مسافر از طریق فرودگاه مشهد در ایام دهه آخر صفر مربوط به امروز است که تا ساعت ٢۴ تعداد ١٨٠ پرواز وارد مشهد می شود.

امانی بنی افزود: اوج زمان خروج مسافری نیز مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده است و در مجموع در این ٢ روز حدود ۶٣ هزار نفر از این فرودگاه خارج می شوند.

وی ادامه داد: با هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشور و اعلام آمادگی فرودگاه مشهد برای پذیرش روزانه تا ٢٨٠ پرواز، سایر فرودگاه ها و شرکتهای هواپیمایی نیز پروازها به مشهد را تقویت می کنند.

افزوده شدن ۶ رام قطار در ایام دهه آخر صفر

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روزانه ٧۴ رام قطار به صورت رفت و برگشت به مشهد رفت و آمد می کنند که در این ایام تا ٣١ شهریورماه این تعداد به ٨٠ رام افزایش یافته است.

مصطفی نصیری افزود: برنامه ریزی شده سفرهای درون سازمانی نیز ٣٠ درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: برای انتقال زائران پیاده نیز در مسیرهای نیشابور، فیروزه، سرخس و نقاب قطار فوق‌العاده پیش بینی شده است،

وی از مسافران خواست: ترافیک مشهد در این ایام را مدنظر داشته باشند تا از قطار جانمانند.

لزوم برنامه ریزی برای بازگشت حدود یک میلیون زائر پیاده

سرپرست پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: پیش بینی شده حدود یک میلیون زائر پیاده در این ایام وارد مشهد شوند.

مهدی امامی میبدی افزود: باید برای بازگشت این تعداد تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در زمان بازگشت دچار مشکل نشویم.

وی اضافه کرد: دغدغه اصلی موج بازگشت زائران در روز شنبه هفته آینده است و زائران باید زمان بازگشت را مدیریت کنند تا با ازدحام جمعیت در پایانه‌ها مواجه نشویم.

امامی ادامه داد: شهرداری مشهد ١۵٠ کمک یار پلیس با همکاری پلیس راهور آموزش داده است تا از امروز بعد از ظهر کمک پلیس راهور در معابر و تقاطع ها باشند.

دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود. در این دهه مناسبتهایی چون روز ۲۸ ماه صفر رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد و با شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر به پایان می رسد.

اوج عزاداریها و سوگواریهای حسینی در خراسان رضوی و بسیاری از خطه‌های دیگر ایران در همین دهه است که در آن هیاتهای عزاداری و دسته‌های زنجیرزنی از شهرها و روستاهای خراسان رضوی و حتی دیگر مناطق کشور سواره و یا با پای پیاده به مشهد الرضا آمده و آیین های سوگواری را در کنار حرم امام علی بن موسی الرضا (ع) به جای می‌آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha