شهرداری تهران برای اربعین امسال چه خدماتی ارائه کرد؟

تهران- ایرنا- همچون سالهای گذشته، شهرداری تهران با همراهی شورای اسلامی شهر در ایام اربعین حسینی خدماتی از قبیل اعزام پاکبان ها، تامین وسیله نقلیه با اعزام اتوبوس و ون ها و همچنین راه اندازی موکب در مسیر تردد زوار کربلا ارائه کرد.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: ایمن‌سازی مسیرهای تردد و خط‌ کشی ممتد و منقطع این جاده به طول ۱۷ کیلومتر در شهر مرزی مهران و مرز چذابه، استقرار ۳۷۰ دستگاه اتوبوس شهری شرکت واحد برای جابه‌جایی زوار، خدمات رسانی ۵۴۰ دستگاه اتوبوس مسافربری از مبداء پایانه‌های تهران به مقصد مرزهای معین عراق و برقراری امکان رزرو بلیت از تهران به مرز عراق با شاتل تاکسی برای اولین بار، بخشی از خدمات حوزه حمل و نقل به این مناسبت است.

محسن هرمزی افزود: با توجه به‌ تاریخ شروع عملیات نقل و انتقال این زائران در خاک عراق از ۲۷ مرداد، ۱۲۵ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی کرج در مرز خسروی، ۱۹۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، ۳۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی کرج، ۳۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی مشهد و ۳۳ دستگاه اتوبوس دیگر در شهر مهران مستقر شده است که با محوریت شرکت واحد، مسئولیت خدمات‌دهی به زوار در خاک ایران را عهده دار شدند.

وی همچنین از فعالیت اتوبوس‌های مذکور به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری هشت ساعته خبر داد و گفت: برای نخستین بار سامانه آنلاین رزرو بلیت از تهران به مرز عراق و بالعکس با شاتل تاکسی به عنوان خدمت جدیدی در ناوگان تاکسیرانی تهران آغاز به کار کرد و به شهروندان از تهران به مرز عراق به‌ صورت رفت و برگشت با تاکسی‌های جدید وَن خدمات‌رسانی کردند.

شهرداری تهران برای اربعین امسال چه خدماتی ارائه کرد؟

اعزام پاکبان به خاک عراق و برپایی موکب

همچنین معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و رئیس کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین حسینی، گفت: کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین حسینی یکی از ۱۸ کمیته تعیین شده از سوی ستاد مرکزی اربعین حسینی کشور است این کمیته بر اساس وظایف و ماموریت های تعیین شده در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه، تمرچین، باشماق، ریمدان و میرجاوه و کشور عراق به خدمات‌رسانی به زائرین اربعین حسینی پرداخت.

حسین نظری افزود: شهرداری کلان شهرهای اراک، کرج، ساری و قزوین همراه با شهرداری‌های مناطق ۵ و ۱۱ تهران در مرز زرباطیه، شهرداری منطقه ۲ در مرز شلمچه، شهرداری شیراز و شهرداری منطقه ۱ تهران در مرز چذابه، شهرداری شهرهای اهواز، اصفهان و یزد همراه با شهرداری منطقه ۳ تهران در مرز خسروی، شهرداری های کرمانشاه و اردبیل و شهرداری منطقه ۲۲ تهران هم در مرز ریمدان، شهرداری های کرمان و بندرعباس در مرز میرجاوه، شهرداری شهر زاهدان در مرزهای باشماق مریوان و نیز شهرداری شهرهای ارومیه، زنجان و تبریز در مرز تمرچین مستقر و به ارائه خدمات در حوزه خدمات شهری به زائرین حسینی پرداختند.

وی به اعزام و استقرار ماشین‌آلات و نیروهای انسانی کلان‌شهرهای ایران در مرزهای هشتگانه اشاره کرد و گفت: در مرزهای هشت‌گانه، سه هزار و ۳۴۰ نیروی انسانی، ۶۲۹ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری و آتش‌نشانی و حمل جسد، ۲ هزار و ۲۸۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام، ۱۳۷ تانکر آب و ۱۰۵ دستگاه مه‌پاش مستقر شده‌اند. همچنین ۶۱۵ دستگاه اتوبوس نیز در کشور عراق برای جابجایی زائرین از مرز زرباطیه تا کوت فعالیت کردند.

معاون شهردار تهران برنامه عملیاتی کمیته خدمات شهری ستاد اربعین در کشور عراق را برشمرد و گفت: در شهرهای کربلا، نجف، طریق، کوفه، سامرا و کاظمین ۲ هزار و ۷۰۰ نیروی انسانی از کلانشهرها، ۱۳۷ دستگاه ماشین‌آلات خدماتی، ۲۸۰ دستگاه اتوبوس، ۴۲۰ چشمه سرویس بهداشتی، لباس مناسب، تجهیزات کاری و انفرادی، مخزن و کیسه زباله به تعداد مورد نیاز و اسکان پنج هزار نفر در محل‌های تعیین شده از جمله مواردی بود که توسط کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور تامین شد.

نظری ادامه داد: آمادگی و رفع نواقص سایت‌های خدمات شهری، نظافت، جمع‌آوری و انتقال پسماند، شست وشو و پاکسازی المانها و معابر، راه‌اندازی و نگهداشت سرویس‌های بهداشتی و حمام، استقرار اکیپ‌های آتش‌نشانی، انجام تبلیغات محیطی، ارائه خدمات حمل‌ونقل به زائرین، نصب و راه‌اندازی سیستم صوتی و هماهنگی و ایجاد شرایط مناسب جهت توزیع غذای گرم توسط خیرین از جمله فعالیت‌های ضروری و مهم کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور در مرزها بود.

به گفته نظری کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور برای برپایی اربعین حسینی در ایران و کشور عراق از ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف شهرداری‌ها در برپایی مواکب با همکاری کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین و نیز از ظرفیت نیروهای مردمی داوطلب (بخش خصوصی در زمینه خدمات عمومی و بخصوص موضوع پسماند) نیز استفاده شد.

شهرداری تهران برای اربعین امسال چه خدماتی ارائه کرد؟

از اعزام مربیان کودک تا تولید انیمیشن بین‌المللی اربعین

رییس کمیته فرهنگی و هنری ستاد اربعین شهرداری تهران نیز از اعزام مربیان کودک و تولید انیمیشن بین المللی اربعین خبر داد.

مصطفی زیبایی نژاد به خبرنگار ایرنا، گفت: پیش از آغاز اربعین، شهرداری تهران با برگزاری جلسات موکب‌داران و فعالان فرهنگی، اجتماعی و مردمی این حوزه را در دستور کار قرار داد و در مناطق مختلف شهر با موکب‌داران برجسته جلسه برقرار کرد.

وی با اشاره به برگزاری همایشی در نوزدهم و بیستم مرداد با حضور بیش از هزار نفر از موکب‌داران شهر تهران در حرم امام خمینی (ره) گفت: جلسات هم‌افزایی و همکاری با موکب‌داران مردمی در جهت مدیریت مشارکتی شهر تهران بود که شخص شهردار تهران به آن معتقد است که باید اقدامات زیرساختی را جهت حمایت و پشتیانی از مردم برای پیشبرد امورات اربعین انجام داد.

زیبایی نژاد با بیان اینکه بار اصلی امورات اربعین برعهده مردم بود افزود: بعد از آن مراسم بدرقه زائرین و اجتماع اربعینی‌ها در تاریخ سوم شهریور برگزار شد و بر اساس آمار دستگاه‌های ذیربط بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در میدان آزادی تهران طی این مراسم گرد هم آمدند و درواقع مراسم بدرقه از میدان آزادی برگزار شد.

رییس کمیته فرهنگی و هنری ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه ابتکار دیگر راه اندازی کاروان سرود راهیان کربلا بود گفت: یکی از رویکردهای مهم کمیته فرهنگی، هنری ستاد اربعین شهرداری تهران، تمرکز و برنامه‌ریزی روی موضوعات مربوط به جوانان و نوجوانان است در همین راستا هم این کاروان سرود با حضور ۱۵۰ نفر در ۱۵ گروه و در ۱۵ موکب در کوفه، نجف، کاظمین، طریق‌الحسین و کربلا به اجرای برنامه پرداختند و همچنین در روز اربعین نیز به صورت یک دسته متحد عزاداری نوجوانان در هماهنگی با عتبه وارد حرم شده و به عزاداری پرداختند.

وی با اعلام اینکه کمیته فرهنگی و هنری، تولیدات مفصلی را برای اربعین در دستور کار قرار داد که در همین راستا سرود «حبیبی شکرا» در موکب های مختلف پخش شد و همچنین تولید انیمیشن بین‌المللی اربعین هم با صدای محمد حسین پویانفر و عبدالرضا هلالی در دستور کار قرار گرفت و منتشر شد.

به گفته زیبایی نژاد، نماهنگ‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دیگری همچون «باب القبله» با روایت‌گری علی مشهدی ضبط شد که به طور ویژه در موکب‌هایی که شهرداری تهران در آن امکانات رسانه‌ای دارد، پخش شد.

وی با بیان اینکه تهیه و توزیع اقلام فرهنگی و تبلیغی در مسیر پیاده‌روی رویکرد دیگر شهرداری تهران بود گفت: کارت نایب‌الشهید در بیش از یک میلیون نسخه چاپ و در اختیار مردم قرار گرفت همچنین ۵۰ هزار نسخه از کتاب چندرسانه‌ای «سلام بر حسین» ویژه کودکان توزیع شد.

زیبایی نژاد در ادامه گفت: یک هزار و ۵۰۰ عدد فلش محتوایی صوتی و تصویری در اختیار موکب‌داران قرار گرفت و توزیع دیگر اقلام فرهنگی ازجمله پرچم دستی، پرچم بزرگ، متوسط و کلاه همچنین اقدام بعدی فضاسازی و تبلیغاتی بود که در همکاری با سازمان زیباسازی انجام شد.

وی اضافه کرد: اکران‌های شهری مفصل، اهتزاز ۱۰ پرچم اربعین حسینی در مسیر نجف تا کربلا، نصب پرچم در طریق‌الحسین با موضوع خطبه‌های حضرت زینب (س) از دیگر اقدامات فرهنگی بود.

رییس کمیته فرهنگی هنری ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه اعزام مربیان کودک برای موکب‌های مسیر دیگر اقدام مهم کمیته فرهنگی و هنری بود گفت: این اقدام در راستای ارج نهادن به بانوان و کودکانی که در راهپیمایی اربعین حضور داشتند پیش بینی شده بود.

به گفته وی، با همکاری شرکت شهر سالم نیز تیم های درمانی در قالب پزشک و پرستار و کارشناس فوریت های پزشکی خدمات درمانی رایگان به زائران در مسیر نجف به کربلا ارائه شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha