حمایت همه جانبه وزارت صمت از برنامه های تحولی صنعت چاپ

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: درهای وزارت صمت برای شنیدن مشکلات مشکلات فعالان حوزه چاپ و بسته بندی باز است و کارشناسان مخصوص این حوزه نیز مستقر شده‌اند و کارگروه برنامه راهبردی چاپ نیز در حال تدوین برنامه های راهبردی توسعه صنعت چاپ است.

به گزارش ایرنا مونا ابروفراخ در نهمین نشست نکوداشت هفته چاپ که با عنوان "هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت چاپ" برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته و روز جهانی چاپ، از تلاش های انجمن علمی فناوری صنعت چاپ تقدیر و بیان کرد: ما برای تدوین این کارگروه زمان خریدیم تا بتوانیم همه علاقمندان حوزه چاپ را جذب کنیم و از آن‌ها کمک بگیریم. برنامه ما نیز ۵۰۰ صفحه‌ای نیست، برنامه ای بیست صفحه‌ای است که بر آن اشراف داریم. اگر این برنامه به مرحله اجرا برسد ملاک عمل ما خواهد بود. درخواست ما این است که فعالان این حوزه برای تدوین یک برنامه قابل اجرا به ما کمک کنند.

وی با توجه به رابطه میان فناوری هوش مصنوعی و صنعت چاپ اظهار کرد: ما همواره به چاپ به عنوان یک صنعت نگاه کردیم و برای آن برنامه داریم. این وظیفه حاکمیت است که به حرکت این صنعت سمت و سو بدهد. فعالان صنعت چاپ باید نیازها و چالش‌های این صنعت را به ما منتقل کنند و این وظیفه حاکمیت است که به آن‌ها بپردازد و آن‌ها را حل کند.

فعالان چاپ برای تدوین یک برنامه قابل اجرا به ما کمک کنند

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فعالان این حوزه برای تدوین یک برنامه قابل اجرا به ما کمک کنند، تاکید کرد: باید برای چالش‌ها، راهبرد و سیاست اجرایی تعریف شود. مشکلات گوناگونی در این زمینه وجود داشته که تاکنون با آن دست و پنجه نرم کردیم و آن‌ها را حل کردیم. برای حل شدن این چالش‌ها باید آن‌ها را ساده کنیم و به دست متولیانش بسپاریم تا راحت‌تر حل شوند. حتی اگر لازم باشد باید این چالش‌ها سطح‌بندی شوند تا سطح فعالیت ما کمتر از جامعه جهانی نباشد. به جرئت می‌توانم بگویم که حوزه چاپ و بسته‌بندی به سرعت می تواند نقش خود را در GDP کشور نشان دهد.

ابروفراخ با تاکید بر اینکه صنعت چاپ یک صنعت پیشران است گفت: صنعت چاپ یک صنعت راهبردی و اشتغال آفرین است و آمادگی داریم با مشارکت سایر دستگاه ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز فعالان و دلسوزان این بخش، مشکلات این صنعت را حل کنیم و در این زمینه دولت و وزارت صمت همراه و حامی هستند.

ماشین های چاپ فرسوده است

دبیر انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز با اشاره به تاثیر شگرف این صنعت بر همه جنبه‌های زندگی مردم در کشور بیان کرد: این صنعت یکی از صنایع های‌ تک محسوب می‌شود و بسیار اثرگذار است و فرصت‌ها و چالش‌هایی که در صنعت چاپ دیده می‌شود به سرعت در حوزه‌های دیگر تاثیر خود را نشان می‌دهد.

محمد بیطرفان افزود: ما با چالش‌هایی نظیر فرسودگی ماشین‌آلات روبه‌رو هستیم باید با کمک همه بازیگرانی که در صنعت چاپ ایفای نقش می‌کنند، شرایط برای رفع این مشکلات فراهم شود. صنعت چاپ حوزه بسیار گسترده و عظیمی است که زنجیره‌ای طویل از گرافیک و تامین مواد اولیه تا بسته‌بندی را شامل می‌شود.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران ادامه داد: این صنعت در حال حاضر با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌روست. ما پیشنهادات خود در این زمینه را از مدت‌ها قبل مطرح کردیم. باید نگاه ویژه‌ای به صنعت چاپ خصوصا در مباحث بازرگانی و صادرات شود و پیشنهاد ما تاسیس منقطه اقتصادی ویژه چاپ است. با توجه به این که ما در این حوزه بیش از ۸۰ درصد وابستگی داریم، باید شرایطی فراهم شود تا فعالان این حوزه بتوانند بدون توجه به بروکراسی آزاردهنده موجود، مواد اولیه خود را وارد کنند.

وی اضافه کرد: ما باید در مناطق آزاد خواسته‌های مشتریان بین‌المللی خود را برآورده کنیم تا بتوانیم در زمینه صادرات حرف‌ برای گفتن داشته باشیم. این موضوع بسیار مهمی است که تحقق آن مستلزم همکاری نهادهای مختلف از جمله وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این صنعت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شود

همچنین محمد زارع فعال نعت چاپ نیز در ادامه این نشست گفت: صنعت چاپ صنعتی است که تمام تشکیلات با آن مرتبط است و به آن نیاز دارد. قرار بود این صنعت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شود و ما تا حدودی امیدوار شدیم اما متاسفانه برخی از افراد با روابط و رانت‌هایی که داشتند برای چاپخانه‌های خود هزاران میلیارد تومان وام گرفتند و چاپخانه‌های کوچک نابود شدند. اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید بر این مورد نظارت شود. افرادی که می‌خواهند در این صنعت فعالیت کنند یا هوش مصنوعی را وارد این صنعت کنند باید کاملا با اتحادیه و انجمن در ارتباط باشند.

هوش مصنوعی نیز تقلید رفتارهای هوشمندانه انسان است

رضا نورایی کارشناس فناوری چاپ نیز با اشاره به مهارت‌های تصمیم‌گیری در هوش مصنوعی اظهار کرد: رهبری اطلاعات و مهارت‌های تصمیم‌گیری در اختیار انسان‌هاست. در عین حال هوش مصنوعی نیز تقلید رفتارهای هوشمندانه انسان است. نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی ضعف‌هایی نظیر فراموش‌کاری یا پیری ذهن انسان را ندارد.

وی ادامه داد: اولین ورود هوش مصنوعی به صنعت چاپ در سال ۲۰۱۶ انجام شد. این فناوری در بخش اصاح تصاویر نیز کاربرد دارد و در آن نیز حتی از نظر بعد زیبایی شناسی تغییرات ثمربخشی ایجاد می کند. این فناوری هم پیش از چاپ و هم در فرایند چاپ به این صنعت کمک می کند. محیط چاپخانه‌ها خاص است. وجود حلال‌ها، رطوبت، ایمنی باید در این صنعت کنترل شوند که هوش مصنوعی در آن نیز به ما کمک می‌کند.

در این نشست که در دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد از چند پیشکسوت عرصه فناوری چاپ با اهدای لوحی تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha