اهدای خون بار اولی خراسان رضوی در محرم امسال بیش از ۱۶ درصد رشد یافت

مشهد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: تعداد اهداکنندگان بار اولی خون در پویش "نذر خون حسینی" که امسال همزمان با شروع ماه محرم در استان آغاز شده است نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۶.۱۴ درصد رشد داشته است.

دکتر سعید اصغریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آغاز پویش نذر خون حسینی از ابتدای محرم امسال تا پایان اربعین حسینی، ۳۱ هزار و ۵۹۴ نفر از مجاوران و زائران رضوی در این پویش شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۷۲۲ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته از ابتدای محرم تا پایان اربعین ۳۰ هزار و ۹۹۱ نفر به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه نموده بودند و ۲۳ هزار و ۱۵۳ نفر از آنان موفق به اهدای خون شده بودند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: از تعداد داوطلبانی که از محرم تا اربعین امسال موفق به اهدای خون شدند، چهار هزار و ۲۶۷ نفر از آنان برای نخستین بار موفق به اهدای خون شدند و به زمره اهداکنندگان ایثارگر خون پیوستد این در حالی است که میزان اهداکنندگان بار اول در مدت مشابه سال پیش سه هزار و ۶۷۴ نفر بوده است.

اصغریان افزود: در اربعین حسینی (ع) امسال ۶۷۱ نفر از مجاوران و زائران رضوی به منظور شرکت در این پویش به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۴۷۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: تیم‌های سیار اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین در کلانشهر مشهد مقدس و همچنین راهپیمایی حرم تا حرم در شهرستان کاشمر حضور داشتند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: در این راستا به منظور فراهم‌آوری امکان اهدای خون برای عزاداران حسینی (ع) این اداره کل در مسیر راهپیمایی‌های عزاداران حسینی در روز اربعین مستقر شدند که در مشهد ۱۵۱ نفر و در کاشمر ۱۰۲ نفر از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز اربعین به متقاضیان اهدای خون پیوسته و در محل تیم‌های سیار انتقال خون استان حاضر شدند.

اصغریان افزود: مجاوران و زائران رضوی طی این بازه زمانی مشارکت مناسبی در این پویش داشتند اما با توجه به شرایط خاص استان خراسان رضوی و مشهد در تامین خون مورد نیاز ۶۳ بیمارستان و پاسخگویی شایسته به نیاز بیماران و زائران، انتظار می‌رود که در دهه پایانی صفر به ویژه در سه روز پایانی این ماه مشارکت بیشتری در اهدای خون صورت بگیرد.

وی ادامه داد: هم اینک ۶ پایگاه اهدای خون در مشهد و هفت پایگاه در شهرستان‌های تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور، قوچان، گناباد، کاشمر و تربت جام دایر است که در روزهای عادی از ساعت هفت و ۴۵ صبح تا ۱۳ و پایگاه فنی مرکزی امام رضا (ع) در مشهد نیز بعد از ظهرها فعال و از ساعت ۱۳ و ۳۰ تا ۱۸ و ۴۵ پاسخگوی مردم هستند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: در سه روز پایانی ماه صفر تعداد تخت ها افزایش یافته و در سه پایگاه تجمیع شده تا پاسخگویی مجاوران و زائران به طور شایسته و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

اصغریان افزود: این سه پایگاه شامل پایگاه مرکزی امام رضا (ع) واقع در چهار راه دکتری، پایگاه امید واقع در نبش خیابان آیت ‌الله شیرازی سه و مسجد رانندگان واقع در خیابان امام رضا (ع) ۹ است.

به گزارش ایرنا، اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۲ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha