۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85219029
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقدینگی بانک‌های خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه در کل کشور ۲.۵ درصد سهم شبکه بانکی از منابع افزایش پیدا کرده است ولی امسال در خراسان جنوبی با کاهش شدید و ریزش منابع مواجه شدیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی، محمدعلی زرنگ روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران استانی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی که به مناسبت گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی برگزار شد، افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ با خروج بسیار زیاد نقدینگی از بانک‌های استان مواجه بوده‌ایم.

وی گفت: براساس بررسی‌هایی که انجام شده، بیشتر این منابع به سمت بازار ارز و بازارهای خارج از کشور گسیل یافته و سرمایه گذاری شده است لذا باعث شده تا در استان توان بانکی خود را از دست بدهیم.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه انتظار حمایت بیشتر مسئولان استان از شبکه بانکی وجود دارد افزود: علیرغم تاکیدات قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تمرکز منابع معادن و شرکت‌های بزرگی که از زیرساخت‌های استان استفاده می‌کنند اما کمتر شاهد اجرای این قانون در خراسان جنوبی بوده‌ایم و بسیاری از منابع شرکت‌های بزرگ در خارج از استان به ویژه مرکز کشور سرمایه گذاری شده است.

وی تصریح کرد: براساس آمار اقتصادی ارائه شده در استان بالغ بر ۸۰ درصد تامین بنگاه‌های اقتصادی توسط شبکه بانکی و پولی انجام می‌شود و کمتر به سمت بازار سرمایه در کشور حرکت شده، بانک محور بودن اقتصاد متاثر از نوع نگاهی بوده که اقتصاد کشور به شبکه بانکی دارد.

زرنگ گفت: با توجه به گستردگی شبکه بانکی و انتظارات خارج از توان شبکه بانکی همچنین علیرغم تمامی خدمات مناسب و زحمات کارکنان این شبکه هجمه‌های فراوانی درباره شبکه بانکی وجود داشته است.

وی افزود: کم و کاستی‌هایی در قوانین، نوع اجرا و نوع نگاه حاکم بر شبکه بانکی سبب شده تا این تصور در جامعه و اذهان مردم شکل بگیرد که بانک‌ها تافته جدا بافته هستند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تسهیلات براساس توانمندی و ظرفیت شبکه بانکی است گفت: با توجه به سیاست انقباضی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از هفتم دی سال گذشته در شبکه بانکی کشور قاعده‌ای مبنی بر پرداخت نکردن تسهیلات حاکم شد.

وی ادامه داد: به این دلیل است که دولت سعی در کاهش تورم‌ها، بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم و کنترل نقدیندگی دارد از طرف دیگر تقاضاها با توجه به نوع نگاه و نگرش مردم نسبت به وضعیت اقتصادی باعث شده که به شبکه بانکی با این تصور که هر قدر پول از شبکه بانکی دریافت کنند به نفع آنها بوده، افزایش یابد.

زرنگ با اشاره به نبود ابزارهای مناسب برای نگهداشت سرمایه در استان گفت: وجود سرمایه‌های کلان و منابع بسیار شرکت‌های بزرگ استان می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد خراسان جنوبی ایجاد کند.

وی از تمرکز ۸۰ درصد منابع کشور در مرکز کشور خبر داد و افزود: با این وجود انتظارات از استان‌های دیگر که تنها ۲۰ درصد منابع را در اختیار دارند، بیشتر است.

زرنگ به عملکرد بانک ملی استان در پرداخت تسهیلات اشاره و بیان کرد: این بانک ۳۷ درصد تسهیلات فرزندآوری، ۳۰ درصد تسهیلات ازدواج و در مجموع ۶۷ درصد تسهیلات تکلیفی که برنامه دولت بوده را در استان پرداخت کرده و این برنامه‌های دولت را محقق ساخته است.

وی گفت: همچنین بانک ملی در پرداخت تسهیلات حمایتی تبصره ۱۶، تسهیلات حمایتی تبصره ۱۸ و تسهیلات صنعت، معدن و تجارت پیش قدم بوده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی ضمن قدردانی از نمود صحیح عملکرد بانک‌ها در جامعه در جهت پاک کردن ذهنیت‌های نادرست در مورد شبکه بانکی گفت: شبکه بانکی در مقابل مردم قرار ندارد بلکه در کنارشان بوده و در حد توان خود تلاش می‌کنیم که گره‌ای از کار مردم باز کنیم.

وی افزود: اگر جایی مشکلات سیاستگذاری وجود دارد مجریان مقصر نبوده بلکه باید این سیاست اصلاح شود، سیاست هم خود به خود اصلاح نمی‌شود و مدیران استانی موظف هستند این مشکلات را انعکاس داده و به سمتی برده شود تا نگرش‌های اشتباه در حد توان و بضاعت مدیران تغییر کند.

زرنگ همچنین گفت: برای ۱۷ هزار و ۶۶ نفر معادل سه میلیارد و ۳۱ میلیون و ۳۲۵ هزار دینار تا پایان نهم شهریور ماه ارز از شبکه بانکی استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: علیرغم بعد مسافت استان تا مرکز و سخت بودن تامین ارز، این اقدام خوشبختانه به موقع انجام شده و خراسان جنوبی در تامین ارز اربعین عملکرد قابل قبولی داشته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال پست بانک اولین بار در توزیع ارز اربعین مشارکت کرد، افزود: پست بانک گسترده‌ترین شبکه بانکی در کشور بوده و در نقاط روستایی و مناطقی که هیچ بانکی حضور ندارد، فعال است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی تنها استان در کشور بوده که همه ظرفیت پست بانک در آن به کار گرفته شده و ۳۱ واحد پست بانک اعم از باجه روستایی و شهری اقدام به توزیع ارز اربعین کردند که نشان دهنده همت کارکنان شبکه بانکی استان در جهت راحتی مردم است.

زرنگ به آخرین آمار توزیع ارز اربعین در استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای طرح توزیع ارز اربعین تا نهم شهریور پست بانک برای ۹ هزار و ۸۶ نفر از زائران یک میلیارد و ۶۳۸ میلیون دینار، بانک ملی برای چهار هزار و ۲۳۲ نفر ۷۰۹ میلیون و ۴۰۰ دینار، بانک سپه برای هزار و ۷۰۰ زائر ۳۰۵ میلیون دینار، بانک صادرات برای هزار و ۳۰۰ نفر ۲۴۴ میلیون دینار و بانک تجارت برای ۴۱۳ نفر از زائران ۷۸ میلیون دینار توزیع کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر از ترافیک مراجعه کنندگان کاسته شده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، ذخیره خوبی در خزانه موجود بوده تا پایان عملیات که ۱۴ شهریور ماه در نظر گرفته شده بتوانیم به متقاضیان خدمت‌رسانی کنیم.

پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیران استانی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خراسان جنوبی به میزبانی کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در اداره امور شعب بانک ملی خراسان جنوبی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha