قلبِ نوجوان اصفهانی به بیمارِ نیازمند، زندگیِ دوباره بخشید

اصفهان - ایرنا - مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: قلب یک نوجوان ۱۴ ساله‌ دچار مرگ مغزی به یک بیمار پیوند زده شد که چهارمین مورد قلب اهدایی در سال جاری در اصفهان است.

مریم خلیفه‌سلطانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار قلب از افراد دچار مرگ مغزی در استان به بیماران نیازمند پیوند زده شده است.

وی اضافه کرد: سه عمل پیوند از تعداد یاد شده در بیمارستان شهید چمران اصفهان و یک پیوند در تهران انجام شده است.

وی با بیان‌اینکه یک نوجوان ۱۴ ساله به نام "امیرعلی امیدی ارجنکی"ساکن اصفهان شهریور امسال بر اثر حادثه تصادف دچار خونریزی مغزی شده بود، اظهار داشت: این نوجوان در بیمارستان دکتر شریعتی بستری و دچار مرگ مغزی شد و پس از اخذ رضایت از خانواده‌اش به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان برای برداشت اعضا منتقل شد.

قلبِ نوجوان اصفهانی به بیمارِ نیازمند، زندگیِ دوباره بخشید

خلیفه‌سلطانی با اشاره به اهدای پنج عضو بدن این نوجوان به پنج بیمار اضافه کرد: قلب این نوجوان در بیمارستان شهید چمران اصفهان به یک بیمار دچار عارضه قلبی اهدا شد.

وی با بیان اینکه کُلیه‌های اهدایی این فرد در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان نیز به ۲ بیمار پیوند زده شد، ادامه داد: کَبد و لوزالمعده او نیز برای پیوند به بیمارستان شهید نمازی شیراز ارسال شد.

وی در باره پیوند لوزالمعده(پانکراس) توضیح داد: گیرنده‌های زیادی برای این عضو بدن مانند کبد و کلیه وجود ندارد بنابراین برداشت این عضو از افراد دچار مرگ مغزی فقط در صورت اعلام نیاز و درخواست از شیراز یا تهران انجام می‌شود که در باره نوجوان ۱۴ ساله با توجه به اعلام نیاز شیراز، لوزالمعده او نیز بمنظور پیوند به بیماری نیازمند، اهدا شد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته از ۳۰ مورد مرگ مغزی در استان اصفهان پس از اخذ رضایت از خانواده‌ها، ۷۲ عضو برداشت و به بیماران نیازمند، اهدا شد.

طبق آمار سال گذشته حدود ۳۰ درصد از پیوند اعضای صورت گرفته در استان مربوط به اهدای عضو از موارد مرگ مغزی و سایر موارد از افراد زنده بوده است.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده(پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار بیمار در کشور در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و بطور متوسط روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو ، جان خود را از دست می‌دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha