۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۵۳
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85220251
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درد تخلفات بر جان مطب‌های پزشکی قزوین

قزوین - ایرنا - شناسایی ۱۰ مطب پزشکی متخلف در استان قزوین از ۱۸ بازرسی صورت گرفته نشان داد که این مراکز به دردی مزمن و پنهان گرفتار شده‌اند.

به گزارش ایرنا، نخستین مرتبه که تخلفات حوزه پزشکی در کارگروه ستاد تنظیم بازار استان قزوین مطرح شد، ‌هیچ کسی تصور نمی‌کرد که فراوانی این موضوع تا چه اندازه باشد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ابتدا به فقدان دستگاه های کارتخوان در مطب‌های پزشکی اشاره کرد و البته فرارهای مالیاتی که بسیار اهمیت داشت، اما بعدها موضوع دریافت وجه نقد خارج از تعرفه نیز عنوان شد که این روزها به "زیر میزی" شهرت دارد؛ در نهایت پس از بازرسی‌های میدانی معلوم شد که نیمی از مطب‌های پزشکی خواسته یا ناخواسته مرتکب تخلفات درمانی می‌شوند.

چندی پیش اداره کل تعزیرات حکومتی استان قزوین خبری منتشر کرد که براساس آن،‌ فقدان پروانه کار، گرانفروشی، تقلب، دریافت پول بیش از نرخ های مصوب پزشکی یا دریافت وجوه به اصطلاح زیرمیزی در برخی مطب‌ها رصد شده و برای آنها نیز پرونده تعزیراتی تشکیل شده است.

از آنجایی که استان قزوین دارای پزشکان درستکار و مجربی در حوزه درمان است، وجود برخی پزشکان متخلف در این حوزه موجب نارضایتی سایر پزشکان متعهد و با اخلاق شده است.

گزارشی که در ادامه می‌خوانید حاصل اجرای روز گذشته گشت مشترک تعزیرات حکومتی با حضور قاضی، نمایندگان دادستانی و دانشگاه علوم پزشکی است که در بازدید از سه مطب پزشکی و یک درمانگاه به تشریح تخلفات و اوضاع و احوال پشت پرده این مراکز درمانی می‌پردازد.

لازم به یادآوری است با هدف حفظ حریم و آبروی افراد، از ذکر عنوان و تصویر مطب‌ها خودداری شده و تمام جزییات به شکل دقیق با تصاویر تزیینی از سوی خبرنگار ایرنا به رشته تحریر درآمده است:

درد تخلفات بر جان مطب‌های پزشکی قزوین

استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان و دریافت ویزیت بیشتر از تعرفه

نخستین مطب پزشکی متعلق به یک دکتر زن بود که تخصص او بیماری‌های کودکان و غدد درون ریز و متابولیسم بود و تعداد بیماران بالایی را به خود اختصاص می داد، نخستین مشکلی که در حین ورود به این مطب آشکار شد، گرفتن پول نقد از بیماران به جای پرداخت از طریق دستگاه کارتخوان بود.

متاسفانه هیچ کدام از بیماران در ابتدا به شکل داوطلبانه حاضر نشدند پرداخت وجه نقد را به تیم بازرسی اطلاع دهند، اما با تحقیق نماینده دادستان و پرسش از چند بیمار که درون مطب حضور داشتند، مشخص شد که منشی مطب با وجود داشتن دستگاه کارتخوان از بیماران پول نقد می گیرد.

منشی به بهانه قطعی دستگاه کارتخوان، همه بیماران را به بیرون از مطب هدایت می کند تا از دستگاه خودپرداز پول نقد بگیرند.

بیماران بیان کردند که منشی به بهانه قطعی دستگاه کارتخوان، همه بیماران را به بیرون از مطب هدایت می کند تا از دستگاه خودپرداز پول نقد بگیرند که البته دستگاه سالم بود و هیچ مشکلی نداشت!

با ورود به اتاق پزشک نیز معلوم شد که وی نیز با وجود تعرفه مشخص برای ویزیت بیماران، مبالغ بیشتری دریافت می‌کند؛ به عبارت دیگر نرخ دریافتی این پزشک از کودکان و اطفال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و برای افراد ۱۸ سال به بالا نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال است،‌ درحالی که نرخ مصوب براساس تعرفه یک میلیون و ۷۲۰ هزار ریال بود.

این پزشک با وجود تفهیم تخلفات اصرار داشت که وجود تخصص و تجربه بالا این امکان را فراهم می‌کند که بتوان نرخ بالاتری نسبت به تعرفه دریافت کرد و مدعی بود که یک پزشک صفر کیلومتر نیست که براساس تعرفه رفتار کند.

درد تخلفات بر جان مطب‌های پزشکی قزوین

گرفتن زیرمیزی برای انجام عمل جراحی

دومین مطب در بازرسی‌ها نیز متعلق به یک دکتر زن بود که در حوزه داخلی زنان فعالیت می‌کرد، وی نیز براساس گزارش های مردمی به دریافت زیرمیزی برای عمل جراحی اقدام می‌کرد و همچنین در برخی از خدمت‌های درمانی مبالغ بیشتری نسبت به تعرفه می‌گرفت.

این پزشک بر خلاف پزشک قبلی که کارهای خود را توجیه می‌کرد، علت گرفتن مبالغ بالاتر را از روی ناآگاهی نسبت به تعرفه دانست و همان جا قول مساعد داد که در خدمات بعدی مثل سونوگرافی و تشخیص بیماری، مبلغ اضافی دریافت نکند.

اگرچه این پزشک هرگز زیر بار دریافت زیرمیزی نرفت، اما قرار شد با توجه به شکایت شاکی که یک بیمار بستری در بیمارستان پاستور بود،‌ موضوع با دقت بیشتری در نزد محاکم قضایی استان قزوین بررسی شود.

گفت و گوهای بیشتر میان قاضی تعزیرات و این پزشک سبب شد که این متخصص داخلی زنان از دیگر تخلفات فروش دارو در داروخانه های معتبر استان پرده بردارد، به گفته وی برخی از افراد با توجه به جایگاهی که دارند از موقعیت خودشان سوء استفاده کرده و یک واکسن را با چند برابر قیمت مصوب به دست بیمار می‌رسانند، در این مورد یک واکسن "گارداسیل" با قیمت مصوب ۱۸ میلیون ریال نزدیک به ۵۰ میلیون ریال و حتی در یک مورد ۳۰۰ میلیون ریال نیز به فروش رفته بود.

درد تخلفات بر جان مطب‌های پزشکی قزوین

انجام تزریق وریدی با سه برابر قیمت مصوب

در بازرسی از مطب سوم مربوط به یک پزشک مرد در حوزه پزشک عمومی، گزارشی وجود داشت مبنی بر اینکه وی مبالغ بیشتری از بیماران دریافت می‌کند، در بازرسی از این واحد و پرسش‌های نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشخص شد که هزینه یک تزریق وریدی که در تعرفه مصوب ۷۸ هزار ریال درج شده اما در این مطب با قیمت ۲۰۰ هزار ریال انجام می‌شود.

همچنین مسوول تزریقات این مطلب نیز به بازرسان گفت که بابت تزریق آمپول در سرم هزینه جداگانه دریافت می‌کند و به عبارتی، یک سرم تراپی ساده مبلغی بیش از ۸۰۰ هزار ریال تمام می‌شود.

هزینه یک تزریق وریدی که در تعرفه مصوب هفت هزار و ۸۰۰ تومان درج شده، در این مطب با قیمت ۲۰ هزار تومان انجام می‌شود.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی معتقد بود که این پزشک در بین پزشکان استان قزوین به فردی متخصص و مجرب شناخته می‌شود، اما الان چند سال است که گزارش‌هایی از تخلفات او به دست می‌رسد که اصلا باور کردنی نیست.

بازدید بعدی مربوط به یک درمانگاه خصوصی بود، در این مرکز درمانی برای بیشتر خدمات هزینه‌ای بالاتر از تعرفه دریافت می‌شد که با بررسی قاضی تعزیرات نزدیک به ۹ مورد تخلف ثبت شد.

بازدید میدانی از مطب‌های پزشکی نشان داد که تقریبا در تمام مطب‌ها هیچ گونه تعرفه‌ای در معرض دید عموم قرار ندارد و بیماران تقریبا از نرخ خدمات درمانی در مطب‌های پزشکی بی اطلاع هستند.

این بازدیدها و نظارت‌ها تا پایان شهریور ماه جاری ادامه دارد و تیم‌های محسوس و نامحسوس از مطب‌های پزشکی سرکشی و بازرسی خواهند کرد.

نیم نگاه:

برخورد با تخلفات در مطب‌های پزشکی با اینکه تازه در استان قزوین آغاز شده اما بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی شهروندان نیز به همراه داشته است، این اقدام علاوه بر بهبود خدمات درمانی به شهروندان، موجب تحقق عدالت شده و از هرگونه تبعیض قانونی میان صنوف و مراکز ارایه خدمات جلوگیری می‌کند.

این در حالی است که بیشتر پزشکان استان قزوین انسان‌هایی صالح، امین و درستکاری هستند که وجود برخی متخلفان به اخلاق و جایگاه این افراد نیز آسیب می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha