۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۶
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85221179
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اف-۱۶ بلژیکی نصیب اوکراین نمی‌شود / فرمانده ارتش: فرسوده‌اند

تهران – ایرنا – در حالیکه نخست وزیر بلژیک در گذشته بر نیاز این کشور به جنگنده‌های اف ۱۶ تاکید کرده بود، فرمانده ارتش این کشور خبر داد که این جنگنده‌های ساخت آمریکا آنچنان فرسوده‌اند که امکان اهدای آنها به اوکراین وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، تارنمای یوراکتیو به نقل از مصاحبه دیروز (۱۳ شهریور) فردریک گوتینک (Frédéric Goetynck) با روزنامه بلژیکی "دو استاندارد" نوشت: اینطور نیست که نخواهیم این جنگنده ها را تحویل اوکراین بدهیم، بلکه زمانی هواپیماهایمان را از رده خارج می کنیم که مستهلک شده باشند. کارکرد این هواپیماها آنچنان زیاد بود که سازه آنها کاملاً مستهلک شده بود. نمی شود که هواپیمایی را که خودمان استفاده نمی کنیم به اوکراین ارسال کنیم.

به نوشته یوراکتیو، الکساندر دوکرو (Alexander De Croo) نخست وزیر بلژیک، اوایل سال ۲۰۲۲ گفته بود که بروکسل هواپیمای رزمی در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد و این مطلب را لودیوین ددوندر (Ludivine Dedonder) وزیر دفاع نیز در بهار امسال تائید کرد.

در حالیکه نخست وزیر بلژیک از نیاز ارتش این کشور و ناتو به جنگنده های اف – ۱۶ سخن گفته بود، وزیر دفاع وی اعلام کرد که بلژیک نمی تواند اف-۱۶ ها را به اوکراین ارسال کند چرا که "عمر مفیدشان به پایان رسیده است"، حتی اگر آمریکا چراغ سبز نشان داده باشد.

گوتینک در مصاحبه دیروز افزود: بلژیک سلاح های خودکار، خودروی زرهی و بیش از ۲۰۰ دستگاه کامیون در کنار مهمات، سوخت و تجهیزات پزشکی به اوکراین ارسال کرده است.

به نوشته یوراکتیو، بلژیک پارسال بیش از ۶۱ میلیون یورو به اوکراین کمک کرده بود و ژوئن امسال نیز جدیدترین بسته کمک به این کشور را به ارزش ۲۴ میلیون یورو تصویب کرد.

اوکراین از کشورهای شریک خود خواسته که ۴۰ تا ۵۰ فروند جت جنگنده اف-۱۶ در اختیار این کشور قرار دهند. فرانسه اسفند گذشته به همراه انگلیس و هلند اعلام کرد که جنگنده های مورد نیاز اوکراین را تامین خواهد کرد. این تصمیم سپس مورد حمایت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha