۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85217716
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جان باختن مادر باردار سیاهپوست؛ پرده‌ای دیگر از خشونت پلیس آمریکا

تهران- ایرنا- تداوم خشونت پلیس و تبغیض نژادی در ایالات متحده این بار یک مادر سیاهپوست و جنین داخل شکم او را هدف قرار داد تا این روند خطرناک بار دیگر جامعه آمریکا را در موج نفرت و خشم علیه نژادپرستی غرق کند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته انتشار ویدیویی از کشته شدن تاکیا یانگ یک زن باردار سیاهپوست بار دیگر پرده‌ای از خشونت‌های پلیس آمریکا در خیابان‌های این کشور را به نمایش گذاشت. این جنایت افسران آمریکایی که مربوط به تاریخ ۲۴ اوت (دوم شهریور) است پس از پخش فیلم دوربین لباس آنها در روز جمعه، موج انتقادها علیه تبعیض نژادی و خشونت را به راه انداخت.

در تصاویر دیده می‌شود که در پارکینگ یک فروشگاه مواد غذایی در شهرستان بلندون حومه ایالت اوهایو یک افسر کنار درب خودرو این زن سیاهپوست ایستاده و به او می‌گوید که پیاده شود. یانگ از پیاده شدن خودداری کرده و علت درخواست پلیس را جویا می‌شود اما با خشونت ۲ افسر حاضر در صحنه که یکی کنار در و دیگر روبروی خودرو ایستاده، مواجه می‌شود.

افسری که روبروی خودروی یانگ ایستاده بود اسلحه‌ای را به سمت او نشانه رفت. در نهایت این زن سیاهپوست باردار پس از پرسش این سوال که «آیا به من شلیک می‌کنی؟» شروع به حرکت درآوردن خودرو می‌کند و آنگاه افسر پلیس نیز به او شلیک می‌کند.

جان بلفورد رئیس پلیس شهرستان بلندون، این حادثه را یک "واقعه غم‌انگیز" توصیف کرد. او در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد، گفت که افسران پلیس سعی کردند پیش از رسیدن نیروهای امدادی به یانگ کمک‌های اولیه بدهند. مقتول پس از انتقال به یک بیمارستان محلی در نزدیکی محل تیراندازی، جان خود را از دست داد. پلیس یانگ را متهم به دزدی از فروشگاه کرده بود.

خانواده این زن ۲۱ ساله اعلام کردند که دختر متولد نشده او قرار بود ۲ ماه دیگر یعنی در نوامبر (آبان یا آذر) به دنیا بیاید. به گفته خانواده یانگ، او ۲ فرزند دیگر نیز داشت.

تبعیض نژادی و خشونت پلیس آمریکا

شان والتون وکیل خانواده یانگ روز پنجشنبه گذشته گفت: تاکیا یک قربانی بود و ما خواهان پاسخگویی نسبت به ۲ جان ارزشمند یعنی تاکیا و دخترش هستیم.

چاندا براون شخص دیگری که در رسانه‌های آمریکایی به عنوان وکیل خانواده یانگ معرفی شده، ابراز داشت که هیچ توجیهی برای استفاده از خشونت مرگبار توسط افسران وجود ندارد.

رامون اوبی، سازمان‌دهنده اصلی یک گروه حمایت از حقوق مدنی تحت عنوا «پروژه عدالت خلق» گفت: این حادثه نشان داد که «دارایی از زندگی سیاه‌پوستان با ارزش‌تر تلقی می‌شد».

وی اضافه کرد که زنان سیاهپوست شایستگی بیشتر از اینها را دارند و این مواجهه مرگبار پلیس نمی‌تواند دست کم گرفته شود.

مرگ یانگ در میان مواردی زیادی از تلفات و کشته‌های ناشی از خشونت بیش از حد افسران پلیس آمریکا است که در میان آنها سیاهپوستان و اقلیت‌های دیگر سهم بسیار زیادی دارند.

این مساله باعث گسترش انتقادات از رفتار افسران آمریکایی شده و این خواسته مطرح گردیده که اصلاحاتی در نظامی قضایی جرایم این کشور به وجود آید.

روزنامه واشنگتن پست در یک گزارش تحقیقی که در روز ۲۸ اوت (ششم شهریور) به روزرسانی شده است به بررسی خشونت‌های پلیس آمریکا و تعداد افرادی که به دست آنها کشته شدند بر اساس نژاد پرداخته است.

این آمار از سال ۲۰۱۵ پس از کشته شدن مایکل براون در ۹ اوت ۲۰۱۴ (۱۸ مرداد ۱۳۹۳) شروع به جمع آورده شده است. براون مرد سیاهپوست غیر مسلح و بی‌دفاعی بود که توسط پلیس در شهر فرگوسن ایالت میزوری آمریکا کشته شد.

جان باختن مادر باردار سیاهپوست؛ پرده‌ای دیگر از خشونت پلیس آمریکا

بر اساس این نمودار اگرچه نیمی از افرادی که با تیراندازی پلیس کشته شدند سفیدپوست هستند، اما تعداد سیاهپوستان نسبت به جمعیت آنها در آمریکا بسیار بیشتر از دیگران است. سیاهپوستان کمتر از ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند در حالیکه کشته‌های آنها ناشی از خشونت پلیس تقریبا بیش از ۲ برابر نرخ مرتبط با سفید پوستان است.

نژادپرستی در آمریکا به عنوان کشور مدعی حقوق بشر به قدری تعمیق یافته و نهادینه شده‌ است که در سطوح مختلف این کشور از سطوح قانونگذاری گرفته تا اجرا، همواره رگه‌های این رفتار تبعیض‌آمیز به چشم می‌خورد.

حتی باراک اوباما که به عنوان یک فرد سیاه‌پوست به مدت هشت سال بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زده بود نیز نتوانست این نگاه و رفتار تبعیض‌آمیز را اصلاح کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha