۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85225485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی دیرینه غرب مازندران از یک مطالبه بی‌پاسخ

نوشهر- ایرنا- شهرستان های غرب مازندران در همه ایام سال با میزبانی میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی همچنان با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌دهد که پس از دهه‌ها به یک مطالبه اساسی این مناطق یعنی"تقویت زیرساخت ها" پاسخ داده نشده است.

به گزارش ایرنا، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات اکنون شهرستان های رامسر، تنکابن، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر و نور واقع در غرب مازندران برای جمعیت ثابت اهالی منطقه تعریف شده است در حالی که دهه ها است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی ارایه می کند.

منابع و اعتبارات و امکانات زیرساختی همه بخش شهرستان های غرب مازندران هم اکنون با میزان خدماتی که در سطح ملی یعنی میلیون ها گردشگر ارایه می دهند همخوانی ندارد و نتیجه این روند بروز چالش ها و اخلال در ارایه خدمات است.

نکته مهم این که اقتصاد غرب مازندران تا اندازه زیادی تک بعدی و وابسته به صنعت گردشگری است، به معنای دیگر اگرچه حضور گردشگران رونق و توسعه کسب و کارهای خرد و کلان در منطقه را در پی داشته که البته آن هم جای بحث دارد، اما مزیت های حضور مسافر برای این منطقه می شود، تنها یک روی سکه است چراکه روی دیگر آن چالش های پر تعداد حضور مسافر در سایه فقر زیرساختی است که این منطقه با آن دست به گریبان است که پاسخگوی نیاز جمعیت ثابت و شناور منطقه به طور همزمان نیست.

کارشناسان معتقدند که طی سال های اخیر کفه چالش ها و دردسرهایی که گردشگری و مسافرپذیری برای غرب استانی ها به همراه داشته رفته رفته نسبت به منفعت هایش سنگین تر شده؛ چراکه هر پیک مسافر شهرها را با دشواری هایی در ارایه خدمات ضروری برای بومی و غیربومی مواجه کرده است، ضعف هایی که به موازات حضور مسافران در زیرساخت های این شهرها خودنمایی می کند و شدت می گیرد.

نکته مهم دیگر این که شهرستان های غرب مازندران علاوه بر ارایه خدمات ملی، میزبانی بسیاری از رویدادهای ملی و جهانی را بر عهده دارد که این مسووولیت سنگین بر دوش این منطقه سنگینی می کند که اهالی و بومیان منطقه هزینه آن را پرداخت می کنند و همچنان این روند ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات رسمی موجود، علاوه بر این موارد، شهرستان های غرب مازندران چهار دهه است که میزبان دایمی غیر بومیان از پایتخت و استان های مرکزی ایران است که در این منطقه ویلای شخصی دارند و در همه ایام سال با سکونت دایمی از امکانات محلی منطقه استفاده می کنند.

برابر این آمار رسمی افزون بر مناطق شهری در بیش از ۵۰ درصد جمعیت اغلب روستاهای غرب مازندران را جمعیت غیر بومی تشکیل می دهد.

نگرانی دیرینه غرب مازندران از یک مطالبه بی‌پاسخ

پرسشی که اهالی منطقه از مسوولان کشوری دارند این است که آیا ارایه امکانات در نظر گرفته شده برای بومیان منطقه نظیر آب و برق و گاز و راه به جمعیت شناور منطقه مشکل ایجاد نمی کند؟ چرا سال ها است برای تامین این نیاز اساسی منطقه تدبیری اندیشیده نشده است؟ آیا حل کمبودهای ناشی از حضور جمعیت شناور و حتی ثابت غیر بومی کار سختی برای مدیریت کلان کشوری است؟ رشد قارچ گونه ویلاسازی در عرصه های جنگلی و کوهستانی و سواحل منطقه سبب شده تا شهرستان های غرب مازندران سکته بزنند اما برای درمانش برنامه ریزی نشده است، آیا تخصیص اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های منطقه ای کار سختی است؟

مضاف بر چالش های یادشده نهادهای مربوط غرب مازندران نقشه راه گردشگری ندارند و صنعت گردشگری رها شده است، آیا با چنین وضعیتی صنعت اشتغالزا و درآمدزای گردشگری این مناطق هدفمند سامان می یابد؟

این در حالی است که سال به سال بر افزایش ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز در مناطق شهری و روستایی افزوده می شود به طوری که به اذهان خود اهالی و صاحبنظران امر نفس این منطقه به بند آمده است که چنانچه برای درمان آن راه کاری ارایه نشود به زودی چالش های اجتماعی این شهرستان ها را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

با این وجود، جریان حضور مسافر در غرب مازندران مانند رودخانه ای جاری است که امکان توقف آن وجود ندارد چرا که طبیعت منطقه جذاب و بی نظیر بوده و کافی است هر مسافری یکبار به این دیار سفر کند آنگاه برای همیشه عاشق زیبایی هایی محییط طبیعی منطقه می شود که برای خود اسکانی فراهم کند.

به تاکید کارشناسان باید نیازمندیهای همه بخش ها را لحاظ و مدیریت و کنترل کرد و در این مسیر باید وجه تمایز و قسمت های رقابتی این شهر به نسبت شهرهای دیگر کشور را برای حاکمیت و در وزارت‌خانه های کلیدی تبیین و مطالبه کرد.

برای مثال رامسر تنها شهری در خاورمیانه است که فاصله کوه و دریا و جنگل در آن به زیر یک کیلومتر می رسد، شهر کنوانسیون تالاب‌های دنیاست و عدد قابل توجهی اقامت در تعطیلات را به خود اختصاص داده است و در چنین شرایطی نیار است بودجه‌های مشخصی متناسب با این ویژگی و سطح خدمات به رامسر و دیگر شهرستان های غرب مازندران اختصاص یابد البته تامین زیرساخت باید بر بستر قانون انجام شود.

بر اساس مطالعات یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی در سه شهرستان تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در غرب مازندران؛ در سال ۹۰ تعداد ۴۵ هزار خانه دومی در این منطقه وجود داشت، که این واحدها یا اجاره داده می شود یا افراد به طور غیر دائم در آن ساکن هستند، این درحالیست که این رقم در سال ۹۵ به ۷۵ هزار نفر رسید و اکنون این رقم به گفته برخی از کارشناسان به بیش از ۲۰۰ هزار واحد خوش نشین افزایش یافته است.

اگرچه با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه ریزی هایی برای حل چالش های غرب مازندران اندیشیده شده اما انتظار است که نیازمندیهای بخش های مختلف این شهرستان های گردشگرپذیر با انجام کارهای تحقیقاتی بتدریج برطرف شود تا مشکلات دیرینه نظیر صفوف طولانی نانوایی ها، پمپ بنزین ها، ترافیک، قطعی و کدر بودن آب آشامیدنی، اختلال در مخابرات، راههای ارتباطی، نوسانات برق برای همیشه از این منطقه رخت بربندد.

نگرانی دیرینه غرب مازندران از یک مطالبه بی‌پاسخ

مسوولان کشوری توجه ویژه کنند

امام جمعه نوشهر گفت: غرب مازندران از جمله مناطق مهم گردشگری کشور است و مسوولان کشوری باید برای تقویت زیرساخت شهرستان های این منطقه باید توجه ویژه کنند.

آیت الله محمود مشایخ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مناطق غرب مازندران به ویژه نوشهر در همه ایام مسافران و گردشگران فراوانی دارد و لذا لازم است مسوولان کشوری و استانی به ایاب و ذهاب جمعیت میلیونی بخش گردشگری منطقه اساسیتوجه داشته باشند.

وی اظهارداشت: نباید از بخش گردشگری فقط گرانی، ترافیک، کمبودها در اذهان اهالی شهرستان های غرب مازندران شکل بگیرد.

وی جاده، بیمارستان و مساله درمان و دارو، مراکز خدمات رسان و عابر بانکها را از جمله زیرساخت های منطقه برشمرد و بر ضرورت ارتقای آن از سوی نهادهای مربوط کشوری تاکید کرد.

خطیب جمعه نوشهر یادآور شد: در زمان حاضر نوشهر ۲۰۰ شهرک مسکونی و ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار واحد مسکونی دارد و این آمار مبین این است که جمعیت غیربومی یا شناور از جمعیت بومی در این شهرستان بیشتر است.

آیت الله مشایخ تصریح کرد : سووال این است آیا برای خدمات رسانی به این حمعیت ثابت و شناور به عنوان مثال یک واحد اورژانس ۱۱۵ پاسخگوست؟ و مسوولان امر باید امکاناتی که برای خدمات رسانی مطلوب به این جمعیت لازم است در نظر بگیرند تا نه مسافران و نه اهالی عذاب بکشند.

زیرساخت ها توسعه نیافته است

در این پیوند، استاندار مازندران گفت: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

سید محمود حسینی پور در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای تعدیل چالش ترافیکی مازندران برشمرد.

وی افزود: برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت ما توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است که به طور تقریبی تلاش های خوبی صورت گرفته است و در مجموعه استانداری در حال رایزنی هستیم که این طرح اجرایی و عملیاتی شود که گشایش بزرگی خواهد بود.

فعال کردن خط ریلی اولویت نخست

استاندار مازندران فعال کردن خط ریلی را از اولویت‌های نخست برای تعدیل چالش ترافیکی استان ذکر و اضافه کرد: معتقدم برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

به گفته وی مطالعات برای اجرای این طرح انجام شده است و پیگیری‌ها برای عملیاتی شدن آن با جدیت تا حصول نتیجه ادامه دارد.

حسینی پور ادامه داد: در غرب استان با محدودیتِ جغرافیای اراضی مواجه هستیم، عدم توسعه ‌جاده ای استان و در پی آن ترافیک سنگین در این منطقه را از چالش‌های مردم است و مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند و این درحالیست که مردم مناطق بومی در این مدت فشار روانی زیادی را تحمل می کنند که تداوم آن پیامدهای روانی و اجتماعی بالایی دارد.

وی با تایید زیرساخت‌های خدماتی ناکافی در مازندران و غرب استان گفت: مازندران در سال با پذیرای جمعیت گردشکر ۳۰ میلیونی است و به همین خاطر طرح هوشمند سازی خدمات استان را در دستور کار قرار دادیم تا مراجعات مردمی به ادارات رو که به حداقل کاهش دهیم.

ضرورت نگاه ویژه دولت و مجلس

کارشناسان و مسوولان غرب مازندران با اشاره به این که زیرساخت های منطقه فقط برای جمعیت بومیان برنامه ریزی شده است، تاکید دارند تامین نیازمندیها و تحول زیرساختی در همه بخش های منطقه نیازمند نگاه دولت و مجلس است و تغییر این رویکرد که این شهرستان ها مشابه دیگر شهرستان های کشور هستند ضروری است.

در این ارتباط، شهردار رامسر معتقد است ارتقا و توسعه زیرساخت های این شهرستان به خاطر اینکه با امکانات محلی میزبان رویدادهای کشوری و جهانی است نگاه ویژه دولت و مجلس را می طلبد.

علی امینی شاد در گفت گو با ایرنا افزود : دولت باید برای امور زیربنایی این شهر گردشگرپذیر نظیر آب، گاز، برق و راه سرمایه گذاری بکند چون این شهرستان با ارایه خدمات بین المللی آبروی کشور هستند ضمن این که این شهر ویترین همه شهرهای ایران اسلامی است.

وی با بیان این اینکه رامسر به لجاظ برخورداری جغرافیای بی نظیر طبیعی و تاریخی جزو شهرهای ملی و بین المللی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان از سال ۴۹ طلایه دار یکی از شاخص های مهم زیست محیطی در دنیا بوده و انتخاب پایگاه دوم فیتنس در جهان اهمیت رامسر را دوچندان کرده است.
شهردار رامسر با بیان اینکه این شهرستان با امکانات محلی خدمات ملی و جهانی می دهد؛ تصریح کرد :نگاه کلان کشوی تصریح کرد: نگاه ملی به زیرساخت های شهر رامسر یک ضرورت است.
امینی شاد یادآور شد : تحول زیرساخت های شهری رامسر با توجه با موارد گفته شده اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به داشتن سالانه ۱۲ میلیون نفر جمعیت شناور بر ضرورت هوشمندسازی شهر رامسر نیز تاکید کرد.

در چنین شرایطی که شهرستان های غرب مازندران میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را پذیرا هستند برنامه ریزان امر بر ضرورت مدیریت و برنامه ریزی برای پیشبرد امور تاکید دارند چرا که راهی دیگر برای عبور از دغدغه های موجود وجود ندارد در حالی که باید این چالش اساسی را درمان کرد و همه مباحث شهرستان های گردشگری را به ویژه و اختصاصی دیده شود.

برابر آمار ثبت شده سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری مازندران، در نوروز ۱۴۰۱ دست کم ۱۵ میلیون نفر شب اقامت نوروزی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ گزارش شد درحالی جمعیت استان مازندران براساس طرح ملی سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از سه میلیون نفر است.

طبق آمار رسمی، استان مازندران در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۲ طی مدت یادشده دست کم ۲۲ میلیون نفر شب اقامت نوروزی را خدمات داده است.

محمدرضا اورمزدی استاد دانشگاه در این ارتباط با اشاره به این غرب مازندران جلوه بی بدیلی از مناظر طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است، گفت : این ویژگی های طبیعی کم نظیر سبب افزایش استقبال مسافران و گردشگران به این منطقه شده است.

وی خاطرنشان کرد : پرسشی که بومیان منطقه از مسوولان کشوری دارند این است که آن ها دارند با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کنند چرا نباید برای ارتقای زیرساخت های شهرستان های غرب مازندران تدابیری در سطح کلان کشوری اندیشیده شود.

نگرانی دیرینه غرب مازندران از یک مطالبه بی‌پاسخ

اورمزدی تصریح کرد : اگر چه این نیازها و کمبودهای غرب مازندران طی چهار دهه به گوش مسوولان رسانده شده اما برطرف نشدن بخش های مختلف از راه های ارتباطی گرفته تا سایر بخش ها نیز جای تامل دارد.

وی اظهارامیدواری کرد این چالش ها و دغدغه های اساسی غرب مازندران با همت جهادی دولت مردمی سیزدهم برای همیشه با تامین اعتبارات کافی و برنامه ریزی اصولی برطرف شود.

توسعه و تقویت زیرساخت های شهرستان چالوس به تاکید شماری از اهالی و مسافران و کارشناسان امر قبل از بهره برداری کامل آزاد راه تهران- شمال با هدف بدون دغدغه پذیرش میلیون ها گردشگر در شهرستان های غرب مازندران ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به تاکید آنان در صورت بی توجهی به تقویت زیرساخت ها در شهرستان های غرب مازندران به طور قطع این نیاز به یک معضل اجتماعی فراگیر در منطقه تبدیل خواهد شد.

این کارشناسان تاکید کردند اگر قرار است شهرستان های گردشگری غرب مازندران توسعه یابد باید گردشگران این مناطق نقش مشارکت اجتماعی شان را ایفا کنند و این راهبرد باید در سرلوحه امور نهادهای این منطقه قرار گیرد.

ایفای نقش مشارکت اجتماعی گردشگران برای توسعه زیرساخت ها

در همین پیوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران بر لزوم ایفای نقش مشارکت اجتماعی گردشگران برای توسعه شهرستان های گردشگری این استان تاکید کرد.

احمد توکلی افزود : این شهرستان غرب مازندران جایگاه بین المللی دارد لذا باید از مزیت های آن نهایت استفاده را برد.

وی اظهارداشت: متاسفانه از ادوار گذشته در استان مازندران هدفگیری برنامه ریزی ها اشتباه بوده و هدف درست انتخاب نشد تصور این بود که گردشگر یعنی باید در شهرستان های این استان بیاید ویلا بسازد در حالی که این تصور غلط بوده و نیاز به بازنگری دارد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه های این شهروندان خانه دومی در این شهرستان های گردشگری نباید بر دوش ساکنان بومی منطقه باشد بنابراین باید از ظرفیت های آنان برای توسعه منطقه استفاده شود.

لزوم بانک اطلاعات جامع گردشگران

معاون استاندار مازندران با بیان این که باید برای این شهروندان خانه دومی یک بانک اطلاعات جامع و خوب ایجاد بشود، تصریح کرد : در بین این گردشکران افراد با نفوذ کشوری هستند که باید شناسایی و آنگاه به مشارکت برای توسعه شهرستان دعوت شوند.

توکلی یادآور شد : به طور مثال، همین افراد در برخی از شهرستان های استان شناسایی و در ساخت اماکن ورزشی و درمانی و سایر طرح های عمرانی منطقه مشارکت داده شدند.

وی بیان کرد : با این توصیف باید زندگی مسالمت آمیزی را برای این افراد شهروند خانه دومی در شهرستان تعریف شود تا آنان نقش مشارکت اجتماعی شان را به خوبی ایفا کنند.

این مقام مسوول با تاکید بر این که نقش مشارکت اجتماعی این افراد باید به یک گفتمان تبدیل شود، گفت : برای این افراد باید برنامه ریزی منسجم تری داشته باشیم تا بتوانند برای توسعه این شهرستان هزینه بکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha