بیش از پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج مازاد در گیلان خریداری شد

رشت - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: تاکنون افزون بر پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج مازاد کشاورزان به صورت حمایتی - توافقی توسط اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان خریداری شده‌است.

کیوان حسن‌پور لسکوکلایه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرید برنج مازاد کیفی و پرمحصول کشاورزان استان از اواخر ماه گذشته از سوی اتحادیه تعاونی روستایی استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۴۱۰ تن برنج پرمحصول از مناطق غرب، شرق و مرکز استان با قرارداد شرکت خدمات بازرگانی دولتی از کشاورزان با نرخ هر کیلو رقم شیرودی ۴۰۵ هزار ریال و فجر ۴۶۰ هزار ریال خریداری و به اداره کل غله استان تحویل شده است.

مدیر تعاون روستایی گیلان خاطر نشان کرد: حدود هزار و ۱۰۰ تن انواع برنج پر محصول مازاد کشاورزان استان نیز خارج از قرارداد شرکت بازرگانی دولتی توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی به صورت مستقیم به قیمت ۴۰۰ تا ۴۱۰ هزار ریال خریداری شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه تعاونی‌های روستایی در استان خرید برنج محلی از نوع هاشمی را نیز انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ تن محصول کیفی مازاد برنجکاران استان با قیمت ۷۱۰ تا ۷۳۰هزار ریال خریداری شده‌است و همچنان ادامه دارد.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان از سازمان بازرسی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و ستاد اربعین و همه نهادها اعم از سپاه در حمایت از برنج داخلی برای خرید و استفاده در این ایام قدردانی کرد ضمن اینکه دو سه روز اخیر نیز هزار تن سفارش برنج گرفته شد که دست اندرکاران در اتحادیه تعاونی روستایی استان در حال خرید هستند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر با خرید برنج مازاد برنجکاران گیلان، برنج کمتر در دست کشاورز بوده و بیشتر در کارخانجات موجود است، اضافه کرد: البته خرید برنج مازاد کشاورزان از نوع هاشمی با قیمت ۷۱۰ تا ۷۳۰هزار ریال از سوی تعاون روستایی با توجه به هزینه تمام شده برای کشاورز راضی کننده نیست اما چاره‌ای هم نداریم.

استاندار گیلان با بیان اینکه هزینه تولید برنج بالا است، گفت: قیمت کنونی این محصول در بازار گیلان با توجه به هزینه تولید در مزارع واقعی نیست و جهاد کشاورزی استان موظف است هزینه تمام شده محصول را مشخص و اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت برنج در گیلان با توجه به هزینه بالای تولید واقعی نیست

بهای تعیین شده برنج شمال با زحمت کشاورزان سازگار نیست

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برنج مازاد کشاورزان گیلان را توافقی خریداری می‌کنند

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخسترا از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج ایران را داراست.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو انواع پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha