۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85224762
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تصمیم ایتالیا برای خروج از طرح «کمربند و جاده»

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۷
کد خبر: 85224762
تصمیم ایتالیا برای خروج از طرح «کمربند و جاده»

تهران- ایرنا- رسانه‌های ایتالیا امروز (یکشنبه) گزارش دادند که نخست وزیر این کشور در دیدار با «لی چیانگ» نخست وزیر چین در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی، قصد خود برای خروج از طرح «کمربند و جاده» را اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ایتالیا به دنبال به حداقل رساندن هرگونه واکنش منفی از سوی پکن درباره این تصمیم مهم است، از همین رو تقویت روابط اقتصادی با چین را دنبال می کند.

روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا نوشت: نخست وزیر جورجیا ملونی برنامه خود برای خروج از طرح کمربند و جاده (BRI) را به همتای چینی خود اعلام کرد و نخست وزیر لی چیانگ آخرین تلاش‌ها برای متقاعد کردن ایتالیا برای تجدیدنظر در این تصمیم را انجام داده است.

سیاستمداران ایتالیایی طرح «کمربند و جاده» که توسط دولت قبلی در سال ۲۰۱۹ امضا شده بود را زیر سوال برده‌اند، توافقی که منتقدان آن را ابزاری برای گسترش نفوذ چین در این کشور می‌دانند.

بر اساس این گزارش، ایتالیا تنها کشور گروه هفت (G۷) است که طرح کمربند و جاده را امضا کرد؛ یک طرح تجارت جهانی و زیرساختی با الگوبرداری از جاده ابریشم تاریخی که برای اتصال چین به سایر بخش های آسیا، اروپا و فراتر از آن در دستور کار قرار گرفته است.

این طرح که از سوی شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پاییز ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شد، از دو بخش «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و ساخت «جاده ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم» تشکیل می‌شود. این طرح در نهایت با عنوان «یک کمربند - یک جاده» به جهان معرفی شد.

براساس این گزارش، نخست وزیر چین در دیدار با نخست وزیر ایتالیا در اجلاس سران گروه ۲۰ تاکید کرده است که چین مایل به گسترش ارتباطات و هماهنگی با ایتالیا در چارچوب گروه ۲۰ برای حفاظت از امنیت جهانی،زنجیره های صنعتی و تامین است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha