بیش از ۳۹۱ هزار زائر طی شب گذشته در مشهد اسکان یافتند

مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: ۳۹۱ هزار و ۲۸۲ مجاور و زائر رضوی در مشهد مقدس از اسکان های رسمی، موقت و اضطراری در شهر مشهد بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد عصر روز شنبه در سومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زایران دهه آخر ماه صفر در جمع خبرنگاران افزود: میزان ورودی زائران رضوی به مشهدالرضا طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۳ هزار و ۸۸۷ نفر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مجموع ورودی زائران و مجاوران از اول دوره دهه پایانی صفر به مشهد ۵۴۶ هزار ۷۹۸ نفر بوده است و در مجموع بیش از یک میلیون نفر زائر طی این مدت شبها از اسکان‌های رسمی موقت یا اضطراری در مشهد بهره‌مند شده اند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان این که بیشترین تردد زائران و مجاوران طی شبانه روز گذشته به مشهد مربوط به تردد با وسایل نقلیه شخصی جاده ای با ۱۵۴ هزار و ۴۲۸ نفر بوده است گفت: همچین ۲۰ هزار و ۵۲۳ نفر با وسایل نقلیه حوزه ریلی، ۹ هزار و ۷۶۲ نفر با وسایل نقلیه حوزه هوایی و ۹ هزار و ۱۷۴ نفر زائر با وسایل نقلیه حوزه جاده‌ای عمومی از جمله اتوبوس‌ها در ۲۴ ساعت گذشته به مشهد تردد داشته‌اند.
گنابادی‌نژاد افزود: در راستای جریان خدمتگذاران زائران رضوی طی روز گذشته تا امروز استاندار خراسان رضوی از قرارگاه زائران استان، قرارگاه زائران مشهد و نیز از سطح شهر مشهد بازدید به عمل آورد و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد.

وی با بیان این که در این جلسات بر نصب نرخ‌نامه و کنترل نرخ‌های همه خدمات به ویژه در حوزه اسکان، حمل و نقل، تاکسی‌ها، خدمات عمومی، واحدهای تجاری به ویژه واحدهای اطراف حرم مطهر رضوی تاکید ویژه شده است ادامه داد: در دهه پایانی آخر ماه صفر بایستی نرخ‌ها کنترل شود و دقت شود نرخ ها خارج از حد عرف نباشد و نرخنامه‌ها نیز در معرض دید عموم مردم باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز با بیان این که در این جلسات نیز تاکید شد که در حوزه اسکان دیگر چیزی به اسم خانه مسافر فاقد مجوز نخواهیم داشت و زائران در صورت مشاهده خانه مسافر فاقد مجوز مراتب را اطلاع رسانی کنند گفت: همچین توصیه می‌شود زائران برای حفظ امنیت خود از اسکان در محل‌های فاقد مجوز خودداری کنند.

گنابادی‌نژاد افزود: همچین در این جلسات تاکید بر این بود که زائران هنگام تهیه بلیت رفت از مبادی کشور حتما بلیت برگشت را نیز تهیه کنند تا سفری راحت داشته باشند و در برگشت با نبود بلیت مواجه نشوند.

وی ادامه داد: زائران حتما قبل از عزیمت به مشهد مکان اقامت فردی، گروهی، کاروانی و هیاتی را مشخص کنند و در صورتی که اسکان آن ها مشخص نیست می‌توانند از طریق سامانه‌های رزرو یا شماره قرارگاه زیارت مشهد با تماس با خط ۰۵۱۳۷۰۴۵ برای مشخص کردن اسکان خود اقدام کنند.

بیش از ۳۹۱ هزار زائر طی شب گذشته در مشهد اسکان یافتند

انجام ۵۳۳۹ مراقبت سندرومیک در مرزهای استان خراسان رضوی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه در خصوص عملکرد حوزه معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۵ تا ۲۵ ماه صفر امسال گفت: طی این بازه زمانی هشت هزار و ۴۴۲ نفر از طریق پنج مرز باجگیران، لطف آباد، سرخس، دوغارون و شمتیغ وارد استان خراسان رضوی و ۶۱۴۲ نفر خارج شدند که از این تعداد ۵۳۳۹ نفر تحت مراقبت سندرومیک قرار گرفتند.

سید جواد حسینی افزود: سال گذشته ۱۷ مورد ابتلا به وبا از کشور عراق از مرز مهران شناسایی شد اما امسال طی این بازه زمانی خوشبختانه هیچ مورد ابتلا به وبا از کشور عراق شناسایی نشد.

وی ادامه داد: از ۱۵ تا ۲۵ ماه صفر امسال نیز ۱۲۰۵ مورد ماموریت در اورژانس پیش بیمارستانی مشهد انجام شده است و ۶۳۲۰ نفر به اورژانس پیش بیمارستانی مراجعه کردند و برای ۳۳۹ نفر جراحی اورژانس انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: همچنین در این مدت ۱۵۰۳ جراحی الکتیو، ۸۳ مورد زایمان سزارین و ۱۱۳ مورد زایمان طبیعی انجام شده است و ۱۲ هزار و ۹۴ نفر به درمانگاه‌های استان و چهار هزار و ۶۷۱ نفر به واحدهای بهداشتی استان مراجعه کردند.

حسینی افزود: از ۱۵ تا ۲۵ ماه صفر امسال ۶۴۰ داوطلب اهدای خون به پایگاه های خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۴۸۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۰۰ کارشناس بازرس دامپزشکی استان خراسان رضوی نظارت و بازدید از کشتارگاه‌های استان را برعهده داشتند و طی بازدیدهای انجام شده ۴۴۳ کیلوگرم توقیف شد.

این مسوول بیان کرد: همچنین در این مدت ۴۶۳ مورد بازدید از تکایا مساجد و هیات مذهبی، ۳۳۰ مورد بازدید از موکب‌ها و ایستگاه های صلواتی، ۱۲۶ مورد بازدید از مکان اسکان زائران و ۱۶ مورد بازدید از مراکز بین راهی صورت گرفت.

حسینی با بیان این که همچنین طی این بازه زمانی ۲۵۱۱ مورد بازدید از مراکز تهیه و تولید و توزیع موادغذایی، ۳۰۷ مورد بازدید از اماکن عمومی و ۱۰۹۲ مورد سنجش پرتابل انجام شده است افزود: طی این بازدیدها ۲۳۷ مورد صدور اخطار کتبی، معرفی به مراجع قضایی و پلمب صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود. در این دهه مناسبتهایی چون روز ۲۸ ماه صفر رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد و سرانجام با شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر به پایان می رسد.

اوج عزاداریها و سوگواریهای حسینی در خراسان رضوی و بسیاری از خطه‌های دیگر ایران در همین دهه است که در آن هیاتهای عزاداری و دسته‌های زنجیرزنی از سراسر کشور به مشهد الرضا آمده و آیین های سوگواری را در کنار حرم امام علی بن موسی الرضا (ع) به جا می‌آورند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha