۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85215728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درآمد گمرکات خوزستان ۶۴ درصد رشد داشته است

اهواز- ایرنا- ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به رشد ۶۴ درصدی درآمد گمرکات استان گفت: این درآمد در پنج ماه نخست امسال ۷۵ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا بهروز قره‌بیگی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در اداره کل گمرکات خوزستان اظهار کرد: حجم تجارت گمرکات خوزستان شامل صادرات و واردات، در پنج ماه نخست امسال از نظر وزنی ۱۴ میلیون تن و از نظر ارزشی پنج میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات در این مدت هشت میلیون و ۶۷۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار بوده که رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

قره‌بیگی ادامه داد: عمده محصولات استان، شامل شمش فولادی، گاز مایع و محصولات کشاورزی و پتروشیمی بوده که به کشورهایی همچون کویت، افغانستان و هند، عراق و قطر صادر شده است.

ناظر گمرکات خوزستان اظهار کرد: همچنین در این مدت پنج میلیون و ۴۴۳ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار واردات از گمرکات استان انجام شده که عمده کالاهای وارداتی شامل ذرت دامی، کنجاله سویا، ام دی اف و پارچه بوده و بیشتر از کشورهای برزیل، کانادا، اوکراین، هند و استرالیا وارد کشور شده است.

به گفته وی خوزستان قطب واردات کالاهای اساسی شامل نهاده‌های دامی، گندم، جو و برنج است.

قره‌بیگی با اشاره به تعداد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده در گمرکات خوزستان افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ پرونده قاچاق به ارزش ۳۷۸ میلیارد ریال تشکیل شد.

انتقال فعالیت تجاری چذابه به دیگر مرزها در اربعین حسینی

وی با اشاره به فعالیت تجاری پایانه‌های مرزی در اربعین حسینی بیان کرد: تا زمانی که کشور عراق به فعالیت تجاری خود ادامه دهد؛ پایانه‌های مرزی استان نیز فعال است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در مرز چذابه عراق، فعالیت تجاری در این مرز از روز چهارشنبه هفته گذشته به مرز دریایی خرمشهر هدایت شده تا در این ایام، تجار مشکلی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی نداشته باشند.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص دستگیری ۲ نفر از کارکنان گمرکات استان افزود: این پرونده مربوط به سال‌های گذشته است و هنوز در دست بررسی است.

رییس کل دادگستری خوزستان چندی پیش از دستگیری ۲ نفر از کرکنان گمرکات خرمشهر به دلیل فساد مالی خبر داد.

وی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای کار در گمرکات خوزستان درخواست نیروی کار داده شده است و در نیمه دوم امسال آزمون استخدامی برگزار می‌شود.


قره‌بیگی ورود هر گونه کالا به کشور را منوط به صدور مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و بیان کرد: تاکنون مجوزی برای ورود تلفن همراه آیفون ۱۴ و ۱۵ به کشور صادر نشده است.

ارسال ۲ هزار و ۷۰۰ کامیون حامل کالای مواکب به عراق

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه در ایام اربعین حسینی کارکنان گمرکات خوزستان به صورت شبانه روزی در مرز حضور دارند افزود: طی یک هفته اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ کامیون حامل کالاهای مورد نیاز مواکب با کمترین تشریفات گمرکی و معطلی، برای خدمات‌رسانی به زائران ترخیص و به کشور عراق ارسال شد.

وی از اضافه شدن چهار دستگاه ایکس‌ری جدید در مرزهای استان خبر داد که ۲ دستگاه آن تاکنون نصب شده و ۲ دستگاه دیگر نیز به زودی وارد استان خواهد شد.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه با اشاره به میزان تجارت (صادرات و واردات ) گمرکات خوزستان بیان کرد: حجم فعالیت تجاری گمرکات استان از شهریور ماه پارسال تاکنون ۳۵.۵ میلیون تن بوده که از این میزان ۱۹ میلیون تن صادرات و ۱۶.۵ میلیون تن واردات انجام شده است.

وی ارزش کالاهای صادراتی یکسال گذشته را بیش از پنج میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: بخش عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات پتروشیمی، شمش فولادی، میلگرد، محصولات کشاورزی و اوره بوده که به کشورهای چین، عراق، ترکیه، پاکستان و افعانستان صادر شده است.

قره‌بیگی ارزش‌ کالاهای وارداتی در یکسال گذشته را ۱۰میلیارد دلار شامل کالاهای اساسی همچون ذرت، کنجاله، سویا، گندم، برنج، جو، ام دی اف و پارچه گزارش کرد که از کشورهای برزیل، چین، روسیه و اوکراین وارد شده اند.

به گفته وی درآمد وصول شده یکساله در گمرکات استان حدود ۱۴۵ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال بوده که به حساب خزانه دولت در بانک مرکزی واریز شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha