ظرفیت تهیه پلاسما و ساخت پالایشگاه را در کشور فراهم کنیم

تهران -ایرنا - مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در سال‌های آتی آمار نیاز کشور به پلاسما به بالای یک میلیون لیتر خواهد رسید، بنابراین ما باید هرچه سریعتر ظرفیت تهیه پلاسما و ساخت پالایشگاه را در کشور فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا از سازمان انتقال خون ایران، مصطفی جمالی دریک برنامه تلویزیونی با اشاره به موضوع ساخت پالایشگاه پلاسما در کشور، افزود: پلاسما بخش مایع خون است و از نظر ارزش و اهمیت، پلاسما همچون طلا و یا الماس است به نحوی که خیلی از داروها را می‌شود از پلاسما تهیه کرد.

وی ادامه داد:سال ها پیش شرکتی خارجی آمد و گفتند که پلاسمای ایرانی را ببریم در خارج از کشور و از آن داروهای مورد نیاز را تهیه کنیم یعنی دارو از پلاسمای مردم خودمان تهیه شود، همچنین وعده و قول بر این بود پالایشگاه پلاسما را در داخل کشور راه اندازی کنند و این فناوری به ایران منتقل شود که وابستگی به خارج نداشته باشیم اما بخش خصوصی ظلم کرد که پالایشگاه را نیاورد.

وی افزود: سود زیادی از انتقال پلاسما و تبدیل به دارو می برند و بخش خصوصی تکلیفی که داشت که بیاید پالایشگاه را بزند، متاسفانه انجام نداد!

مدیرعامل سازمان انتقال خون اضافه کرد: این فناوری سالیان قبل باید به کشور منتقل می‌شد و فناوری خیلی پیچیده‌ای نیست. ما کار خیلی بزرگتر از این در کشور انجام داده‌ایم بنابراین من همیشه این گله را دارم از بخش خصوصی که به رغم حمایت‌هایی که شد این کار را نکرد.

ظرفیت تهیه پلاسما و ساخت پالایشگاه را در کشور فراهم کنیم

سود زیادی از انتقال پلاسما و تبدیل به دارو می برند و بخش خصوصی تکلیفی که داشت که بیاید پالایشگاه را بزند، متاسفانه انجام نداد! جمالی تاکید کرد: در کشورهای مختلف، پالایشگاه‌ها بعضی وقت‌ها تعطیل شده‌اند و تنها علتش هم این بود که پلاسما نداشتند، اما مردم ما پای کار هستند بنابراین وقتی اصل قضیه را ما داریم حیف است که این فرع تحقق پیدا نکرده و پالایشگاه داخل کشور نباشد.

وی ادامه داد: الان کشورهای حاشیه خلیج فارس و خیلی از کشورهای دیگر، سریع دارند پالایشگاه را می‌زنند که ما هنوز از آن ها عقب هستیم.

در حال حاضر نیاز کشور ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار لیتر پلاسما است

مدیرعامل سازمان انتقال خون یاد آوری کرد: ما یک مقدار پلاسما خودمان در انتقال خون از همین خون‌های اهدایی جدا می‌کنیم و آماده می‌ شود که ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار لیتر در سال بوده و ما برآوردمان این است که با بهره‌وری که امسال داریم، این آمار را به ۲۵۰ هزار لیتر برسانیم که البته نیاز کشور الان ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار لیتر بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو است، ولی در سالیان آتی قطعا این آمار به بالای یک میلیون لیتر خواهد رسید بنابراین ما باید هرچه سریعتر ظرفیت تهیه پلاسما و ساخت پالایشگاه را در کشور فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، شرکت پژوهش و پالایش خون ایران به طور رسمی با هدف ایجاد پالایشگاه خون در سال ۱۳۷۳ تشکیل شد و به علت برخی مشکلات از جمله تحریم‌ها نتوانست این پالایشگاه را فعال کند و در سال ۱۳۹۳ بر اساس مصوبه دولت دهم و بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی از وزارت بهداشت به بخش خصوصی واگذار شد. تا زمینه ساخت پالایشگاه خون در آن فراهم شود.

پالایشگاه خون صنعتی است که در آن پلاسما (بخشی از خون) به عنوان ماده خام به فرآورده‌های دارویی مشتق از پلاسما مانند آلبومین، فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹، داروی IVIG تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تیر ماه امسال دریک نشست خبری درباره اهدا و پالایش پلاسما گفت: یکسری داروهای مهم از پلاسما تهیه می‌شود و پالایشگاه‌ها این داروها را از خون جدا می‌کنند. در دهه ۷۰ این تکنولوژی وجود داشت و خود سازمان انتقال خون این کار را انجام می‌داد، چند سالی وقفه افتاد و در سال ۱۳۹۳ پالایشگاه انتقال خون را به بخش خصوصی واگذار کردند.

جمالی تاکید کرد: ۹ سال از این موضوع گذشت و اتفاقی نیفتاد؛ رسما اعلام می‌کنم پالایشگاه شرکت پالایش و پژوهش خون اگر با ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما و با تولید IVIG، فاکتور ۸، آلبومین و... بتواند کار کند، قابل قبول است؛ گرچه ۹ سال مملکت را معطل کردند. این روند موضوعات حقوقی دارد که در جریان است ولی اگر با ظرفیتی که ذکر کردم به تولید برسند شخصا از آن حمایت می‌کنم.

وی افزود: سالیان سال است که یکسری شرکت‌های خصوصی در زمینه پلاسما فرزیس فعال هستند و مبالغی هم به اهداکننده می‌پردازند، پلاسمایی که هم ما در سازمان تولید می‌کنیم. تقریبا ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما در سال توسط ما تولید می‌شود و طبق برنامه ریزی‌ها قصد داریم این میزان را تا پایان سال ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم حتی روشی جدید احصا کنیم که بازهم این روند افزایشی شود. بخش خصوصی شاید حدود ۳۰۰ هزار لیتر توان داشته باشد اما شاید نیاز کشور بیش از یک‌میلیون لیتر باشد و ما می‌توانیم خیلی راحت به این عدد برسیم و به نظر بنده این عمل باید ۱۰۰ درصد داوطلبانه باشد، هرچند که مخالف فعالیت بخش خصوصی هم نیستیم اما باید مراقبت خوبی انجام شود که انگیزه مالی سبب اشتباه پاسخ دادن به سوالات نشود؛ چون پلاسما برای تولید دارو استفاده می‌شود باید مراقبت‌ها را افزایش دهیم.

جمالی تصریح کرد: بخش خصوصی روزی آمد پلاسمای ما را گرفت و تبدیل به دارو کرد و سود کرد و متاسفانه برای ساخت پالایشگاه ظلم شد به مردم و بعد از چندین سال هنوز پالایشگاهی ساخته نشده و باید در این زمینه مطالبه‌گری شود. ما حاضر هستیم تعهد دهیم که می‌توانیم تلاش کنیم تا به یک میلیون لیتر اهدای پلاسما سالانه هم برسیم و بخش خصوصی هم بیاید پالایشگاه بسازد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha