۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۴۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85225306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناتو در تدارک برگزاری بزرگترین رزمایش مشترک خود بعد از جنگ سرد

تهران- ایرنا- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان بخشی از تلاش سریع خود برای تغییر راهبرد این ائتلاف از واکنش به بحران به یک ائتلاف آماده جنگ، برای برگزاری بزرگترین رزمایش مشترک خود بعد از جنگ سرد مهیا می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: این ائتلاف نظامی با گردآوری بیش از ۴۰ هزار نیرو، چگونگی اقدام برای جلوگیری از تهاجم روسیه به یکی از کشورهای عضو خود را به نمایش می گذارد.

به گفته مقام های ناتو، این رزمایش بخش مهمی از راهبرد این ائتلاف برای نشان دادن آمادگی خود برای جنگ با مسکو است.

رزمایش مشترک ناتو قرار است بهار آینده (ماه های فوریه و مارس) در سراسر آلمان، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک برگزار شود و بخشی از یک راهبرد آموزشی جدید است که این ائتلاف نظامی به جای یک بار تمرین در سال، سالانه دو مانور بزرگ را انجام می دهد. ناتو همچنین برای مقابله با تهدیدات تروریستی در خارج از مرزهای نزدیک خود آموزش خواهد دید.

به گفته مقام های ناتو، انتظار می رود در مانور «مدافع ثابت قدم» (The Steadfast Defender) که بواسطه جنگ اوکراین برگزار می شود، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ ماموریت جنگی هوایی، بیش از ۵۰ کشتی و حدود ۴۱ هزار سرباز شرکت کنند.

این رزمایش برای مدل سازی مانورهای بالقوه علیه دشمن، طراحی شده و اولین رزمایش از نظر قابلیت فنی است که از داده های جغرافیایی دنیای واقعی برای ایجاد سناریوهای واقعی تر برای نیروها استفاده می کند.

سوئد که هنوز ترکیه و مجارستان با عضویت آن در ناتو موافقت نکرده اند نیز شامل این مانور خواهد شد و تعداد کل کشورهای حاضر در این زمایش به ۳۲ کشور خواهد رسید.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ژوئن سال گذشته گفته بود که این ائتلاف تعداد نیروهای آماده واکنش سریع خود را از ۴۰ هزار به «بیش از ۳۰۰ هزار» نفر افزایش خواهد داد. این بخشی از یک بازنگری تاریخی برای تغییر رویکرد ائتلاف به سمت قابلیت های نظامی سنگین در مقابل نیروهای سبک و متحرک مستقر در بالکان و افغانستان است.

بعد از این اظهارات، سران ناتو در نشست ویلینیوس پایتخت لیتوانی در ماه ژوئیه (تیر) درباره طرح های دفاعی جدید منطقه ای و تشکیل «نیروی واکنش ائتلافی» به عنوان نیروهای چندملیتی برای واکنش سریع در برابر تهدیدها توافق کردند.

کشورهای حوزه بالتیک ( استونی، لتونی و لیتوانی ) به ویژه خواستار تقویت نیروهای ناتو در جبهه شرقی این ائتلاف در مرز بلاروس هستند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تازگی اعلام کرد که سلاح‌های هسته‌ای این کشور در اوایل ماه ژوئیه به بلاروس منتقل خواهند شد، اگرچه حضور آنها تایید نشده است.
ناتو گردان های چند ملیتی خود را در کشورهای بالتیک مستقر کرده تا در صورت هر تهاجمی پیشرفت آن را کُند کند. آلمان ژوئن (خرداد) گذشته گفت که ۴ هزار نیروی خود را به طور دائمی در لیتوانی نگه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha