۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85216557
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مایه کوبی ۲۷۶ هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله در البرز

کرج - ایرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری آبله، ۲۷۶ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) علیه این بیماری مایه کوبی شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، «علیرضا جمالی» روز پنجشنبه افزود: مایه کوبی دام های سبک بر علیه بیماری آبله بصورت همزمان در کل استان البرز توسط اکیپ های واکسیناتور بخش دولتی و مراکز مایه کوبی بخش خصوصی بصورت رایگان مطابق بر برنامه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این طرح تا رسیدن به نقطه مطلوبی از ایمنی در دامهای سبک استان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: برنامه واکسیناسیون بیماری آبله با مراجعه حضوری به تک تک دامداریها و روستاهای استان و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی و بصورت رایگان صورت می گیرد.

جمالی بیان کرد: علاوه بر واکسیناسیون، اکیپ های بررسی و مراقبت از بیماری آبله باانجام بازرسی ها و نظارت های مستمر و هدفمند نسبت به نظارت و پایش بیماری اقدام می کنند.

بیماری آبله در دام سبک یک بیماری ویروسی است که گوسفند و بز را مبتلا می کند ولی قابلیت سرایت به انسان را ندارد .

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است.

ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha