احتمال افزایش مرگ‌ومیر ناشی از تغییرات اقلیمی

تهران-ایرنا- صندوق بین المللی پول (IMF) طی گزارشی اعلام کرد: تغییرات اقلیمی به احتمال زیاد درگیری‌ها را در کشورهای ضعیف و جنگ‌زده تشدید می‌کند و منجر به افزایش نرخ مرگ و میر و کاهش شدید تولید ناخالص داخلی (GDP) می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رویترز، بانک جهانی هر سال فهرست کشورهایی که در دسته «کشورهای آسیب‌پذیر و جنگ‌زده » طبقه بندی می‌شوند -از جمله کشورهای آفریقایی- را بازبینی می‌کند. گزارش روز چهارشنبه تمام ۶۱ کشوری که از سال ۲۰۰۶ در این فهرست قرار گرفته اند، را پوشش می‌دهد.

این گزارش نشان داد که تغییرات اقلیمی باعث ایجاد درگیری نمی‌شود؛ اما ناآرامی‌های موجود و سایر آسیب‌های اساسی مانند گرسنگی و فقر را تشدید می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: مرگ و میر ناشی از درگیری‌ها ممکن است تا سال ۲۰۶۰ در کشورهای ضعیف در حدود ۱۰ درصد افزایش یابد و تغییرات آب و هوایی همچنین می‌تواند ۵۰ میلیون نفر دیگر را در کشورهای ضعیف تا سال ۲۰۶۰، دامنگیر معضل گرسنگی کند.

بر پایه این گزارش، با وجود اینکه تغییرات اقلیمی پس از ثبت دمای ماه‌های اخیر در سراسر جهان در حال افزایش است، تدابیر سیاسی و اقدامات لازم به دلیل ضعف اقتصادی کاهش یافته است.

آژانس کوپرنیک سرویس تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که ژوئیه (۱۰ تیر تا نهم مرداد ) گرم‌ترین ماه روی کره زمین از زمان ثبت تغییرات دمایی بوده است.

این مساله باعث شده است که موج‌های گرما طولانی‌تر، گرم‌تر و پرتکرارتر شده و به بروز طوفان و سیلاب دامن بزند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل چندی پیش با بیان اینکه ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ثبت شده است، گفت: تغییرات آب و هوایی وحشتناک بوده و این تازه آغاز راه است و این گرمای غیرقابل تحمل برای کل سیاره زمین یک فاجعه است.

دانشمندان بارها هشدار داده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی، ناشی از انتشار سوخت‌های فسیلی است و همین امر موج‌های گرما را شدیدتر و کشنده‌تر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha