۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85223625
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توپ اجرای طرح نشانی استاندارد در زمین شهرداری‌های زنجان

زنجان – ایرنا – ارائه خدمات هوشمند، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای بهره وری بنگاه‌های اقتصادی در گرو اجرای طرح "نشانی استاندارد ملی مکان محور" موسوم به جی نف (GNAF) است ولی اجرای این طرح در استان و به ویژه در شهر زنجان به پیش نیازهایی مثل پلاک کوبی قطعات مسکونی توسط شهرداری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «جی نف» (GNAF) یک استاندارد اطلاعات مکانی در حوزه نشانی و مخفف Geo Coded National Address File به معنی «پایگاه نشانی استاندارد مکان محور» است.

«جی نف» یک پایگاه داده اطلاعاتی است و آدرس تمام ساختمان‌ها و واحدهای مکانی موجود در شهرها و روستاهای کشور را «استانداردسازی» و «ژئوکد» می‌کند.

«استانداردسازی» یعنی اینکه یک آدرس تنها از یک مسیر شناخته می‌شود و امکان مشابه سازی و سوء‌ استفاده از آن از بین می‌رود و همچنین صحت سنجی و راستی آزمایی می‌شود.

علاوه بر این، اطلاعات محل مثل مختصات کوچه، بن بست، مقدار جمعیت کوچه، شعب برق و گاز و سایر اطلاعات را می‌توان از این کد آدرس به دست آورد و در مواقع اضطراری استفاده کرد.

«ژئوکد» هم به این معنی است که آدرس های استاندارد شده به همراه مختصات مرتبط به عنوان یک داده روی نقشه قرار می گیرد تا امکان گزارش گیری از اطلاعات مختلف روی نقشه فراهم شود.

پروژه GNAF ، بسترساز تحقق دولت الکترونیک است و امکان بررسی و صحت سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را مقدور می سازد.

هر نشانی که در جی نف ایجاد شده، بین چند نشانی همسان در برابر مجموعه داده مکانی مربوطه مقایسه می شود تا بدین ترتیب یک قطعه ملکی، معابر و یا موقعیت مکانی آن نقطه و وجود یا نبود آن، صحت سنجی و راست آزمایی و همچنین کیفیت نشانی آن سنجیده شود.

پایگاه جی نف دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش کارایی، افزایش دقت و ارتقای داده های قابل اطمینان است.

به واسطه ایجاد و راه اندازی پایگاه ملی جی نف امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی های فیزیکی حاصل می شود.

پروژه جی نف، تاثیر بسیار زیادی بر مدیریت موفق دارد به نحوی که داشتن اطلاعات درباره اینکه یک خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یک از این ساختمان ها چند واحد مسکونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و سایر مراکز را در خود جای داده است افق روشنی برای برنامه ریزی درست پیش روی مسئولان می گشاید .

ایجاد چنین اطلاعات جامع و کاملی که نشان دهد چند نفر در ساختمان های یک خیابان ساکن هستند و چگونه می توانند نیازهای خود را برطرف کنند، به شدت مورد نیاز برنامه ریزان و مدیران دستگاه های دولتی و خصوصی است که به آنها کمک می کند بهترین راه را برای افزایش رضایت مردم از خدمات خود انتخاب کنند .

ایجاد این اطلاعات دقیق همچنین کمک می کند در صورت بروز هر نوع خسارت طبیعی یا غیرطبیعی مشخصه های ملکی، دقیق باشد و در آینده از آنها برای بازسازی و نوسازی مکان ها استفاده شود؛ بدون آنکه حق کسی پایمال گردد.

اجرای طرح نشانی استاندارد ملی در کشور از سال ۱۳۹۴ تصویب و آغاز شده است.

توپ اجرای طرح نشانی استاندارد در زمین شهرداری‌های زنجان

اجرای ۲۵ درصدی طرح نشانی استاندارد ملی در استان زنجان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: امروز عامل چهارمی در کنار سه عامل مهم هزینه، زمان و کیفیت برای اتخاذ تصمیات درست معرفی شده و آن هم اطلاعات مکانی است؛ یکی از مهمترین اطلاعات مکانی پایه، اطلاعات کد پستی است که به صورت منحصر به فرد به هر مکان اختصاص پیدا می کند.

ایرج امینی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از اقدامات مربوط به پروژه های هوشمندسازی به ویژه در حوزه خدمات شهری و روستایی، در گرو اجرای کامل طرح نشانی استاندارد ملی مکان محور است از این رو اجرای این طرح فوایدی دارد.

وی گفت: در ۲۱ شهر استان، ۲۱۵ هزار قطعه مسکونی یا به اصطلاح فنی «پارسل» داریم که ۵۵۰ هزار کد پستی باید به آنها تعلق بگیرد که تاکنون ۱۸۰ هزار کد پستی در آنها ژئو کد شده است و حدود ۳۳ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

شهر زنجان با ۱۰۱ هزار پارسل نیاز به ۳۱۵ هزار کد پستی دارد که تاکنون ۹۵ هزار مورد ژئو کد شده که تقریبا ۳۰ درصد کار در این شهر انجام شده است. امینی ادامه داد: تعداد پارسل های روستایی در استان ۲۸۵ هزار مورد است که تاکنون حدود ۲۰ هزار مورد از آنها دارای ژئو کد شده و هفت درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع، اجرای طرح نشانی استاندارد ملی در استان زنجان ۲۵ درصد عملیاتی شده است، گفت: شهر زنجان با ۱۰۱ هزار پارسل نیاز به ۳۱۵ هزار کد پستی دارد که تاکنون ۹۵ هزار مورد ژئو کد شده و تقریبا ۳۰ درصد کار در این شهر انجام شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: عمده دلایل پیشرفت اندک اجرای طرح نشانی استاندارد ملی در استان زنجان ناشی از نبود نقشه های پارسلی، فقدان تمایل برای به اشتراک گذاری اطلاعات، معابر بدون نام، غیر فعال شدن واحدهای تعریف پلاک آبی شهرداری و جایگزینی آن با شماره قطعه و سایر شماره های غیر استاندارد است.

توپ اجرای طرح نشانی استاندارد در زمین شهرداری‌های زنجان

نبود پلاک کوبی استاندارد چالش پیش روی اجرای طرح نشانی استاندارد ملی در زنجان

مدیرکل پست استان زنجان نبود پلاک کوبی استاندارد را از چالش های عمده پیش روی اجرای طرح نشانی استاندارد ملی در استان برشمرد و گفت: امروز در شهرداری دیگر موضوع پلاک آبی مطرح نیست و سال ها است که در این شهر پلاک کوبی انجام نمی شود.

جواد رسولی افزود: اجرای طرح کاداستر هم به عنوان یکی از پیش نیازهای اجرای طرح نشانی استاندارد ملی است که این موضوع موجب رفع مشکلات مربوط به محدوده های شهرها و روستاها می شود.

مشکل اصلی ما این است که شهرداری ها پلاک آبی را از دستور کار خارج کرده و به جای آن شماره قطعه جایگزین شده است. مدیرکل پست استان زنجان با بیان اینکه در مجموع ۸۳۵ هزار کد پستی در این استان وجود دارد، گفت: موضوع اصلی بحث ژئوکد و پلاکوبی است، از ۸۳۶ هزار کد پستی ۱۹۰ هزار ژئو کد بوده یعنی آدرس با کد پستی نقطه زنی شده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما این است که شهرداری ها پلاک آبی را از دستور کار خارج کرده و به جای آن شماره قطعه جایگزین شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: کلیه زیرساخت های موجود در استان که نیاز به اطلاعات مکان محور دارند با اجرای طرح نشانی استاندارد ملی مشکلشان حل می شود و این موضوع باید مهم تلقی شود.

وی گفت: با وجود اهمیت اجرای طرح نشانی استاندارد ملی هنوز تفاهم نامه ای در این خصوص با شهرداری زنجان منعقد نشده و دلیل آن هم این است که این موضوع جزو اولویت های شهرداری در نظر گرفته نشده است.

طرح جی نف جزو طرح های اولویت دار توسعه دولت الکترونیک است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان به اهمیت اجرای طرح نشانی استاندارد ملی (GNAF) اشاره کرد و گفت: به طور مثال الان هر یکی از قبوض مصرفی برای واحدهای مسکونی یک مجتمع به ازای یک واحد، آدرس های جداگانه و ناهماهنگ نسبت به هم دارند که این گونه مسائل به خاطر اجرا نشدن طرح جی نف است.

حامد سرایی افزود: طرح جی نف جزو طرح های اولویت دار توسعه دولت الکترونیک محسوب می شود و سرشماری آتی در کشور که قرار است با روش ثبتی مبنا انجام شود اجرای این طرح را بیش از پیش ضروری می کند.

توپ اجرای طرح نشانی استاندارد در زمین شهرداری‌های زنجان

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون آنچه ضروری است پیگیری تفاهم شرکت پست با شهرداری های استان برای اجرای طرح جی نف است.

برآیند:

با توجه به کاربردهای متنوع نشانی استاندارد ملی و نقش مهم آن در خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت هوشمند در حوزه های مختلف، ضروری است همه دستگاه‌ها برای اجرای این طرح در استان و به ویژه در شهر زنجان همکاری کرده و پیش نیازهای آن را فراهم کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha