۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85223322
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ تُن بذر کلزا بین کشاورزان خراسان شمالی توزیع شد

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۹
کد خبر: 85223322
۱۰ تُن بذر کلزا بین کشاورزان خراسان شمالی توزیع شد

 بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۰ تُن انواع بذور خارجی و داخلی برای کشت در سال زراعی جدید تامین و بین کلزاکاران استان توزیع شد.

وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دانه روغنی کلزا اولین محصول پاییزه در استان است که کشت آن از ۱۵ شهریورماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه ادامه دارد.

به گفته وی؛ پیش بینی می شود که هزار هکتار دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید در سطح مزارع این خطه کشت شود، در این صورت حدود ۴۰ درصد سطح کشت این محصول افزایش می یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزان استان در سال زراعی جاری ۶۶۰ هکتار از کشتزارهای خود را به دانه روغنی کلزا اختصاص داده بودند که بیش از ۶۰۰ تن محصول برداشت شد.

وی گفت: جدای از تاثیر کاهش منابع آبی، تاریخ کشت کلزا نیز در این استان محدود است و باید این محصول از ۱۵ شهریور تا پایان نیمه اول مهرماه هر سال کشت شود و اگر خارج از تقویم کشت این دانه روغنی انجام شود محصول مناسبی نخواهند داشت.

صباغ خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته سازمان جهادکشاورزی استان با ‌همکاری کشاورزان برای نخستین بار در شهرستان فاروج کشت نشایی کلزا را با هدف کاهش میزان مصرف آب اجرایی کرد که امیدوار هستیم امسال نیز با اجرای این ‌روش نوین شاهد افزایش بهره‌وری در واحد سطح باشیم.

وی با بیان اینکه کشت پاییزه کلزا دارای تاریخ محدودی است افزود: از کشاورزان می خواهیم که تاریخ کشت را رعایت کنند چرا که این محصول بسیار حساس است و اینک کشت در مناطق سردسیر استان آغاز و به زودی در منطقه گرمسیر نیز کشت خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین گفت: به ازای هر یک هکتار اراضی زراعی آبی ۲۵۰ کیلوگرم کود اوره، ۱۵۰ کیلوگرم کود فسفات و ۷۵ کیلوگرم کود پتاس باید اختصاص داده شود که از کشاورزان می خواهیم این فرمول را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: گیاه کلزا دارای ریشه های عمیق است که شرایط خاک را بهبود می بخشد و همچنین نیاز آبی کمتری نسبت به غلات، حبوبات و سایر محصولات زراعی دارد.

صباغ با بیان اینکه از کشاورزان می خواهیم ۲ مرحله برنامه آب کلزا را پس از کشت مد نظر داشته باشند افزود: این ۲ برنامه بسیار مهم است تا گیاه مستقر شود و بعد از ‌آن دوره زمستان گذرانی گیاه می رسد، گیاه کلزا تا منفی ۲۰ درجه سرما را تحمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان کشت گیاهان کم آب طلب از جمله کلزا را به کشاورزان توصیه می کنند افزود: در کشت کلزا هیچ محدودیتی وجود ندارد و کشاورزان مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی اسستان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha