۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85227403
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پایان بلاتکلیفی ۹۰ روزه مدیریت پایتخت سوارکاری کشور
عکس مجموعه سوارکاری گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- مدیریت مجموعه سوارکاری گنبدکاووس به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های اسبدوانی ایران پس از حدود ۹۰ روز کشمکش و بلاتکلیفی بر سر ریاست هیات سوارکاری این شهرستان، سرانجام به نقطه پایان رسید و سرپرست معزول‌شده به کار خود بازگشت.

به گزارش ایرنا، مسابقات سوارکاری در بین مردم استان گلستان به ویژه ترکمن‌های ساکن گنبدکاووس علاقمندان زیادی دارد و به همین علت مجموعه سوارکاری آن در سال ۱۳۵۳ در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار ساخته شد.

اگرچه از مساحت ۴۰۰ هکتاری آن اکنون ۱۶۰ هکتار شامل ۱۱۵ هکتار اراضی زراعی و ۴۵ هکتار هم محیط برگزاری مسابقات و جایگاه نگهداری اسب‌ها، باقی مانده و بقیه آن در سال‌های گذشته برای احداث دانشگاه، مرکز تحقیقات کشاورزی و استادیوم ورزشی اختصاص یافته است اما همچنان این مجموعه از بزرگترین مجموعه‌های سوارکاری در کشور به شمار می‌رود.

برگزاری مسابقات اسبدوانی در ۲ فصل بهار و پاییز باحضور جمع زیادی از علاقمندان به این رشته مفرح ورزشی، چند دهه‌ای است که در مجموعه سوارکاری گنبدکاووس درحال برگزاری است.

با این حال برگزاری مسابقات اسبدوانی در گنبدکاووس با توجه قدمت مجموعه سوارکاری آن و حضور پرشور تا ۱۰ هزار نفری تماشاگران و علاقمندان به اسبدوانی، حال و هوای دیگری دارد به همین علت هرگونه تغییر و تحول در مدیریت این مجموعه یا تعطیلی مسابقات بر فعالان این حوزه یعنی مالکان، مربیان، چابکسواران و مهمتر از همه بر اهالی و علاقمندان به این رشته ورزشی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

تغییر رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس و آغاز بلاتکلیفی

تغییر و جابجایی مدیران در یک مجموعه اگرچه یک رسم معمول و مرسوم در سیستم اداری به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد تغییر رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس از این قاعده مستثنی شده و شواهد نشان داد، «بهروز نیازی» رییس قبلی حاضر به تحویل مسند به رییس جدید «عبدالجلیل خسروی» نشد.

براساس مستندات موجود، «ساسان معین» رییس وقت اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس مطابق اختیارات قانونی در انتصاب روسای هیات‌های ورزشی، در نامه‌ای به شماره ۵۹/۱۵۰۰ به تاریخ ۱ / ۵ /۱۴۰۲ به رییس هیات سوارکاری استان گلستان پیشنهاد می‌دهد تا «عبدالجلیل خسروی» به عنوان رییس جدید هیات سوارکاری این شهرستان معرفی شود.

«ناصر رزاقیان» رییس هیات سوارکاری استان گلستان هم به پیشنهاد رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس در حکمی به شماره ۵۷/۲۱۷۶ به تاریخ ۴ / ۵ / ۱۴۰۲ ، عبدالجلیل خسروی را به مدت سه ماه به عنوان سرپرست هیات سوارکاری این شهرستان منصوب و حکم را ابلاغ می‌کند.

چند روز پس از صدور حکم، رییس وقت اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس در مراسمی غیررسمی حکم سرپرستی رییس هیات سوارکاری این شهرستان را در محل دفترش تحول می‌دهد و مقرر شد ۱۱ مردادماه هم به صورت رسمی مراسم معارفه و تکریم روسای جدید و قدیم این هیات برگزار شود.

پایان بلاتکلیفی ۹۰ روزه مدیریت پایتخت سوارکاری کشور
معارفه سرپرست هیات سوارکاری گنبدکاووس توسط ساسان معین رییس اداره ورزش و جوانان

اگرچه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم معارفه و تکریم روسای جدید و قدیم هیات سوارکاری گنبدکاووس در ۱۱ مردادماه انجام شده بود اما به سبب معضل گرمای هوا و اعلام تعطیلی چند روزه سراسری از هیات دولت، این مراسم به صورت محدود اما رسمی باحضور «عباس سیاه مرزکوهی» نماینده هیات سوارکاری گلستان و هیات همراه، برخی فعالان سوارکاری و برخی خبرنگاران از جمله ایرنا در اداره ورزش و جوانان این شهرستان برگزار شد.

نماینده هیات سوارکاری استان گلستان در این مراسم که بهروز نیازی رییس قبلی هیات سوارکاری گنبدکاووس اصلی‌ترین غایب آن بود در سخنانی بابیان اینکه مجموعه بزرگ سوارکاری این شهرستان ظرفیت لازم برای برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی را دارد، گفت: برای تحقق این مهم نیاز به همراهی و هم‌افزایی بیشتر فعالان این رشته ورزشی با یکدیگر و رفع موانع و مشکلات است.

عباس سیاه‌مرزکوهی افزود: گنبدکاووس که از آن به عنوان پایتخت سوارکاری کشور یاد می‌شود، باید اسب ترکمن و این مجموعه ورزشی را از مظلومیت خارج کنند.

وی اضافه کرد: رشته سوارکاری و مجموعه اسبدوانی گنبدکاووس علاقمندان زیادی در بین مردم گلستان بالاخص ترکمن‌ها دارد و مدیرانی که به‌عنوان رییس هیات این مجموعه انتخاب می‌شوند باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سوارکاری و خدمت بیشتر به فعالان این رشته و مردم بکار گیرند.

سیاه مرزکوهی ادامه داد: تغییر و تحول مدیران در ادارات و نهادهای مختلف، یک امر طبیعی و قانونی و لازمه رشد و تعالی یک جامعه و نیز خدمت‌رسانی بهتر به مردم است که همگان باید نسبت به تصمیمات مدیران ارشد در جابجایی مدیران تمکین کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌های «بهروز نیازی» رییس قبلی هیات سوارکاری گنبدکاووس، بیان داشت: با تصمیم مدیر ورزش و جوانان این شهرستان و تایید رییس هیات سوارکاری گلستان از این پس «عبدالجلیل خسروی» که تجربیات لازم در حوزه اسبدوانی دارد، به عنوان رییس جدید هیات سوارکاری فعالیت خود را آغاز می‌کند.

پایان بلاتکلیفی ۹۰ روزه مدیریت پایتخت سوارکاری کشور

معاون اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس هم در این مراسم گفت: این شهرستان ۴۰ هیات ورزشی دارد که برابر قوانین عزل و نصب روسای هیات‌ها برعهده رییس این اداره است.

عبدالخالق شیخ پور افزود: طی یکسال اخیر تنها هفت یا هشت نفر از روسای هیات‌های ورزشی تغییر یافتند که پس از تغییرات، عملکرد آن هیات مثبت و رو به رشد بوده است.

وی با بیان اینکه تغییر و تحول مدیران امری طبیعی و قانونی است، اضافه کرد: رییس جدید هیات سوارکاری گنبدکاووس از افراد با تجربه در حوزه سوارکاری و اسبدوانی است.

سرپرست هیات سوارکاری گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت: ۱۸ سال فعالیت و تجربه در حوزه سوارکاری و مسابقات اسبدوانی در این شهرستان دارم.

عبدالجلیل خسروی افزود: همه تلاش خود را با همراهی و همفکری فعالان حوزه اسبدوانی برای رشد و تعالی این رشته ورزشی بکار خواهم گرفت.

عزل رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس

پس از برگزاری مراسم معارفه سرپرست هیات سوارکاری گنبدکاووس و شاید هم چند روز قبل‌ آن، زمانی که ساسان معین رییس اداره ورزش و جوانان این شهرستان، خبر و عکس تحویل حکم سرپرستی هیات سوارکاری را رسانه‌ای کرده بود وی پس از ۱۴ ماه برکنار و «جواد عجم» به عنوان سرپرست جدید این اداره معرفی شد.

پایان بلاتکلیفی ۹۰ روزه مدیریت پایتخت سوارکاری کشور
معارفه جواد عجم سرپرست جدید اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس

برکناری رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس و معرفی سرپرست جدید این اداره اگرچه در سکوت رسانه‌ای برگزار و امیدها را برای شروع بکار سرپرست هیات سوارکاری این شهرستان تقویت کرد اما رییس قبلی این هیات همچنان از تحویل مسوولیت و اسناد مالی و اداری به جایگزین خود پرهیز می‌کند.

کشمکش تغییر و تحول در ریاست هیات سوارکاری گنبدکاووس، برخی اتفاقات و درگیری‌های لفظی و و بعضا فیزیکی بین طرفداران ۲ رییس بویژه مالکان و مربیان اسب‌ها شرکت کننده در مسابقات اسبدوانی این شهرستان هم ایجاد کرد.

تعویق ۲ هفته‌ای مسابقات سوارکاری گنبدکاووس

پافشاری و عدم تحویل مسوولیت و حضور برای انجام تغییر و تحول اداری و مالی توسط رییس هیات قبلی سوارکاری گنبدکاووس سبب شد تا سرپرست جدید این هیات، تصمیم به تعویق ۲ هفته‌ای مسابقات اسبدوانی کورس بهاره - تابستانه این شهرستان بگیرد.

عبدالجلیل خسروی ۲۱ مردادماه امسال در مصاحبه با ایرنا، از تعویق ۲ هفته‌ای مسابقات کورس اسبدوانی بهاره - تابستانه این شهرستان خبر داد و گفت: این تصمیم با هدف انجام فرایند تغییر و تحولات اداری و مالی این هیات پس از انتصاب مدیر جدید اتخاذ شده است.

وی افزود: پس از انتصاب به‌عنوان سرپرست جدید هیات سوارکاری گنبدکاووس، فرایند تغییر و تحولات اداری و حساب‌های مالی هیات باید انجام شود که براین اساس مسابقات کورس اسبدوانی گنبدکاووس ۲ هفته به تعویق افتاد.

خسروی اضافه کرد: پس از انجام فرایند اداری تغییر و تحولات هیات سوارکاری گنبدکاووس، ادامه مسابقات کورس بهاره - تابستانه این شهرستان از هفته پانزدهم از سر گرفته می‌شود.

علاوه بر پایان این مهلت، قاسم برزمینی مدیرکل ورزش و جوانان گلستان هم ۲۸ مردادماه امسال در نشست خبری با اصحاب رسانه در گنبدکاووس در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: تکلیف رییس جدید هیات سوارکاری گنبدکاووس تا پایان هفته جاری مشخص خواهد شد که این وعده مدیرکل هم محقق نشد.

پایان بلاتکلیفی ۹۰ روزه مدیریت پایتخت سوارکاری کشور
تعویق ۲ هفته‌ای مسابقات سوارکاری گنبدکاووس که همچنان ادامه دارد

خسروی اضافه کرد: با همه احترامی که برای مسوولان و رییس قبلی هیات سوارکاری گنبدکاووس قائلم اما اعتقاد دارد رییس هیات سوارکاری باید مستقل باشد تا بتواند با تیم کاری خویش تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرا کنند.

وی ادامه داد: من منتظر تصمیم هیات سوارکاری گلستان هستم تا در این خصوص تعیین تکلیف کند.

با اتفاقات بوجود آمده در هیات سوارکاری گنبدکاووس که از هیات‌های پرطرفدار ورزشی با گردش مالی چند میلیارد تومانی در هر هفته برگزاری مسابقات کورس است، به نظر می‌رسد، سهم خواهی یکی از دلائل اصلی بلاتکلیفی این هیات در زمان حاضر باشد.

سهم خواهی در ورزش گنبدکاووس نکته‌ای قابل تامل است که «محمدعلی رحیمیان» رییس سابق اداره ورزش و جوانان این شهرستان برای نخستین بار به آن اشاره کرد و به نظر می‌رسد نکته درستی است.

وی که تنها پنج ماه و ۱۰ روز (۱۵ بهمن ۹۶ تا ۲۴ تیر ۹۷) بر مسند ریاست اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس نشسته بود در مراسم تکریم خود علت تغییرش را ایستادن در مقابل سهم خواهی دیگران اعلام کرد و بیان داشت: با وجود برخی همدلی‌ها و همراهی‌ها در حوزه ورزش گنبدکاووس، سهم خواهی بزرگترین مشکل ورزش این شهرستان است.

رحیمیان اضافه کرد: براساس اعتقادی که دارم و آن نیز خدمت به مردم و ورزشکاران و کسب رضایت آنان است، در مقابل کسانی که در کنار همدلی، به دنبال سهم خواهی بوده یا هستند، ایستادم و بهای سنگین و تلخی نیز بابت این اعتقاد دادم.

وی تصریح کرد: از روز اول که معارفه شدم به همکاران و روسای هیات‌های ورزشی گفتم که هدف باید فقط خدمت به مردم باشد و اگر دنبال سهم خواهی باشید قطعا فرصت‌های خدمتگزاری و ظرفیت‌های ورزش این شهرستان هدر می‌رود و می‌سوزد.

به گفته رحیمیان، گنبدکاووس در ورزش قهرمانی بالاترین سهم (حدود ۶۰ درصد) را در استان گلستان دارد و رشد و توسعه این جایگاه قطعا نیازمند همدلی و همراهی بیشتر است.

با این حال آنچه برای ورزش پرآوازه سوارکاری گنبدکاووس و فعالان این حوزه اهمیت دوچندان دارد، ثبات در مدیریت هیات سوارکاری این شهرستان است تا بیش از این لطمه نبینند ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی هم بایستی با ورود جدی به مباحث سوارکاری گنبدکاووس دست سهم خواهان، پدرخوانده‌ها و مافیاهای این رشته را قطع کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان در مصاحبه امروز سه‌شنبه با ایرنا، از لغو حکم عبدالجلیل خسروی» سرپرست جدید هیات سوارکاری گنبدکاووس خبر داد و گفت: با لغو این حکم، «بهروز نیازی» رییس قبل هیات سوارکاری این شهرستان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

قاسم برزمینی افزود: با برنامه ریزی انجام شده، فصل جدید مسابقات اسبدوانی کورس پاییزه گنبدکاووس از ۱۱ آبان ماه جاری آغاز خواهد شد.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha