«بین‌المللی‌شدن فرودگاه سمنان» تحقق مطالبه‌ای مردمی در دولت سیزدهم

سمنان- ایرنا- مجوز مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان از مصوبات سفر رییس جمهور در۱۳ آبان ۱۴۰۰ به استان با انجام اولین پرواز بین‌المللی از فرودگاه سمنان به مقصد نجف اشرف در روز دهم شهریور(دیروز) نمادی از مردم‌داری و مُهر تاییدی بر خدمتگزاری دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرواز بر فراز آسمان از فرودگاه سمنان به مقصد سفرهای داخلی و خارج از کشور به ویژه سفر حج تمتع و عتبات عالیات آرزوی دیرینه و مطالبه مردم این خطه کویری از مسوولان استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود و از سوی آنان پیگیری می‌شد که در نهایت، در هفته دولت امسال خوش‌خبری برقراری پرواز از فرودگاه سمنان به مقصد نجف شرف در اربعین حسینی امید و نشاط را در مردم دیار دارالمرحمه دوچندان کرد و در مدت زمان کوتاه تمام بلیت‌های هواپیما به مقصد نجف فروخته شد و مردم همچنان درخواست افزایش پروازها به مقصد عتبات عالیات را دارند.

طبق گفته‌ها، شهروندان در استان‌های همجوار سمنان نیز به دلیل تسهیل در سفر، خواستار پرواز از فرودگاه سمنان به مقصد عتبات عالیات هستند به عنوان مثال عزیمت یک شهروند از فیروزکوه به سمنان برای سفر با هواپیما در مقایسه با عزیمت به تهران در آن همه شلوغی و ترافیک، قابل مقایسه نیست و بسیاری شهروندان استان‌های دیگر پرواز از فرودگاه سمنان به مقصدشان را مطالبه دارند و این فرصت خدمت به مردم به عنوان ولی نعمتان در دولت آیت الله سید ابراهیم رییسی محقق شد تا مهر تاییدی باشد بر مردمی بودن دولت سیزدهم.

«بین‌المللی‌شدن فرودگاه سمنان» تحقق مطالبه‌ای مردمی در دولت سیزدهم

فرودگاه مرکز استان سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان - مشهد واقع شده است و سابقه تاسیس آن به سال ۱۳۵۵ بر می گردد.

طبق گزارش‌ها، از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز فرودگاه سمنان هزینه شده و جزو فرودگاه‌های بین‌المللی کشور است که ظرفیت خوبی برای توسعه این شهر و استان محسوب می‌شود.

وسعت مجموعه فرودگاه سمنان در ابتدا ۲۶۰ هکتار بود که به ۳۷۰ هکتار افزایش یافت و دارای باند فرودگاهی به طول سه هزار و ۱۰۰ متر است که چهاردهم آبان ۹۸ نخستین پرواز هواپیمای مسافربری از نوع Atr ۷۲ به شماره پرواز ۳۴۶۶ و ظرفیت ۶۵ نفر از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس انجام شد و در اسفند ماه همان سال با شیوع کرونا پروازها در این فرودگاه لغو شد و اکنون این سرمایه‌گذاری عظیم بعد از مدت‌ها وفقه در بهره‌گیری به همت دولت سیزدهم فعال شد.

«بین‌المللی‌شدن فرودگاه سمنان» تحقق مطالبه‌ای مردمی در دولت سیزدهم

پرواز بین‌المللی از فرودگاه سمنان به برکت دولت سیزدهم

استاندار سمنان گفت: فرودگاه سمنان تاکنون ٣۵٠ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به استان اعتبار دریافت کرده است و ١٧٠ میلیار ریال برای محوطه‌سازی قرارداد امضا شد.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: از محل سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور به استان، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص تکمیل زیرساخت های فرودگاه سمنان در نظر گرفته شد که تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و پیگیری برای تخصیص بقیه اعتبار در دستور کار است.

به گفته وی، صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه شهدای سمنان اتفاقی بسیار مبارک‌ است‌ که‌ در دولت سیزدهم محقق شد و وجود ۲ فرودگاه سمنان و شاهرود در استان، فرصت بسیار مطلوبی است که باید پیگیری بهره گیری از این‌ ظرفیت به صورت مستمر انجام شود.

استاندار سمنان گفت: صادرات محصولات واحدهای صنعتی و کشاورزی از دیگر ظرفیت هایی است‌ که باید در راستای استفاده هرچه بهتر از فرصت وجود فرودگاه شهدای سمنان، به بهترین‌ نحو ممکن استفاده شود.

«بین‌المللی‌شدن فرودگاه سمنان» تحقق مطالبه‌ای مردمی در دولت سیزدهم

پیشنهاد وزیر کشور برای راه‌اندازی مرز هوایی صادراتی از فرودگاه سمنان

احمد وحیدی وزیر کشور روز پنجشنبه گذشته در سفر به استان سمنان و بازدید از فرودگاه سمنان گفت: خوشحالم از اینکه مردم در سمنان نسبت به اینکه مرز هوایی برایشان ایجاد شده راضی و خوشحال هستند. رضایت و خوشحالی مردم برای ما دلچسب و شیرین است.

وی ادامه داد: شهرستان سمنان با ظرفیت های خوب صنعتی باید بتواند یک مرز صادراتی داشته باشد و این مرز هوایی به یک مرز هوایی صادراتی تبدیل شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: انجام اولین پرواز از فرودگاه شهدای بین المللی سمنان امری بسیار ارزشمند است.

فرودگاه سمنان جزو ۲۵ فرودگاه کشور دارای مرز هواپیمایی و پرواز بین‌المللی

مدیر فرودگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: باند فرودگاه سمنان از مجهزترین و به‌روزترین فرودگاه‌های کشور است که ظرفیت فرود هواپیماهای غول پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ را دارد و در اولین پرواز بین المللی از فرودگاه سمنان هواپیمای ایرباس ۳۲۰ از باند این فرودگاه برخاست.

کاپیتان حسین شجاعی افزود: فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان جزو ۲۵ فرودگاه کشور دارای مزر هوایی و پرواز بین‌المللی است و نخستین پرواز بین‌المللی از این فرودگاه به مقصد نجف اشرف با ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیمای ایرباس ۳۲۰ روز دهم شهریور با حضور زائران اربعین انجام شد.

مدیر فرودگاه سمنان گفت: هواپیمای ایرباس ۳۲۰ دارای ۱۳۰ نفر ظرفیت است که در نخستین پرواز بین‌المللی از فرودگاه سمنان به مقصد نجف و با حضور زائران اربعین حسینی تکمیل شد.

وی افزود: فروش بلیت هواپیما از فرودگاه سمنان به مقصد نجف اشرف به صورت عمومی و از طریق آژانس‌های هواپیمایی انجام شد.

وی ادامه داد: ۲ پرواز با هواپیمای ایرباس ۳۲۰ از فرودگاه شهدای سمنان به مقصد نجف اشرف یکی دهم و دیگری در روز سیزدهم شهریور پیش‌بینی شد.

شجاعی بیان کرد: پروازهای رفت از سمنان به نجف روز دهم شهریور انجام شد و پرواز دوم نیز ساعت ۹ دوشنبه سیزدهم شهریور و پروازهای برگشت از نجف به سمنان ساعت‌های هشت و ۲۰ دقیقه و ۶ شانزدهم و نوزدهم شهریور انجام می‌شود.

مدیرفرودگاه سمنان تاکید کرد: استقبال مسافران برای برقراری و تداوم پروازها ضروری است.

پیگیری پرواز از فرودگاه سمنان به مقصد چابهار، عسلویه و کیش

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایجاد زیرساخت لازمه توسعه است و سمنان طی چند سال اخیر محروم بود، اضافه کرد: ایجاد فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان و برقراری پرواز به مقصد نجف اقدامی ارزشمند در توسعه استان است.

عباس گلرو با بیان اینکه برقراری پرواز به چابهار، عسلویه و کیش در دست پیگیری است، ادامه داد: برای پرواز از مبدا سمنان به مقصد دمشق نیز با طرف سوریه‌ای مذاکره شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه خاطرنشان کرد: برقراری پرواز از فرودگاه سمنان به حج تمتع در سال آینده با اهتمام ویژه در دستور کار است.

«بین‌المللی‌شدن فرودگاه سمنان» تحقق مطالبه‌ای مردمی در دولت سیزدهم

ظرفیت‌هایی که چشم‌انتظار از سرگیری فعالیت فرودگاه سمنان است

درباره توجیه فرودگاه سمنان می‌توان گفت که استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه جاذبه‌های گردشگری و صنعتی است و تداوم پروازهای فرودگاه سمنان موجب شکوفایی و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برای درآمدزایی و رونق اقتصادی می‌شود.

بر اساس آمار، استان سمنان دارای جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر است که از این جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر مربوط به شهرستان سمنان، حدود ۴۸ هزار نفر جمعیت مربوط به مهدیشهر، حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر نفر مربوط به سرخه، ۹۴ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت مربوط به دامغان، در حدود ۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر مربوط به آرادان و ۷۷ هزار و ۴۲۱ نفر مربوط به گرمسار است که جمع‌بندی داده‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمعیت استان با فاصله کمتر از یک ساعت به مرکز استان سمنان نزدیک هستند.

این آمار نشان دهنده توجیه برقراری پرواز از فرودگاه سمنان است و باید با اطلاع‌رسانی و در نظر گرفتن راهکارهای حمایتی مانند اعطای تسهیلات سفر، کسر بهای بلیت هواپیما از حقوق کارکنان دستگاه‌اجرایی به جای پرداخت نقدی، الزام سفر هوایی برای انجام کارهای اداری دستگاه‌های اجرایی، می‌تواند توسعه و تداوم پروازها را برای مرکز استان سمنان به ارمغان آورد.

قابلیت‌های سمنان برای تداوم فعالیت فرودگاه

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون بیش از ۹۰۰ اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. افزایش چندین برابری اعتبارات حوزه گردشگری به منظور تقویت زیرساخت ها و جذب گردشگر، برگزاری رویداد گردشگری مختلف و میزبانی از گردشگران خارجی در استان سمنان گواه بر ضرورت و توجیه تداوم و توسعه پروازهای فرودگاه سمنان برای رونق گردشگری و درآمدزایی است.

بر پایه آمارها، هم‌اکنون ۱۵ هتل، یک هتل‌آپارتمان، یک متل و پنج مهمان‌پذیر، ۹۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۷ اقامتگاه سنتی، ۸۷ خانه مسافر، پنج مجتمع گرددشگری، ۲ گردشگری کشاورزی و ۶ اردوگاه و مرکز تفریحی سرگرمی گردشگری و گردشگری کشاورزی، ۲۹ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۰ رستوران بین‌راهی، ۲۰ سفره‌خانه سنتی وسه موسسه آموزش گردشگری در استان سمنان فعالیت دارد و در مجموع ۳۲۴ واحد تأسیسات گردشگری با ۹۸۷ اتاق و ظرفیت سه هزار و ۷۳۲ نفر در استان آماده ارایه خدمات به گردشگران است و وجود این زیرساخت‌ها توجیهی برای تداوم فعالیت فرودگاه است.

صنعت از دیگر ظرفیت‌های استان است که به تداوم فرودگاه سمنان کمک می‌کند، طبق گزارش‌ها استان سمنان ۲ هزار واحد صنعتی و معدنی دارد که ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک، ۶ درصد مربوط به صنایع متوسط و بقیه مربوط به صنایع بزرگ است و تعداد زیادی واحدهای تولید در شهر سمنان به سمت غرب استان قرار دارد که از فرودگاه بی بهره‌اند و تداوم و توسعه پروازهای فرودگاه سمنان ابزار مناسبی برای جذب سرمایه گذار، موثران اقتصادی و توسعه صنعت استان سمنان است.

براساس اطلاعات سامانه مرجع دانشگاه‌های ایران، در استان سمنان ۲۳ مرکز علمی و دانشگاهی وجود دارد که نزدیک به ۷۰ هزار دانشجو و استاد و عضو هیات علمی دارند، البته در آمار گفته شده اطلاعات دانشگاه‌های فنی و حرفه ای لحاظ نشده است.

دانشگاه سمنان دارای ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، کارشناسی و کاردانی است و نزدیک به ۴۰۰ عضو هیات علمی دارد و دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز، بیش از سه هزار دانشجو دارد و هشت دانشکده، ۶ بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد و این آمار خود توجیه دیگری بر ضرورت توسعه و تداوم فعالیت فرودگاه در سمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان در سال‌های گذشته تنها مرکز استان کشور محروم از داشتن فرودگاه بود و در زمان حاضر با همت دولتمردان و مسوولان استان، این مساله در شهر سمنان محقق شد، اما مساله مهم تداوم پروازها به شمار می‌رود و انتظار می‌رود مسوولان و مردم در کنار هم تداوم پروازها را رقم بزنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha