رمضان: ریسک داوری نتیجه نداد/ نتایج تیم ملی دور از تصور نبود

تهران- ایرنا- کارشناس بسکتبال با اشاره به نتایج ضعیف تیم ملی در جام‌جهانی، گفت: آنچه در این دوره از مسابقات رخ داد، دور از تصور نبود. داشته‌های ما همین است و باید واقعیت‌ را قبول کرد.

بهرام رمضان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد نتایج و شرایط تیم ملی بسکتبال در جام‌جهانی، تاکید کرد: نتایج تیم ملی و شکست‌هایی که خوردیم عجیب نیست و عملا" اتفاقی دور از ذهن را شاهد نیستیم. وقتی لیگ قوی نباشد، نباید توقع داشت تیم ملی شرایط خوبی داشته باشد. به وضعیت لیگ و بسکتبال ایران در این روزها نگاه کنید، آیا بازیکن خارجی خوبی جذب شده که سطح لیگ را افزایش دهد؟ متاسفانه شرایط باعث شده بازیکنان خارجی خوب جذب تیم‌ها نشوند.

وی یادآور شد: بازیکن زمانی به اوج می‌رسد که لیگ قوی باشد و تا شرایط لیگ بسکتبال ایران همین‌گونه باشد، نباید انتظار معجزه داشت.

رمضان: ریسک داوری نتیجه نداد/ جایگزینی برای حدادی نداریم

این کارشناس بسکتبال گفت: چند تیم متمول داریم که بتوانند در این شرایط، بازیکن با کیفیت بگیرند؟ در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ اوج بسکتبال ایران بود که دلیل آن به حضور بازیکنان خوب خارجی باز می‌گشت. از سویی دیگر نمی‌توانیم سرمایه بسکتبال را بین باشگاه‌ها به خوبی توزیع کنیم و هر سال شاهد هستیم فقط چند تیم محدود شانس قهرمانی دارند.

رمضان در واکنش به این سئوال که آیا تغییرات کنونی در تیم ملی بسکتبال در زمان مناسب انجام شده یا خیر؟ تاکید کرد: در این مورد نمی‌شود حرف زد چرا که این تغییرات تیغ دولبه بود. اگر نتایج تیم ملی رضایت‌بخش می‌شد همه می‌گفتند داوری زمان خوبی را برای تغییرات لحاظ کرده و فرد خوبی هم انتخاب شده است اما الان که نتایج اینگونه‌ شد، طبیعی به نظر می‌رسد که انتقادهایی را بشنویم. یک واقعیت وجود دارد با این شرایط اگر کادر فنی تیم ملی آمریکا را هم به تهران می‌آوردیم بازهم شرایط همین بود چرا که کار باید از پایه و زیرساخت درست شود که امروز این شرایط را شاهد نیستیم.

رمضان: ریسک داوری نتیجه نداد/ جایگزینی برای حدادی نداریم

کارشناس بسکتبال کشورمان خاطر نشان کرد: شرایط بسکتبال مثل فوتبال شده است، یک تیم مثل شهرداری گرگان میلیاردها تومان هزینه می‌کند یک تیم هم مثل رعد پدافند آن شرایط را ندارد، رئیس فدراسیون از کاهش تیم‌ها صحبت کرد اما آیا با کاهش تیم‌ها می‌توانیم شاهد توزیع عادلانه سرمایه‌های بسکتبال در بین همه تیم‌ها باشیم؟‌

او گفت: تا روی رده‌های پایه کار نکنیم، رشد و توسعه شعار است و استعدادیابی طرحی نمایشی به شمار می‌رود. این بخش کار نه به آموزش و پرورش مربوط است و نه به فدراسیون بلکه باشگاه‌ها باید روی رده‌های پایه خود کار کرده و آینده بسکتبال را بسازند. در حال حاضر فقط کاله و مهرام این شرایط را دارند و باشگاه‌های دیگر کاری در این حوزه انجام نداده‌اند.

رمضان: ریسک داوری نتیجه نداد/ جایگزینی برای حدادی نداریم

وی خاطر نشان کرد: در استان‌های کشور بازیکنانی داریم که سرشار از استعداد هستند اما در شهر خودشان هم فرصت بازی پیدا نمی‌کنند. این یک واقعیت است، استعدادهایی داریم که دیده نمی‌شوند که باید دلایل آن را هم بررسی کرد. متاسفانه هیئت‌های استانی سالن اختصاصی ندارند و باید ساعتی اجاره کنند و طبیعی است در چنین شرایطی اولویت مسائل مالی است تا استعدادپروری و نمی‌توان به آنها در چنین شرایطی ایرادی گرفت.

رمضان به نسل طلایی بسکتبال هم اشاره کرد و گفت: نسل طلایی بسکتبال ما به فدراسیون وقت هیچ ربطی نداشت و بر اساس یک اتفاق، شاهد آن دوران بودیم. نسل مسن و پا به سن‌ گذاشته ما کنار رفت و جوانانی با انگیزه فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کردند که به خوبی با هم ترکیب موفق را تشکیل دادند. حامد حدادی یکی از آن بازیکنان بود که در همین جام‌جهانی از تیم ملی خداحافظی کرد و جایگزینی هم برای او نیست.

رمضان: ریسک داوری نتیجه نداد/ جایگزینی برای حدادی نداریم

این کارشناس بسکتبال خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگر این است که بازیکنان بلند قامت به راحتی جذب والیبال می‌شوند و بسکتبال این فرصت را از دست می‌دهد اما علت آن شرایط بسکتبال نیست بلکه توجه رسانه‌ها و حامیان مالی و انعکاس بیشتر رویدادها و اخبار این رشته است. در همین چند وقت اخیر چند مسابقات والیبال و چند رویداد بسکتبال از طریق رسانه‌ملی پوشش داده شد؟ وقتی حامی مالی این شرایط را می‌بیند به آن سمت گرایش بیشتری نشان می‌دهد و پوشش تصویری بیشتر نیز باعث جذب جوانان به والیبال می‌شود.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در برخی از مواقع اختلاف سلیقه‌هایی دیده می‌شود که در مورد آن حرفی نیست اما صحبت این است که شاید در برخی از مواقع می‌توانستیم تصمیم‌های بهتری بگیریم که هم در هزینه و هم در سایر موارد می‌توانست شرایط بهتری را برای بسکتبال ایران رقم بزند. به هر حال مشکل اینجاست که اتفاقات امروز فقط معطوف به یک دوره خاص نیست و تا نتوانیم از پایه کار کرده و زیرساخت‌ها را درست کنیم نباید انتظار معجزه و شگفتی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha