بیش از ۵۰۰ هزار عملیات اورژانس پیش بیمارستانی در اربعین انجام شد

تهران - ایرنا- رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین گفت: ۵۴۶ هزار و ۷۲۶ مورد عملیات اورژانس پیش بیمارستانی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی و ۴۱۶ عمل جراحی توسط پزشکان انجام شد.

جعفر میعادفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا درباره اقدامات کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین اظهارداشت: در این ایام در راستای خدمت‌رسانی به زائران، هشت هزار و ۳۳۵ بیمار به مراکز درمانی اعزام شدند و حدود ۶۵ بیمار از طریق هواپیما به تهران انتقال یافتند همچنین ۳۰ پرواز اورژانس هوایی از طریق بالگرد انجام و ۶ هزار و ۵۰۲ نفر نیز به علت گرمازدگی سرم درمانی شدند.

میعادفر با اشاره به استقرار تیم‌های واکنش سریع تخصصی توسط متخصصین طب اورژانس در مرزهای کشور، افزود: در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سیار و ثابت روزانه حدود ۴۷۰ هزار نفر مراجعه کننده داشتیم که خدمات دریافت کردند.

وی ادامه داد: حدود ۲۵ پرواز اورژانس هوایی و ۲ پرواز با هواپیما در مراسم پیاده روی اربعین انجام شد و در سال‌های گذشته مراکز درمانی به صورت کانکس بود اما امسال، این مراکز به صورت ثابت و دارای کولر بود تا اگر زائری احساس گرما کرد در این اتاق‌های سرد قرار گرفت؛ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت می‌کرد به همین خاطر نیاز افراد گرمازده به سرم بسیار کاهش داشت.

بیش از ۵۰۰ هزار عملیات اورژانس پیش بیمارستانی در اربعین انجام شد

استقرار بیش از ۵۰ دستگاه آمبولانس در مرزهای ایران و عراق

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: بیش از ۵۰ دستگاه آمبولانس در مرزهای ایران و عراق مستقر شد و از موتورلانس نیز با توجه به ترافیکی که ممکن بود در نقطه صفر مرزی وجود داشته باشد برای جابه‌جایی بیمار استفاده شد همچنین تیم‌های ۲ نفره واکنش سریع را پیش بینی کردیم که با یک کوله پشتی، امکانات اولیه دارویی و درمانی در بین جمعیت حرکت می‌کردند تا اگر کسی دچار مشکل شد به آنها خدمات ارائه شود.

میعادفر اضافه کرد: مراقبت‌های جدی اتباع خارجی در مبادی مرزهای شرقی کشور نیز در دستور کار قرار داشت و ۸۷ هزار و ۵۴۱ دز واکسن به آنها تزریق شد تا هیچ خطری از لحاظ بیماری‌های واگیر هموطنان را تهدید نکند.

به گفته وی، تیم‌های بهداشتی شامل یکهزار نفر در مرزهای هشتگانه حضور داشتند و به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم بودند همچنین تیم‌های متخصص پزشکی را در بیمارستان‌های مرکزی استان‌ها مستقر کردیم تا در صورت نیاز به مردم خدمات ارائه دهند.

بیش از ۵۰۰ هزار عملیات اورژانس پیش بیمارستانی در اربعین انجام شد

بستری بیماران مزمن در مراکز درمانی

میعادفر تاکید کرد: یکهزار و ۳۸۹ نفر از زائران به بیماری‌های مزمن مبتلا بودند که برخی از آنها در بیمارستان‌ها بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین ادامه داد: بیش از ۷۰ موکب دانشگاه‌های علوم پزشکی به کمک جمعیت هلال احمر در آن سوی مرزها در مسیر نجف - کربلا مستقر شدند همچنین یکهزار نفر از کادر دانشگاه علوم پزشکی شامل کمک پزشک، پرستار، فوریت‌های پزشکی، کارشناس بهداشت محیط و کارشناس‌های بیماری‌ها در کنار کادر هلال احمر در موکب‌های درمانی به زائران ارائه خدمت کردند.

وی ادامه داد: در زمینه طبخ غذا، توزیع آب و آموزش موکب داران که چگونه بتوانند در گرمای طاقت فرسا زنجیره‌ سرد مواد غذایی را حفظ کنند، خدمات خوبی ارائه شد؛ به طوری که ۶ هزار و ۴۸۸ بازدید بهداشتی در مبادی ورودی به عراق انجام شد و موارد مسمومیت نیز نداشتیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha