۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85219990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فایننشال تایمز: اروپا گرفتار تورمی به مراتب بالاتر از آمریکا است

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: تبعات افزایش قیمت انرژی در اروپا باعث شده که کشورهای این قاره با نرخ تورم به مراتب بالاتری از آمریکا دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه افزود: اروپا بیش از آمریکا با مشکلات ناشی از تورم شدید مواجه است و سرمایه گذاران و تحلیلگران به شکل فزاینده ای درباره خطر واگرایی بین اروپا و آمریکا هشدار می دهند.

در این گزارش آمده است: در آمریکا بعد این که تورم قیمت مصرف کننده سال گذشته به بالاترین سطح در چند دهه گذشته رسید، این شاخص با روندی سریع تر کاهش یافته و اکنون در سطح پایین تری قرار دارد.

با تضعیف قابل ملاحظه رشد اقتصادی در اروپا، آمریکا رشد سالانه ۲.۱ درصدی را ثبت کرده است. این رقم برای سه ماهه دوم سال، همراه با نشانه هایی از ضعف بازار کار، امیدها را برای «فرود نرم» آمریکا و کنترل تورم بدون رکود ایجاد کرده است.

کاترین نایس از مقام های سابق بانک انگلستان و اقتصاددان ارشد اروپایی در شرکت «دارایی های ثابت پی جی ای ام» گفت: نشانه‌های واقعی واگرایی وجود دارد. تورم اصلی آمریکا تقریباً از اواسط سال گذشته به طور مداوم کاهش یافته است، اما کاهش آن در اروپا کُندتر بوده و رشد دستمزدها در ایالات متحده با سرعت بیشتری کاهش یافته است.

هاو پیل (Huw Pill) اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس، اخیرا در کنفرانسی در آفریقای جنوبی گفت که اروپا «با ترکیب متفاوتی از شوک ها مواجه شده است و با افزایش قیمت گاز طبیعی، کنترل این شوک ها برای تعیین کنندگان نرخ تورم در اروپا بسیار دشوارتر از آمریکا است.

با توجه به آسیب شدید درامد شرکت ها و افراد در اروپا، مشاغل و خانوارها دشوارتر از آمریکا برای مقاومت در برابر ضررها مبارزه کرده اند و این امر تورم را عمیق تر کرده است.

نرخ تورم منطقه یورو در ماه آگوست (مرداد) به ۵.۳ درصد رسید، زیرا افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه برق و گاز در کشورهایی مانند فرانسه، باعث بازگشت تورم در بخش انرژی شده است.

تورم اصلی، به استثنای انرژی و مواد غذایی، در منطقه یورو اندکی کاهش یافت. اما با ۵.۳ درصد تنها به سطح خود در ابتدای سال بازگشته و نزدیک به رکورد ثبت شده در ماه مارس است.

ایزابل اشنابل (Isabel Schnabel) از مدیران بانک مرکزی اروپا، روز پنجشنبه هشدار داد که کاهش تورم در منطقه یورو احتمالا کندتر از افزایش آن خواهد بود.

بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تورم پایین‌تر به فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) اجازه می‌دهد تا افزایش نرخ‌ بهره را متوقف کند. آنها پیش بینی می کنند که بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا نیز اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.

یتر تچیر (Peter Tchir) رئیس بخش استراتژی کلان در آکادمی سکیوریتیس در آمریکا در این زمینه گفت: تفاوت بسیار زیادی بین آنچه اروپا با آن مواجه است و آنچه ما با آن سر و کار داریم، وجود دارد. تعجب آور نیست اگر یک سال دیگر به جای تورم، نگران کاهش گردش پولی باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha