ثبت‌نام ۵۰ درصد خانوارهای هرمزگانی برای سیلندرگاز؛ شهروندان سریع اقدام کنند

بندرعباس - ایرنا - مدیرمنطقه پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان با اشاره به اینکه تاکنون در مهلت تعیین شده بیش از ۵۰ درصد از خانوارهای این استان برای دریافت سهمیه الکترونیکی سیلندرگاز مایع در سامانه سدف ثبت نام کرده‌اند، از سرپرستان خانوار جامانده خواست هرچه سریع‌تر نسبت به نام‌نویسی در این سامانه اقدام کنند.

احمد سالاری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نام‌نویسی سرپرستان خانوار یرای دریافت سیلندرهای گاز مایع در سامانه سدف (درخواست فرآورده‌های نفتی) تا ۲۰ شهریورماه بود اما بنا به ضرورت، افراد سرپرست همچنان می‌توانند برای نام‌نویسی کنند و در صورت بروز مشکل با مراجعه به مکان‌های تعیین شده عرضه سیلندرگاز مایع در استان که هم امکان ثبت‌نام و هم فروش کپسول گاز خانگی بوده، نسبت به اطلاعات درخواست شده خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه سهمیه هر خانوار در ماه چهار سیلندرگاز مایع است، بیان کرد: قیمت گاز مایع دولتی بوده و هر کپسول ۱۱ کیلویی به نرخ ۲۷۹ هزار ریال، تنها به شرط ارائه ثبت نام در سامانه سدف (ttp://newtejaratasan.niopdc.ir) در اختیار مصرف کنندگان روستایی و شهری قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه پخش فرآورده های نفتی هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه برای نخستین بار طرح الکترونیکی شدن توزیع سیلندرهای گاز مایع از سال ۱۳۹۷ کلید خورد، اظهار کرد: این طرح امسال به تکلیف قانونی تبدیل شده است که می‌طلبد سرپرستان خانوارهایی که پیش از این در سامانه سدف نام‌نویسی کرده‌اند، مجدد با مراجعه به سامانه یادشده اطلاعات خود را بازبینی و ویرایش کنند.

سالاری در پاسخ به این سوال که آیا این طرح اجباری است، یادآورشد: طبق بند (ب) تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ شرکت‌های فرآورده‌های نفتی موظف هستند گاز مایع را براساس زیرساخت‌های الکترونیکی و از طریق ثبت‌نام در سامانه سدف در اختیار متقاضیان و مصرف‌کنندگان قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از مناطق روستایی و سخت گذر دسترسی به اینترنت برای ثبت‌نام در سامانه سدف ندارد نیز گفت: دهیاران این مناطق باید با هماهنگی با فرمانداری‌های محل، خانوارهایی که مشکل دسترسی به اینترنت دارند، را مسائل و مشکلات آن‌ها در این زمینه رفع کرده و نسبت به ثبت‌نام آن‌ها در سامانه اقدام کنند.

مزایای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع

مدیر منطقه پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان همچنین در خصوص مزایای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در استان تصریح کرد : در این طرح باتوجه به اینکه فروشندگان گاز مایع نمی‌توانند گاز را گران‌تر از قیمت مصوب دولتی بفروشند، بنابراین از انحراف خارج از شبکه جلوگیری شده و مدیریت مصرف انجام می‌شود.

سالاری، مدیریت و مصرف اصولی گاز مایع، تسهیل دریافت اطلاعات و ارائه خدمت به شهروندان در حوزه درخواست فرآورده‌های نفتی، شفاف‌سازی و اصلاح فرآیندهای تخصیص سوخت در حوزه‌های مختلف، مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، صحت‌سنجی درخواست فرآورده‌های نفتی و پیشگیری از هرگونه جعل اسناد و مدارک را از دیگر اهداف راه‌اندازی سامانه سدف برشمرد.

وی ابراز کرد: سامانه سدف، درگاهی الکترونیکی برای پاسخگویی به درخواست سوخت و زمینه‌ای مناسب برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات الکترونیک در حوزه درخواست فرآورده‌های نفتی است.

ضرورت ثبت‌نام سیلندرگاز مایع

این مسوول با اشاره به ضرورت ثبت‌نام در طرح عرضه سیلندرگاز مایع در استان و دریافت کارت مخصوص گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ازاین پس تحویل سیلندر گاز مایع به مصرف کنندگان گاز مایع سراسر کشور از طریق کارت الکترونیک و سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) امکانپذیر است.

سالاری، عرضه سیلندر گاز مایع را منوط به ثبت نام در سامانه سدف دانست و گفت: در صورت ثبت نام نکردن در این سامانه، برابر مفاد دستورالعمل‌های ابلاغی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تحویل گاز مایع سیلندری به مراجعان و عاملان توزیع و سایر اصناف، امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: اتباع خارجی ساکن استان هرمزگان نیز که دارای کد فراگیر هستند نیز می‌توانند برای ثبت نام در طرح توزیع الکترونیک گازمایع سیلندری اقدام کنند.

مکان‌های عرضه سیلندرگاز و پاسخگویی به شهروندان

مدیر منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان همچنین به مکان‌های عرضه و توزیع کسپول گاز خانگی در استان نیز گفت: در محل‌های عرضه سیلندر گاز مایع، به هنگام تحویل کپسول گازخانگی، امکان ثبت‌نام برای سرپرست خانوارها که در سامانه سدف ثبت‌نام نکرده‌اند و یا با مشکل مواجه شده‌اند، نیز وجود دارد.

سالاری یادآورشد: چهار مکان عرضه سیلندرگاز مایع در سطح شهر بندرعباس درنظرگرفته شده است که شامل بلوار هرمز، روبروی بلوار یاسر (ششصد دستگاه)، سیدکامل، کنار زمین ورزشی خورشید، میدان دوراهی ایسینی، روبروی راه ورودی کوهستان پارک پنجه‌علی و چهارراه پگاه به سمت بلوار امام حسین(ع) است و دراین مکان‌ها امکان ثبت نام در سامانه سدف هم فراهم است.

وی در خصوص خانوارهایی که با مشکلاتی برای ثبت نام و بازیابی رمز عبور خود مواجه هستند نیز بیان کرد: این افراد در ناحیه مرکزی (شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، بندرخمیر و رودان) می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۲۳۵۸۹۰، ناحیه بندرلنگه (شهرستان‌های بستک، بندرلنگه و پارسیان) با تلفن ۴۴۲۴۲۲۰۰، ناحیه میناب (شهرستان‌های میناب، سیریک و بشاگرد) با شماره تلفن ۴۲۲۸۲۲۲۰ تماس بگیرند.

این مسوول یادآورشد: شهروندان جاسکی نیز با شماره ۴۱۵۲۰۵۴۶، قشموندان با شماره تلفن ۳۵۳۴۴۲۷۳، شهروندان بوموسی با تلفن ۳۵۶۲۳۶۵۲ و کیشوندان نیز با شماره ۴۴۴۲۰۱۳۵ تماس گرفته و مشکل خود را برطرف کنند.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سدف

سالاری با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تاکنون موضوع ثبت‌نام خانوارها برای دریافت سیلندر گاز مایع در استان هرمزگان مطرح شده و هر بار نیز دریافت سیلندر از طریق ثبت‌نام قراربود، اجرایی شود که این موضوع در نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود.

وی گفت: خانواده‌های هرمزگانی که دغدغه ثبت‌نام برای دریافت کپسول گاز دارند باید ابتدا وارد سامانه سدف به آدرس newtejaratasan.niopdc.ir شده و در قسمت ثبت‌نام خانوار، اطلاعات خود را انجام دهند و سپس برای ثبت‌نام، ابتدا کد ملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار را وارد کرده و استعلام انجام دهند.

سالاری ادامه داد: پس از استعلام، مشخصات سرپرست خانوار نمایش داده می‌شود و بعد از آن، اقدام به درج شماره تلفن همراه، کدپستی، آدرس خانه، شماره کارت بانکی کرده و پس از استعلام و تایی مشخصات خانوار، ثبت نام انجام می شود.

وی یادآورشد: اما خانواده‌هایی که در سال‌های گذشته در سامانه سدف ثبت‌نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده‌اند می‌توانند با ورود به سامانه گزینه رمز عبور خود را فراموش کرده ام، کلیک کرده و پس از دریافت کد از طریق پیامک، مجدد وارد سامانه شوند.

البته می‌توان گفت؛ پرداخت تسهیلات به خانواده‌های متقاضی گازکشی منزل و استقبال خانوارها از این طرح راهکار مناسبی است که شهروندان می‌توانند از آن برخوردار شده و خانه خود را گازکشی نمایند و از معضلات سیلندرگاز رهایی یابند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha