گام‌های بلند دولت برای محرومیت‌زدایی؛صدور پنج‌هزار جلد سند مالکیت تا بهسازی روستاهای فارس

شیراز-ایرنا- توسعه روستاها و محرومیت‌زدایی یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است که این مهم در مناطق مختلف فارس در حال پیگیری است و به گفته مسوولان تاکنون اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توجه و رسیدگی به دور افتاده‌ترین نقاط کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از انقلاب در اولویت مسئولان و متولیان امر قرار گرفت و این مهم با تشکیل نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری با عزم جدی‌تری دنبال و سعی شد تا چهره خشن محرومیت از مناطق مختلف زدوده شود.

گام‌های بلند دولت برای محرومیت‌زدایی؛صدور پنج‌هزار جلد سند مالکیت تا بهسازی روستاهای فارس

در دولت سیزدهم نیز محرومیت‌زدایی و توجه به توسعه مناطق روستایی از همان ابتدای تشکیل دولت در اولویت سیاستگذاران و دولتمردان قرار گرفت؛ رویکردی که با حضور رییس جمهور در مناطق صعب العبور و حاشیه شهرها و مناطق محروم در هر استان تبدیل به گفتمانی برای مسئولان و وزرای دولت شد.

سفر به مناطق محروم در اولویت دولت سیزدهم

بررسی سفرهای استانی سال نخست دولت سیزدهم نشان می‌دهد عمده سفرهای رییس جمهور فقط به مراکز استان‌ها محدود نشده بلکه ایشان در سفرهای خود نشان داد که اولویت دولتمردانش باید مناطق محروم، صعب العبور، نقاط صفر مرزی و حاشیه شهرها باشد.

در حقیقت سفرهای رییس جمهور صرفا محدود به بازدید و بیان کردن مشکلات نشده بلکه این بازدیدها نتیجه ملموس برای بهبود مشکلات مردم به همراه داشته است.

رییس جمهور در ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در دیدار با جمعی از خیران و مسئولان مؤسسات خیریه بر ضرورت محرومیت‌زدایی تأکید کرد و گفت: مشارکت خیران در طرح های زیرساختی و محرومیت‌زدا برای دولت ارزان‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر به انجام می‌رسد.

تکاپو برای محرومیت‌زدایی از فارس

نگاه به پروژه‌های در دست اجرا دولت در استان فارس نیز حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم گام‌های عملی و تلاش جهادی برای محرومیت زدایی از استان، داشته‌است.

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.

بدین ترتیب استاندار فارس هم که محرومیت زدایی را از مهمترین برنامه‌های استان می‌داند با اشاره به نگاه دولت مردمی به مناطق محروم معتقد است که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد؛ سعی ما نیز بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.

یکی از نهادهایی که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف استان انجام داده است.

صدور پنج هزار جلد سند مالکیت در شهرستان بختگان

همان گونه که گفته شد افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت آنها یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم به منظور توسعه مناطق محروم و محرومیت‌زدایی است؛ یکی از اقداماتی که اخیراً در استان فارس برای تحقق این مهم انجام شده صدور پنج هزار جلد سند مالکیت در شهرستان بختگان با مشارکت بنیاد مسکن و ثبت اسناد است.

اقدامی که توسط مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بختگان و با همکاری رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بختگان و رئیس دادگستری این شهرستان و با هدف تسریع و رفع موانع و مشکلات روند صدور پنج‌هزار جلد اسناد مالکیت شهر آباده طشک رایزنی صورت گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بختگان در نشست با متولیان امر، صدور اسناد مالکیت را اقدامی با هدف افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان و کاهش مهاجرت ها دانست و با تأکید بر تداوم توسعه و محرومیت‌زدایی گزارشی از عملکرد این نهاد در سال گذشته را ارائه داد و گفت: در سالی که گذشت بنیاد مسکن گام های ارزنده ای در جهت توسعه و محرومیت زدایی در شهرستان بختگان برداشته است.

محسن رضاییان ادامه داد: این نهاد انقلابی در طول سال‌های گذشته با هدف دستیابی به آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی به ایجاد سرپناه برای محرومان جامعه و همچنین ایجاد عدالت در توسعه اقدام کرده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بختگان فعالیت‌های این بنیاد در حوزه مسکن روستایی را تشریح کرد و گفت: بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سایه تأمین مسکن ایمن، متناسب با توسعه یکنواخت مجتمع‌های زیستی، توسعه و هماهنگ مسکن و محیط با رعایت اصول فنی ضمن حفظ هویت و سیمای عمومی روستا و بطور کلی تبلور فیزیکی فرهنگ و اقلیم هر منطقه در مسکن روستایی از کارکردهای این بنیاد است.

رضاییان یادآور شد: شهرستان بختگان دارای ۴۳روستا با جمعیتی معادل هفت هزار و ۷۸۰خانوار جمعیت روستا نشین شامل ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر است که با کارکردهای بنیاد مسکن پنج هزار و ۹۰۰خانوار از مزایای طرح‌های توسعه و عمران روستایی بهره‌مند شده‌اند .

آغاز پروژه بهسازی و پخش لایه ام سی در روستای باغشاد استهبان

بهسازی، آسفالت و توسعه معابر روستایی هم از دیگر اقداماتی است که با هدف کاهش مهاجرت روستانشینان و محرومیت‌زدایی در حال اجراست.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان از آغاز پروژه بهسازی و پخش لایه ام سی در روستای باغشاد این شهرستان با مشارکت بنیاد مسکن خبر داد و گفت: طرح یاد شده در مساحت چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع با تامین اعتبار از محل اعتبار قیر رایگان و با مشارکت دهیاری انجام شده است.

گام‌های بلند دولت برای محرومیت‌زدایی؛صدور پنج‌هزار جلد سند مالکیت تا بهسازی روستاهای فارس

کرامت ابراهیمی در حاشیه اجرای این طرح از پرداخت وام‌های مسکن روستایی و شهری با همکاری بانک ها در این شهرستان با اعتباری معادل ۵۸۰میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این شهرستان ۵۴۰ میلیون تومان وام معیشتی پرداخت شد و ۲میلیارد تومان به عنوان تهسیلات بلا عوض جهت احداث واحدهای مسکونی و تعمیراتی اختصاص یافت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان از بهسازی روستاهای این شهرستان، آسفالت و توسعه معابر، احداث کانال دفع آب‌های سطحی با اعتباری معادل ۱۰میلیارد تومان خبر داد و گفت : تهیه و بازنگری طرح هادی روستاها با اعتباری معادل ۵۰۰میلیون تومان و اختصاص زمین یک هکتاری شهرک امام حسین (ع) برای احداث مسکن ملی و احداث ۱۱۲‌واحد مسکونی از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن در سالی که گذشت است.

اجرای طرح هادی و بهسازی روستای دهنو قلندری

اجرای طرح هادی و بهسازی روستای دهنو قلندری از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز هم از دیگر اقداماتی است که اخیراً با هدف توسعه روستایی انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز از اجرای طرح هادی و بهسازی این روستا خبر داد و گفت: این طرح با تأمین اعتبار از محل منابع استانی با مبلغ ۹میلیارد ریال اجرا شده است.

محسن ابراهیمی با تشریح جزییات این طرح افزود: طرح هادی و بهسازی روستای دهنو قلندری شامل هشت هزار متر مربع زیرسازی، ۴۳۰متر طول جدول گذاری،۶۰ دال بتنی و ۲۵هزار مترمربع آسفالت است که با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیراز اجرایی شده است.

ابراهیمی به تاثیرگذار بودن طرح هادی و بهسازی روستای دهنو قلندری در رضایت روستاییان و ایجاد انگیزه ماندگاری در روستا اشاره کرد و افزود: اجرای چنین طرح‌هایی زمینه کاهش مهاجرت‌ها را ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در سالی که گذشت شاهد به بار نشستن اقدامات جهادی در زمینه توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در شهرستان شیراز با همراهی بنیاد مسکن بودیم.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز فعالیت‌های انجام شده در واحد صدور سند املاک روستایی در شهرستان شیراز را تشریح کرد و با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با همکاری ادارات ثبت انجام شده، افزود: صددور سند موجب تثبیت مالکیت و از بین بردن اختلافات ملکی، ایجاد روحیه امنیت و تغییر نگرش به ملک به عنوان یک پشتوانه مالی، ایجاد ثبات سکونت در روستا و جلوگیری از پدیده مهاجرت از روستا به شهر و امکان استفاده آسان در اخذ تسهیلات بانکی انجام شده است.

گام‌های بلند دولت برای محرومیت‌زدایی؛صدور پنج‌هزار جلد سند مالکیت تا بهسازی روستاهای فارس

ابراهیمی از صدور ۵۰ هزار و ۷۲۵ جلد سند مالکیت در سطح شهرستان شیراز با همکاری اداره ثبت خبر داد و گفت: تهیه نقشه ثبتی ۸۷ روستا و صدور ۴۴۳ جلد سند در سالی که گذشت از جمله کارکردهای بنیاد مسکن در شهرستان شیراز در سال گذشته است.

بازدید مسئولان از پروژه‌های عمران روستایی و پیگیری این پروژه‌ها

پیگیری مسئولان در خصوص روند اجرای عملیات پروژه‌های مسکن روستایی در استان فارس و بازدید آنها از این پروژه‌ها از جمله اتفاقات خوبی است که با هدف توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی دنبال می‌شود، اخیراً هم فرماندار شهرستان سرچهان از پروژه‌های عمران روستایی بنیاد مسکن در روستاهای این شهرستان این شهرستان بازدید کرد.

حجت علی سلیمی در حاشیه این بازدید گفت: توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی ۲رکن اصلی فعالیت در روستاها است که از سوی بنیاد مسکن دنبال می‌شود.

فرماندار سرچهان ادامه داد: طرح‌های بهسازی این روستا از محل اعتبارات در اختیار در سطحی به مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع در حال اجرا است و نقش بسزایی در افزایش رضایتمندی روستاییان دارد.

این مقام مسوول همچنین از روستای محمودآباد در این شهرستان بازدید کرد و گفت: طرح‌های بهسازی این روستا نیز از محل اعتبارات استانی در سطحی به مساحت ۶هزار متر مربع اجرایی می‌شود.

فرماندار سرچهان در بازدید از طرح های عمران روستایی در روستای قلات با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن افزود: در روستای قلات از محل اعتبارات ملی طرح های عمران روستایی در سطحی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال اجرا است.

سلیمی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از نقاط مختلف شهرستان، بیان کرد: نگاه متوازن به توسعه مناطق محروم اولویت دولت است و در این زمینه گام برمی‌دارد.

اسماعیل محمدجانی مدیر بنیاد مسکن سرچهان هم با اشاره به عملکردها در حوزه عمران روستایی در این شهرستان یاد آور شد: واگذاری چهار قطعه زمین تجاری در روستای شهرک الزهرا در قالب مزایده، واگذاری سه قطعه زمین تجاری در روستای باغ صفا، واگذاری چهار قطعه زمین کارگاهی در روستای چناروییه، واگذاری رایگان سه قطعه زمین خام به ارگانهای دولتی و فرمانده انتظامی شهرستان سرچهان، پلیس راهور و زمین ورزشی روستای جمال آباد از جمله عملکردها در این حوزه است.

وی از واگذاری ۱۲قطعه زمین خام هم در این شهرستان خبر داد و افزود: واگذاری قطعات مسکونی به زوج‌های جوان و متقاضیان مسکن روستایی زمینه ماندگاری روستاییان در این مناطق را ایجاد کرده است، بنیاد مسکن از همه ظرفیت.های پیش رو برای کاهش مهاجرت‌ها و افزایش انگیزه ماندگاری در روستاها بهره‌گیری می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سرچهان از بازنگری طرح هادی روستاهای دشت رییس کوپان قاسم آباد، مروشکان، باغ صفا، ابوتربه، شاه رستم و دوست آباد در این شهرستان خبر داد و گفت: تعیین محدوده روستاهای فاقد طرح هادی شاهزاده ابوالقاسم، فیروزی، بنک ۲استخر، قاسم آباد مزیدی و بنارویه و اتمام نقشه‌برداری روستاهای باغ صفا و سیاهو جهت تهیه طرح اجرایی و همچنین بهسازی معابر روستای ۱۰زیارت از محل اعتبارات ملی شامل تکمیل پارک با اعتباری به مبلغ سه هزار و ۴۰۰میلیون ریال و اتمام بهسازی معابر روستاها از جمله عملکردهای سال گذشته بنیاد در این شهرستان است.

گام‌های بلند دولت برای محرومیت‌زدایی؛صدور پنج‌هزار جلد سند مالکیت تا بهسازی روستاهای فارس

بدون شک نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها در دولت سیزدهم بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده است.

با این حال هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha