۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85225544
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاکستان: افغانستان به سکوی پرتاب حملات تروریستی تبدیل نشود

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان بیانیه‌ اخیر وزارت خارجه افغانستان درباره اقتصاد و تجارت خارجی پاکستان را بی ربط و حاوی توصیه‌های ناخواسته دانست و به کابل هشدار داد که پاکستان هرگز اجازه سوء استفاده افغانستان از توافق دوجانبه تجارت ترانزیت را نخواهد داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر بسته شدن گذرگاه مرزی دو کشور در "طورخم"، اظهار داشت: بیانیه طرف افغانستانی تعجب آور است زیرا مقامات موقت این کشور به خوبی دلایل بسته شدن موقت مرز دو کشور در طورخم را به خوبی می دانند.

«ممتاز زهرا» افزود: پاکستان نمی تواند هیچ گونه ساخت و ساز غیرقانونی در قلمروی خود توسط حکومت موقت افغانستان را بپذیرد، زیرا این بناها حاکمیت پاکستان را نقض می کند. در ششم سپتامبر، نیروهای افغان به جای حل مسالمت آمیز اقدام به تیراندازی بی دلیل کردند، پست های نظامی پاکستان را هدف قرار دادند، به زیرساخت های پایانه مرزی طورخم آسیب رساندند و جان غیرنظامیان پاکستانی و افغان را در معرض خطر قرار دادند.

وی هشدار داد که چنین تیراندازی های بی دلیل به خاک پاکستان تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. شلیک بی دلیل نیروهای افغانستان همواره عناصر تروریستی را جسور می کند. این عناصر در داخل افغانستان از پناهگاه‌هایی برخوردار هستند که توسط تیم نظارت تحلیلی و پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود تأیید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که این کشور به خویشتنداری و اولویت دادن به گفت‌وگو در مواجهه با تحریکات مداوم و غیرقابل توجیه توسط نیروهای افغان مستقر در امتداد مرز دو کشور ادامه داده است. بسته شدن موقت فقط در موارد شدید مانند حادثه پنج روز پیش در مرز یا زمانی که از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی در داخل پاکستان استفاده می شود، صورت می گیرد.

وی افزود بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان همچنین حاوی برخی اظهارنظرهای بی ربط و توصیه های ناخواسته در مورد اقتصاد و تجارت خارجی پاکستان است. در چند دهه گذشته، پاکستان تجارت ترانزیتی افغانستان را تسهیل کرده است و این کار را ادامه خواهد داد. با این حال، پاکستان هرگز اجازه سوء استفاده افغانستان از توافقنامه تجارت ترانزیتی را نمی‌دهد.

ممتاز زهرا گفت: پاکستان آماده است تا همه مسائل و نگرانی های دوجانبه را از طریق گفت و گوی سازنده حل کند تا هر دو کشور بتوانند از ارتباط اقتصادی و رونق حاصله بهره ببرند. ما از حکومت موقت افغانستان انتظار داریم که متوجه نگرانی های پاکستان باشند، به تمامیت ارضی پاکستان احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان به عنوان سکوی پرتاب برای حملات تروریستی علیه پاکستان استفاده نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha