اطلاعات و داده‌های حوزه اجتماعی درست اطلاع‌رسانی شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: آمارها، داده‌ها و اطلاعات در حوزه اجتماعی به درستی اطلاع‌رسانی شود و در اختیار محققان قرار گیرد و ما نیز باید امانتدار و حافظ خوبی برای این داده‌های آماری باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عباسی روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی استقرار نظام جامع رصد اجتماعی کشور افزود: باید بتوانیم به سایر دستگاه‌هایی که به ما اعتماد کردند خدمات خوبی ارائه دهیم بنابراین برای اطلاع‌رسانی دقیق در حوزه اجتماعی نیاز به همکاری همه گروه‌ها، محققان و اندیشمندان است.

وی ادامه داد: در نشست با رئیس جمهور که اخیرا برگزار شد برخی ادعا داشتند که در کشور اطلاعات و داده‌های اجتماعی مختلف و ناقص داده می‌شود، با توجه به اینکه داده‌های اجتماعی تشویش خاطر و نگرانی در جامعه ایجاد می‌کند و این موضوع به عنوان یک اشکال در این نشست مطرح شد.

عباسی اضافه کرد: اعتقاد داریم باید اطلاعات دقیق در حوزه اجتماعی در اختیار اندیشمندان، صاحبنظران و محققان قرار گیرد و برای جامعه به اندازه‌ای که لازم است این داده‌ها اطلاع‌رسانی شود زیرا داده‌های اجتماعی بعضا با مسایل در ابعاد دینی باید تطبیق شود.

وی تاکید کرد: برخی محققان یکسری اطلاعات را عنوان می‌کنند که در درون جامعه ابراز نگرانی می‌شود. برخی بدون دقت آمار چندین برابر ارائه می‌دهند و تصور می‌کنند که هر چه میزان آمارهای بزرگ‌تر ارائه شود طرفدار پیدا خواهند کرد در صورتی که این موضوع برای تشویق اذهان عمومی خطرناک است و جامعه این را مصلحت نمی‌داند.

اطلاعات و داده‌های حوزه اجتماعی درست اطلاع‌رسانی شود

امنیت و سلامت اجتماعی از موضوعات مهم در جامعه

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: همه ارکان حاکمیت به دنبال این موضوع هستند که وظایف خود را نسبت به آنچه را که باید جامعه ایران اسلامی در ابعاد مختلف به رشد و تعالی برساند، با مدیریت خالصانه ادامه دهند و همه ایده‌ها، توصیه‌ها و تاکیدات بر این بوده است که این اقدام و انسجام بدون اتحاد شکل جدی نخواهد گرفت.

عباسی افزود: از موضوعات مهم در جامعه مساله امنیت و سلامت اجتماعی است بنابراین برای این مسایل رهاوردهای مهمی نیاز است که از جمله این رهاوردها می‌توان به رفاه و عدالت اجتماعی اشاره کرد. اگر این دو را در جامعه داشته باشیم می‌توانیم مسیرهای تعالی را در ابعاد مختلف طی کنیم.

وی اضافه کرد: در سیاستگذاری ما باید این برنامه‌ها وجود داشته باشد و همه اهداف ما به این اقدامات منتهی شود. سلامت فکری، اجتماعی و روحی در جامعه باید به خوبی فراهم شود تا باعث تقویت سرمایه اجتماعی ‌شود. البته برای انجام همه این فعالیت‌ها نیاز به انسجام داریم.

عباسی افزود: اگر امروز شاهد انسجام در جامعه هستیم به دلیل ارزش‌گذاری اصل انقلاب است. اگر قرار است هر مجموعه‌ای موفق شود نیاز به برنامه‌ای موثر دارد و هر برنامه نیاز به یافته‌های عمیق فکری و چارچوب‌های عمیق و مبانی محکم دارد.

داشتن داده‌های متقن از ملزومات نظام برنامه‌ای است

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اینکه داشتن داده‌های متقن از ملزومات نظام برنامه‌ای است، گفت: نظام برنامه‌ای که آمار دقیق و داده‌های به روز نداشته باشد نمی‌تواند بر روی جریان درست برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد و اعتقادات فکری را هم متزلزل خواهد کرد. باید برای هر کار داده‌های قوی و متقن داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در جریان کلی کشور به یک یافته دیگری هم رسیدیم که البته نگاهی کامل است که همه‌جانبه‌نگر باشد. اگر زوایای دید و نگاه به این موضوعات، ابعاد متعدد داشته باشد آن فعالیت کامل‌تر خواهد بود. اعتقاد دارم که هیچ کدام از ما امکانات جامع و کاملی نداریم و همه جوامع زوایای جامع برای ایجاد یک جامعه قوی و محکم‌تری ندارند و برای اینکه این نقیصه جبران شود به یک یافته مهم دیگری رسیدیم و باید یافته‌های خود را گردهم آوریم و گردآوری ابعاد متعدد از زوایای متعدد بتواند دید جامع‌تری به ما بدهد.

عباسی ادامه داد: ما باید وضع موجود را درست بشناسیم تا فاصله‌ها را کاهش دهیم و باید برای این موضوع هم برنامه داشته باشیم. با اتحاد و انسجام می‌توان اطلاعات و داده‌ها را کنار هم قرار دهیم.

اطلاعات و داده‌های حوزه اجتماعی درست اطلاع‌رسانی شود


برای همه فعالیت‌ها نیاز به کار گروهی است

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور اضافه کرد: همه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنیم و ما بخشی نگاه نمی‌کنیم. باید برای همه فعالیت‌ها کار گروهی داشته باشیم. امیدواریم کارهای مشترک ما منجر به اقدامات خوبی شود همانگونه که این فعالیت‌های مشترک منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی در عرصه‌های مختلف شده است.

عباسی افزود: ۳۶ دستگاه کشور به همگرایی ابراز تمایل کرده‌اند و این نشان می‌دهد که در دولت سیزدهم اتحاد و انسجام به عنوان یک رویکرد دنبال می‌شود و همه کارگزاران نظام به عنوان یک هدف مهم این رویکرد را در برنامه‌های خود دارند.

وی اظهار داشت: برای داشتن بسترهای داده‌های اجتماعی و استانداردسازی این برنامه‌ها نیاز به همفکری است. باید مشارکت و انجام پژوهش‌ها و کارهای گروهی این انسجام را محکم‌تر کنیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: اکنون در جایگاهی هستیم که کارگزاران نظام به توصیه‌ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اهداف رویکردی دولت را به خوبی مدنظر دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha