۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85224707
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزان بارش‌ها در زنجان ۳۵ درصد افزایش یافت

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85224707
میزان بارش‌ها در زنجان ۳۵ درصد افزایش یافت

زنجان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: میزان بارش در استان تا ۱۶ شهریور امسال ۲۸۲ میلیمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۳۵.۱ درصد افزایش و نسبت به مقدار بلند مدت ۸.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا رحمن نیا روز یکشنبه در ستاد مدیریت بحران استان با بیان اینکه میزان بارش کشور در سال زراعی جاری از اول مهر ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۱۸۶.۴ میلیمتر بوده است، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش و نسبت به مقدار بلند مدت ۲۰.۵ درصد کاهش یافته است.

این مسوول ادامه داد: بیشترین میزان بارش استان نیز از ابتدای سال آبی جاری مربوط به شهرستان ایجرود به میزان ۳۶۲.۹ میلیمتر، سلطانیه ۲۵۲.۷ میلیمتر و در شهر زنجان نیز ۲۶۳.۹ میلیمتر محاسبه شده است.

وی اضافه کرد: درستی پیش بینی سازمان هواشناسی درخصوص فصل بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه های گرم سال، درستی پیش بینی بارش کمتر از ماه های سرد سال است.

به گفته رحمن نیا، مسوول تهیه این پیش بینی ها سازمان هواشناسی کشور و مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی و پژوهشکده اقلیم شناسی است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: پیش بینی های فصلی، پیش بینی های احتمالی است و نمی توان پیش بینی یقینی در این زمینه صادر کرد.

وی با بیان اینکه متوسط بارش استان زنجان در یک سال زراعی ۳۱۰.۴ میلیمتر است، گفت: طبق پیش بینی ها دمای هوای استان در ۲ ماهه اول پاییز یک تا ۲ درجه از نرمال و در سه ماه بعد نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال پیش بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان اضافه کرد: با توجه به رخداد تغییرات اقلیمی امروزه شاهد تغییر نوع و الگوی بارش ها هستیم که این موضوع مختص کشور یا منطقه نیست و کل دنیا را فرا گرفته است.

رحمن نیا افزود: این موضوع نیازمند برنامه ریزی برای اقدامات پیشگیرانه و تصمیم گیری برای برنامه های بلند مدت مقابله با پدیده ها در پژوهش ها و کارهای اجرایی است.

وی یادآور شد: طبق بررسی ها در نیمه شهریور تا نیمه مهرماه انتظار داریم بارش‌های استان در سطح نرمال و از نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر افزایش یابد.

این مسوول خاطر نشان کرد: در هر کدام از بازه‌های نیمه آبان تا نیمه آذرماه، نیمه آذر تا نیمه دی و نیمه دی تا نیمه بهمن‌ماه نیز افزایش پنج تا ۱۰ میلیمتری بارش‌ها و در مجموع ۸۲ میلیمتری بارندگی در فصل پاییز پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha