آبرسانی سیار به عشایر خراسان‌شمالی ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان‌شمالی گفت: آبرسانی سیار به عشایر استان ۸۰ میلیارد ریال نیاز دارد که امسال در این زمینه ۴۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.

مهدی خانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون سه هزار و ۷۵۰ خانوار عشایری استان با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند.

وی افزود: خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شد تا نیاز عشایر استان به آبرسانی سیار افزایش یابد به گونه ای که در سال های اخیر سالانه ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار متر مکعب آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان انجام می شد.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان‌شمالی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار متر مکعب آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان انجام شود.

خانی خاطرنشان کرد: آبرسانی سیار با رویکرد تامین آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر انجام می شود اما با توجه به خشک شدن چشمه ها و کاهش منابع آبی قابل دسترسی، این دامداران در تامین آب مورد نیاز دام هم با مشکل رو به رو شدند.

افزایش ۵۰ درصدی در آبرسانی سیار به عشایر

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شد تا امسال میزان آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یابد.

خانی اظهار کرد: در سال جاری ۷۵ هزار مترمکعب آب به صورت سیار به مناطق عشایری استان حمل شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۵۰ هزار مترمکعب بود.

وی خاطرنشان کرد: آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان به وسیله ۱۳ دستگاه تانکر انجام می شود که تنها دو سوم از این تعداد فعال است و مابقی فرسوده و مستهلک و همواره در حال تعمیر است.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی تصریح کرد: برای خدمات رسانی بهتر و بهبود وضعیت آبرسانی سیار به عشایر استان نیاز است تا دست کم ۶ دستگاه تانکر خریداری شود.

عشایر خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری موجب شده است تا چشمه ها و رودخانه ها خشک یا کم آب شوند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha