۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85217270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری قزاقستان از همه پرسی برای ساخت نیروگاه اتمی خبر داد

تهران – ایرنا - « قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهوری قزاقستان امروز جمعه از برگزاری همه پرسی در خصوص ساخت نخستین نیروگاه اتمی در این کشور خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری رویترز از مبدا آلماتی با انتشار این خبر افزود: جومارت توقایف امروز جمعه گفت که قزاقستان برای تصمیم گیری درباره ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود همه پرسی برگزار خواهد کرد و افزود که تاریخ آن بعداً تعیین و اعلام خواهد شد.

او دراین باره گفت: از یک سو، قزاقستان بعنوان بزرگترین تولید کننده اورانیوم جهان، باید توانایی و ظرفیت انرژی هسته ای خود را داشته باشد اما از دیگر سو، بسیاری از شهروندان قزاقستان و برخی از کارشناسان نگرانی هایی درخصوص ایمنی نیروگاه های هسته ای دارند.

دولت قزاقستان مدت‌هاست که ایده ساخت نیروگاه اتمی را دنبال می کند و بارها به نیاز ظرفیت های جدید تولید برق اشاره داشته و حتی مکانی را برای تاسیسآن آن در نظر گرفته و حتی از شرکت «روس اتم» ( Rosatom ) روسیه به عنوان یک شریک بالقوه در این خصوص یاد کرده است، با این وجود برخی از کنشگران به دلیل نگرانی‌های ایمنی و سابقه قزاقستان به عنوان محل آزمایش تسلیحات هسته‌ای که توسط شوروی سابق روی داده بود، با انجام این پروژه مخالف هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha