کارخانه قند ممسنی شهرستان رستم، در آستانه احیا و راه اندازی دوباره

شیراز- ایرنا- کارخانه قند ممسنی شهرستان رستم از جمله واحدهای تولیدی است که احیای آن در سفر اول رییس جمهور به فارس (مهرماه ۱۴۰۰) در دستور کار قرار گرفت و حال پس از حدود دو سال تلاش این کار در آستانه به ثمر نشستن است.

به گزارش ایرنا، از زمان تعطیلی این کارخانه که در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه حدود ۳۰۰ تن شکر به بهره برداری رسید بیش از ۹ سال می گذرد، کارخانه ای که در سال ۱۳۷۹ با افزایش سالانه ۳۵۰ کارگر در یک فصل کاری و با هدف اشتغالزایی و افزایش تولید از طریق سازمان صنایع ملی ایران به بخش خصوصی واگذار شد.

این کارخانه در طی دوران فعالیت خود با مشکلاتی مانند کمبود و گرانی مواد اولیه، نبود نقدینگی، عدم امکان تامین به موقع نیازمندی‌های کارخانه، سنگینی هزینه‌ها و مطالبات کارکنان مواجه بود و رفته رفته از میزان تولید آن کاسته شد.

کارخانه قند ممسنی در مقطعی یکی از بهترین واحدهای تولید شکر در استان فارس بود و ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و افزون بر یک هزار نفر به شکل غیر مستقیم از قبل این کارخانه مشغول به کار بودند اما شدت گرفتن مشکلات مالی طی سال‌های گذشته سبب شد تا روز به روز از تعداد کارگران این کارخانه کاسته شده و در نهایت در آبانماه سال ۱۳۹۳ چرخ تولید کارخانه به طور کامل متوقف شود.

سفر نخست رئیس جمهور به استان فارس در مهرماه ۱۴۰۰ نوید بخش بازگشت دو باره این کارخانه به چرخه تولید بود، بازگشتی که بیش از هر کس کام کارگران این کارخانه و مردم شهرستان را شیرین می کرد.

در جریان آن سفر سید صولت مرتضوی معاون وقت اجرایی رییس جمهور در شهرستان رستم حضور یافت و ضمن بازدید از کارخانه تعطیل شده قند ممسنی بر پیگیری جدی‌ برای حل مشکلات این کارخانه به عنوان یک اولویت‌ مهم تاکید کرد.

در ادامه تلاش‌ها برای احیای کارخانه قند ممسنی، استاندار فارس در سفر خردادماه امسال خود به شهرستان رستم ضمن بازدید از این کارخانه، موضوع احیای آنرا مورد بررسی ویژه قرار داد و و در جلسه‌ای که با حضور مسئولان محلی و استانی برگزار شد مقرر گردید که سرمایه گذار ظرف مدت ۲ماه نسبت به احیای این واحد صنعتی اقدام کند.

کارخانه قند ممسنی شهرستان رستم، در آستانه احیا و راه اندازی دوباره

احیای واحدهای تولیدی راکد، مهمترین سیاست دولت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در جریان بازدید اخیر خود از کارخانه قند ممسنی گفت: یکی از مهمترین سیاست ها و راهبردهای دولت مردمی سیزدهم فعال کردن دو باره کارخانه های راکد و بازگرداندن مجدد آنها به چرخه تولید است.

اسماعیل قزل سفلی افزود: بر همین اساس، احیای این کارخانه در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بررسی های فنی نشان می‌دهد که امکان بازگشت این کارخانه به چرخه تولید و فعالیت دو باره آن وجود دارد.

او اظهار کرد: مهمترین مساله در مسیر احیای این کارخانه مطالبات کارگران آن است که از ۱۰ سال گذشته تاکنون باقیمانده است.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: بر همین اساس به دنبال این هستیم که با پرداخت بخشی از مطالبات کارگران و حضور مجدد آنها در محل کار، زمینه برای فعال شدن فاز نخست این کارخانه که تولید شکر خام است فراهم شود.

کارخانه قند ممسنی شهرستان رستم، در آستانه احیا و راه اندازی دوباره

اشتغال ۱۵۰ نفر با فعال شدن فاز نخست کارخانه
فرماندار شهرستان رستم نیز گفت: با راه اندازی و فعال شدن فاز نخست کارخانه قند ممسنی، برای حدود ۱۵۰ نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

عبدالکریم کرمی، در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اینک ساماندهی فضای فیزیکی و سرویس ماشین آلات کارخانه در دست انجام است و در مراحل پایانی قرار دارد.

وی ادامه داد: در کنار پیگیری مطالبات کارگران، یکی از موارد دیگری که در دست پیگیری است بحت تامین ماده اولیه شکر خام است که با تامین آن می توان امیدوار بود که طی یکی دو هفته آتی فاز نخست این کارخانه که تصفیه شکر خام است به بهره برداری برسد.

شهرستان رستم در ۱۷۵ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha