کلینیک آموزش سلامت به بیماران پیوندی در مشهد راه‌اندازی شد

مشهد- ایرنا- مدیر مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واحد اختصاصی کلینیک آموزش سلامت در مرکز دیالیز و پیوند اعضا بیمارستان منتصریه در راستای توسعه سواد سلامت و گسترش برنامه‌های آموزشی به بیماران پیوندی، راه اندازی شد.

دکتر محمد پوران باقر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزار و ۳۶۷ مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی از آغاز فعالیت واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۰ تا کنون انجام شده است که این امر موجب نجات و ادامه زندگی پنج هزار و ۸۴۰ بیمار نیازمند به عضو شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و شرایط خاص بیماران پیوندی واحد آموزش به بیمار بیمارستان منتصریه فعالیت‌های مهمی در حوزه آموزش به بیمار قبل و بعد از پیوند انجام داده است.

مدیر مرکز دیالیز و پیوند اعضا منتصریه مشهد با اشاره به اینکه واحد آموزش سلامت از سال ۹۲ در این بیمارستان فعالیت دارد گفت: با حمایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پیگیری مسوولان این بیمارستان، فضای مناسبی برای آموزش به بیمار در ورودی ساختمان این بیمارستان احداث و یک پرستار با تجربه همه روزه در ساعت اداری آماده ارائه خدمات رایگان به مراجعان و مددجویان است.

پوران باقر افزود: با همکاری گروه پزشکی و پرستاری آموزش سلامت این مرکز، ۳۰ عنوان جزوه آموزشی متناسب با بیماران پیوندی و دیالیزی با محتوای آموزشی تهیه و چاپ شده و در محل مناسب (ایستگاه سلامت) در اختیار بیماران قراردارد.

وی با بیان این که تمامی خدمات ارائه شده در کلینیک پرستاری بیمارستان منتصریه به صورت رایگان انجام می شود ادامه داد: علاوه بر آموزش‌های قبل و بعد از پیوند به بیماران، آموزش سبک زندگی سالم، کنترل فشار خون، کنترل قند خون و اصلاح سبک زندگی برای مراجعان نیز به صورت رایگان در این کلینیک انجام می‌شود.

مدیر مرکز دیالیز و پیوند اعضا منتصریه مشهد، آموزش به بیمار و خانواده بیمار قبل از عمل، حین بستری و پس از ترخیص، بررسی و نیازسنجی نیازهای آموزشی بیمار و خانواده، برگزاری جلسات آموزشی گروهی، ارزیابی اثر بخشی آموزش‌های داده شده به مددجویان و پیگیری تلفنی برای بررسی و ارزیابی بیمار از نظر اثر بخشی آموزش های ارائه شده و نیازهای پس از ترخیص را از جمله خدمات این واحد برشمرد.

پوران باقر افزود: برای سهولت دستیابی به آموزش‌های مجازی، سایت بیمارستان به روزرسانی شده و تمامی مطالب آموزشی به صورت جزوه، کتابچه زندگی پس از پیوند و فیلم‌های کوتاه برای تغذیه بیماران پیوندی و دیالیزی بر روی سایت بارگزاری شده است که مددجویان می‌توانند فایل‌های الکترونیکی آموزشی را با کیفیت مناسب دریافت کنند.

کلینیک آموزش سلامت به بیماران پیوندی در بیمارستان منتصریه مشهد راه‌اندازی شد

۷۵ پیوند از اهداکننده مرگ مغزی منجر به نجات ۳۰۴ بیمار نیازمند عضو در سال جاری شد

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۷۵ مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی از ابتدای امسال تا کنون انجام شده است که این امر موجب نجات و ادامه زندگی ۳۰۴ بیمار نیازمند به عضو شده است.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: ۵۸ پیوند کلیه، ۳۸ پیوند کبد، ۱۱۸ مورد پیوند قرنیه، ۶۴ مورد پیوند پوست، ۱۱ مورد پیوند قلب، یک مورد پیوند همزمان کلیه و کبد و ۶ مورد نیز پیوند همزمان کلیه و پانکراس در این مدت به ثبت رسیده و علاوه براین هشت کبد نیز برای اهدا به بیمار به شیراز ارسال شده است.

وی با اشاره به این که واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر استان خراسان رضوی، شمال شرق کشور و استانهای خراسان شمالی و جنوبی و سایر استانهای همجوار را زیر پوشش دارد ادامه داد: بیمارستان منتصریه مشهد هم اینک در میان سه مرکز برتر اهدای عضو کشور بعد از تهران و شیراز است که این امر ثمره تلاش و همت مسوولان، کادر پزشکی و پرستاری و پرسنل این مرکز است.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که هم اینک عمل‌های پیوند کلیه و کبد به صورت متمرکز در بیمارستان منتصریه، پوست و قلب در بیمارستان امام رضا(ع) و قرنیه در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در حال انجام است گفت: در فرایند اهدای عضو بیش از ۱۰۰ نفر مشارکت دارند که نقش موثری در موفقیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان منتصریه در حوزه پیوند اعضا داشته‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha