گام برداشتن در جهت وحدت ملی رسالت اصلی اساتید دانشگاه‌ است

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه رازی کرمانشاه ضمن اظهار تاسف از اینکه برخی قطع همکاری یک دانشگاه با استادی را جناحی و بزرگ نمایی می‌کنند، گفت: یکی از وظایف خطیر و رسالت اصلی اساتید دانشگاه گام برداشتن در جهت منافع ملی و وحدت ملی است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، به تازگی در مورد قطع همکاری تعدادی از دانشگاه های کشور با برخی اساتید اخباری در شبکه های مجازی دست به دست می شود. در این اخبار آمده است که این اساتید بیشتر به دلیل دیدگاه های سیاسی از دانشگاه ها اخراج شده اند، این درحالی است که مسوولان این دانشگاه ها بارها تاکید کردند که بررسی علمی و آموزشی این اساتید مدنظر بوده است.

قطع همکاری با تعدادی از اساتید دانشگاه ها را با دکتر نامدار یوسف وند دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه و مسوول بسیج اساتید استان کرمانشاه در میان گذاشتیم.

این دانشیار دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درخصوص قطع ارتباط دانشگاه ها با برخی اساتید اظهارداشت: همانطور که همه دانشگاهیان می دانند این موضوع پوشیده ای نیست که احتیاج به توضیح داشته باشد، اما ممکن است اطلاعات جامعه در این زمینه کمتر باشد و از برهمین اساس برخی خبرها و سوژه ها برای تضعیف نظام مورد بهره برداری قرار می گیرد.

نامدار یوسف وند با بیان اینکه اساتید در دانشگاه های دنیا از جمله در ایران در یک فرایند مشخص برای تدریس و خدمت آموزشی جذب می شوند، افزود:در این فرایند جذب در تعیین صلاحیت تخصصی و عمومی اساتید برای تدریس دردانشگاه ها وزارت علوم، دانشگاه ها و همچنین گروه های آموزشی به شکل غیرمتمرکز دخیل هستند.

وی ادامه داد: بنابراین با تعیین میزان صلاحیت، اساتیدی که در سطح دانشگاه ها باشند و از توانمندی های علمی و پژوهشی در رشته مورد نظر برخوردار باشند، طی یک رقابت جذب دانشگاه ها می شوند.

مسوول بسیج اساتید استان کرمانشاه تصریح کرد: هنگامی که استادی به صورت پیمانی جذب دانشگاهی می شود تا پنج سال دانشگاه می تواند با احراز صلاحیت و بر اساس ارزیابی های سالانه علمی و پژوهشی قرارداد همکاری آنها را تمدید کند و دانشگاه الزامی ندارد که اگر استادی از شرایط احراز برخوردار نبود را حفظ کند، ضمن اینکه گاهی در دانشگاهی به دلیل کاهش دانشجو و تعطیل شدن یک رشته تحصیلی ممکن است به خدمات آموزشی استادی نیاز نباشد و با آنها ممکن است قطع همکاری صورت گیرد و این روال از قدیم گذشته بوده است و منحصر به ایران هم نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز روال به همین شکل است.

گام برداشتن در جهت وحدت ملی رسالت اصلی اساتید دانشگاه‌ است

یوسف وند در ادامه ضمن اظهار تاسف از اینکه برخی افراد ماجرای قطع همکاری یک دانشگاه با استادی را جناحی و بزرگ نمایی می کنند، افزود: این به طورحتم در کار دانشگاه ها و وضعیت علمی کشور اخلال ایجاد می کند و ذهن همه را به مسایلی مشغول می کنند که دخالت در کار دانشگاه ها و تبلیغات علیه حق مسلم آنها در تصمیم گیری است.

وی اظهارداشت:دانشگاه هم همچون سایر مجموعه ها و سازمان ها ممکن است یک سری افراد را برای استخدام جذب کند و از نحوه کار فرد ارزیابی لازم را داشته باشد، بنابراین دانشگاه ها هم برای ادامه همکاری با نیروهای استخدامی خود باید از اختیارلازم برخوردار باشد.

مسوول بسیج اساتید استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه ارزیابی علمی و پژوهشی اساتید به صورت سالانه از طرف دانشگاه ها از یک سو بین اساتید به منظور ارتقای ایجاد انگیزه انجام می شود، یادآور شد: از طرفی دانشگاه می تواند با بررسی مجدد صلاحیت علمی و عمومی افراد افراد نخبه، توانمندتر و خبره تر را برای رشد دانشجویان به کار گیرد.

حتی با اساتیدی که در این سال ها اصل نظام را زیرسوال برده اند با سعه صدر برخورد شده است

یوسف وند در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی معتقد هستند با قطع همکاری با اساتید نخبه، معمولا زمینه مهاجرت آنان فراهم می شود نیز گفت: بنده از بنیان با این موضوع موافق نیستم که دولت می خواهد با این کار نخبگان را فراری دهد، فرض کنید دانشگاه قرارداد همکاری خود را با استادی قطع می کند، به طور حتم یک نخبه دیگری جایگزین این فرد می شود و این طور نیست که این زنجیره قطع شود و استادی که با وی قطع همکاری نشده است در تخصص خود فعالیت می کند.

خاطرنشان کرد: الزاما این موضوع نیست که اساتیدی که دانشگاه ها با آنها قطع همکاری می کنند به خارج از کشور مهاجرت می کنند، چراکه فضای کار برای اساتید دانشگاه بسته به تخصص آنها در زمینه ها و بخش های مختلف در کشور فراهم است و آنها می توانند نسبت به تخصص خود و توانمندی ها در بخش های دیگری مشغول به خدمات رسانی شوند.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه تاکیدکرد: آنچه مسلم است آن است که دانشگاه ها به طور حتم برای انتخاب اساتید خود صلاحیت علمی، تخصصی و عمومی افراد را به منظور ارتقای رشد علمی دانشجویان مد نظر قرار می دهند.

یوسف وند در خصوص اینکه گفته می شود تحمل دولت در مقابل دیدگاه های مخالف خود پایین است و برخی این دلیل را عامل اصلی قطع همکاری دانشگاه ها با برخی اساتید عنوان می کنند نیز ضمن رد این موضوع گفت: اصلا به این شکل نیست چراکه بنده سال ها است در دانشگاه حضور دارم و با فضای دانشگاه بیگانه نیستم.

وی تاکید کرد: بسیاری از اساتید دانشگاه های کشور در قبال مسایل مختلف دیدگاه ها و نظرات خاص خود را دارند و نظرات خود را به راحتی بیان می کنند و حتی برخی گاهی بر علیه منافع ملی فضاسازی می کنند و نظام نیز با سعه صدر با آنان برخورد می کند و آنها کماکان در کرسی استادی و تدریس مشغول هستند.

دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی ادعاها مبنی براینکه تحمل دولت در مقابل دیدگاه های مخالف خود پایین است و این دلیل را عامل اصلی قطع همکاری دانشگاه ها با برخی اساتید عنوان می کنند، ضمن رد این ادعاها طرح این مسایل را شیطنت و فضاسازی دانست و گفت: حتی در این سال ها با اساتیدی که اصل نظام را زیرسوال برده اند با سعه صدر برخورد شده است.

یوسف وند افزود: این رویه حتی در خارج از کشور وجود ندارد چراکه در آنجا کسی حق ندارد علیه منافع ملی سخنی بگوید و بسیاری از اساتید خود با فضای حاکم بر دانشگاه های خارج از کشور آشنا هستند، به طورمعمول در این کشورها اساتید باید به کار علمی و پژوهشی بپردازند و مثل ایران نیست که حتی برخی اساتید نظام را زیر سوال می برند و برای سیستم چالش ایجاد کنند و کسی هم با آنها کاری نداشته باشد.

وی در ادامه یکی از وظایف خطیر و رسالت اصلی اساتید دانشگاهی کشور را گام برداشتن در جهت منافع ملی و وحدت ملی عنوان کرد و گفت: اساتید دانشگاه به طور حتم باید الگوی جامعه باشند و ضمن برخورداری از دغدغه رفع مسایل و چالش های کشور در کنار دانشجویان در راستای خدمات رسانی هرچه بهتر و موثرتر علمی، پژوهشی و آموزشی گام بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha