«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

تهران- ایرنا- حوزه آموزش عالی در اولین هفته شهریور و همزمان با هفته دولت، روزهای پرخبری را گذراند؛ در اولین نمایشگاه «روایت خدمت»، دستاوردهای دو ساله تبیین شد، وزیر علوم با وزیر امور خارجه برای تسهیل دیپلماسی علمی دیدار کرد و رتبه ۲۵ کنکور از شهر ساری به تهران آمد و با والدینش مهمان «محمدعلی زلفی‌گل» شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با پایان یافتن مرداد به عنوان ماه رسمی تعطیلات دانشگاهی، بیشتر مراکز آموزش عالی در حال ارائه تقویم آموزشی خود برای مهر ۱۴۰۲ هستند. هفته دولت امسال هم سر رسید و بیشتر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی گزارشی از دستاوردهای خود در این مدت ارائه دادند.

اما امسال این هفته به شکلی متفاوت برگزار شد، برپایی اولین نمایشگاه روایت خدمت از شنبه (چهارم شهریور) با حضور وزارتخانه‌های مختلف و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در سالن ۸ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به مدت چهار روز، باعث شد همه وزارتخانه‌ها با حضور در این نمایشگاه‌ دستاوردهای خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

وزارت علوم نیز با برپایی غرفه‌ای در این نمایشگاه شرکت داشت و طی دو روز میزبان معاون اداری، مالی و منابع وزراتخانه، معاون فناوری و نوآوری، معاون پژوهشی، رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی، روسای دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی، بود که برای پاسخ به سوالات خبرنگاران و ارتباط مردمی در نمایشگاه حاضر شدند.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

البته غرفه وزارت علوم میزبان مهمانان دیگری از جمله سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رییس‌جمهوری و علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز بود.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

پایان انتخاب‌رشته داوطلبان آزمون ۱۴۰۲

انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هم که از ۳۱ مرداد آغاز شده بود، بعد از یک بار تمدید سه‌شنبه (هفتم شهریور) پایان یافت. مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در این مورد گفت: بیش از ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تا پایان مهلت یعنی تا ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (هفتم شهریور) انتخاب رشته کردند.

علیرضا کریمیان افزود: انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به صورت جداگانه صورت می‌گیرد و شامل این آمار نیست.

وی درمورد روند انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: آزمون سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، اما پذیرش و انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس نتایج اولیه آزمون سراسری توسط مرکز سنجش دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد. یعنی دانشگاه آزاد اسلامی دفترچه جداگانه انتخاب رشته دارد و در سایت مرکز سنجش دانشگاه آزاد، انتخاب رشته توسط داوطلبان مجاز به انتخاب رشته صورت می‌گیرد، اما انتخاب رشته‌های مرتبط با دانشگاه های علوم پزشکی و سایز دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در پنج گروه آزمایشی در دوره های مختلف روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس های بین المللی و دانشگاه فرهنگیان شده بودند.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

ماجرای قطع همکاری یا اخراج اساتید و پایان کار استاد دانشگاه شریف

ماجرای قطع همکاری با شماری از استادان دانشگاه هم که از هفته قبل آغاز شده بود در این هفته نیز ادامه یافت و مقامات وزارت علوم را به پاسخگویی واداشت. رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در خصوص برکناری برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، ‌ با غیرواقعی خواندن آمار ارائه شده در این خصوص گفت: جذب و ادامه فعالیت اعضای هیات علمی طبق قانون صورت می‌گیرد، ‌ نمی‌توان به راحتی به یک عضو هیات علمی گفت که شما بروید یا شما باشید. «اخراج» کلمه سنگینی است که در موارد انگشت‌شمار از آن استفاده می‌شود.

محمد خلج امیرحسینی نسبت به خبر قطع همکاری دانشگاه‌ها با تعدادی از اعضای هیات علمی‌ واکنش نشان داد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: همه مسائل مربوط به اعضای هیات علمی از جذب تا تبدیل وضعیت و بازنشستگی همه تابع قانون است. ما هیچ کاری را خارج از قانون، مخصوصا در خصوص اعضای هیات علمی نمی‌توانیم انجام دهیم.

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم به روند جذب و ادامه همکاری اعضای هیات علمی درمورد قطع همکاری با یک استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: این فرد توسط هیات اجرایی جذب دانشگاه فاقد شرایط لازم تشخیص داده شد و نامه قطع همکاری وی به وزارت علوم ارسال شده است. تصمیم بعدی از اختیار دانشگاه خارج است.

توضیحات کامل علی شمسی‌پور را هم اینجا بخوانید.

پذیرش دانشجوی دکتری در پژوهشگاه‌ها بر اساس سامانه «نان»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز گفت: پذیرش دانشجوی دکتری در پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی فقط در رشته‌های قید شده در سامانه «نان» به عنوان نیازهای اولویت‌دار کشور مصوب شد.

رضا نقی‌زاده اظهار داشت: بر اساس تاکید وزیر علوم در نشست شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی مقرر شد پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی و پژوهشگاه‌ها به کلی با دانشگاه‌ها متفاوت و فقط در راستای حل نیازهای کشور مبتنی بر قرارداد و بخش صنعت یا نیازهای اعلام شده در سامانه نان باشد.

همچنین به موسسات پژوهشی و پژوهشگاه‌ها اجازه داده می‌شود به صورت مشترک با دانشگاه دانشجوی دکتری پذیرش کنند و دانشجو بخشی از تحقیقات و پایان نامه خود را در موسسه پژوهشی بگذراند.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

درخواست معاون وزیر علوم برای تسهیل شرکت دانشجویان در راهپیمایی اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در نامه‌ای به معاون آموزشی این وزارتخانه خواستار همکاری این معاونت با دانشحویان تحصیلات تکمیلی و تمدید مهلت دفاع پایان‌نامه‌ها تا پایان مهر ۱۴۰۲ برای تسهیل حضور دانشجویان در راهپیمایی اربعین شد.

عبدالحسین کلانتری در نامه ای از قاسم عموعابدینی خواست شرایطی ایجاد شود تا با تمدید فرصت دفاع پایان نامه دانشجویان ارشد و رساله دانشجویان دکتری، دانشجویان این مقاطع بتوانند در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت کنند.

در این نامه آمده است: با عنایت به تقارن ایام عزاداری اربعین حسینی (ع) و آیین مذهبی پیاده روی اربعین با زمان دفاع از پایان نامه ها و رساله ها در شهریور سال جاری، به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای تنظیم وقت اساتید و دانشجویانی که عازم سفر عتبات خواهند بود، خواهشمند است در صورت صلاحدید دستور فرمایید تاریخ دفاع دانشجویان در تمامی دانشگاه ها تا پایان مهرماه ۱۴۰۲ تمدید شود.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

دیپلماسی علمی تکمیل کننده دیپلماسی عمومی

شماری از مدیران وزارت علوم و روسای دانشگاه‌های کشور نیز در این هفته در اولین همایش روسا و مسوولان بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور با عنوان دیپلماسی علمی و فناوری در سیاست خارجی با مدیران وزارت امور خارجه در محل این وزارتخانه شرکت کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش با تاکید بر اینکه مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی عمومی گسترش می یابد، گفت: دیپلماسی علمی تکمیل کننده دیپلماسی عمومی است.

محمد علی‌زلفی گل اظهار داشت: دیپلماسی علمی تکه‌ای از جورچین دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تکه های دیگر دیپلماسی عمومی هستند. امروزه مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری مدنظر همه جوامع است، مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی علمی گسترش می‌یابد. باید فرایند دیپلماسی علمی را کوتاه کرد و برایند دیپلماسی علمی را طوری درنظر گرفت که قابل سنجش و ارزیابی مستمر باشد.

رییس دانشگاه تهران نیز در این همایش از به نتیجه رسیدن مذاکرات برای راه‌اندازی شعبه‌های دانشگاه در نجف و بغداد (عراق)، دمشق (سوریه) و گرجستان خبر داد و تصریح کرد: ساختاری را برای پیشبرد دیپلماسی علمی در دانشگاه طراحی کرده‌ایم.

سید محمد مقیمی گفت: در دانشگاه تهران ساختاری را برای پیشبرد دیپلماسی علمی طراحی کرده‌ایم که به تصویب هیأت امنای دانشگاه نیز رسیده است. بر اساس این ساختار، سه خوشه اصلی برای فعالیت دیپلماسی علمی‌مان در پیش گرفته‌ایم که خوشه اول مربوط به کشورهای عربی و آفریقایی، خوشه دوم کشورهای اوراسیا و خوشه سوم مربوط به شبه قاره هند است.

وی افزود: در رأس هر یک از این خوشه‌ها یک شورای راهبردی مرکب از دانشگاهیان و دیپلمات‌های کارکشته هدایت امور را بر عهده خواهد داشت و در ذیل هر یک از خوشه‌ها، مجموعه‌ای از شعب بین‌الملل دانشگاه تهران در کشورهای هدف شکل می‌گیرد.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

دیدار وزیر علوم با رتبه ۲۵ کنکور انسانی

وزیر علوم همچنین این هفته با سید اسماعیل نصرالهی دانش آموز ساروی با معلولیت جسمی و حرکتی که رتبه ۲۵ کنکور امسال را کسب کرده است، دیدار کرد و به پدر و مادر این داوطلب رتبه ۲ رقمی قول داد تا تمام امکانات ممکن برای تحصیل فرزندشان که به دلیل معلولیت جسمی با محدودیت‌های زیادی مواجه است، به کار گرفته و در اختیار آنها گذاشته شود.

نصرالهی توانست با وجود معلولیت شدید جسمی و حرکتی، با اراده و پشتکار قوی و البته با فداکاری مادری مهربان تابوهای موجود در مورد کنکور را بشکند و رتبه ۲۵ کنکور سراسری رشته علوم انسانی را از آن خود کند.

وزیر علوم به این نخبه گفت: علاوه بر دعای خیر پدر و مادر که به شما در رسیدن به اهدافت کمک می‌کند، ما هم در وزارت علوم این مورد ویژه را پیگیری می‌کنیم و وظیفه خود می‌دانیم که این کار را انجام دهیم.

زلفی گل درباره دانشگاه‌های مورد نظر از وی پرسید که سید اسماعیل نصراللهی در پاسخ گفت: دانشگاه تهران اولویت اول و دانشگاه شهید بهشتی اولویت دوم من است.

وزیر علوم با اشاره به رتبه عالی کسب شده توسط این دانش آموز مازندرانی، باوجود محدودیت‌های فیزیکی ناشی از معلولیت، این نکته را گفت که خوشبختانه با توجه به رتبه و بر اساس موافقت‌نامه‌ای که با بنیاد ملی نخبگان داشتیم، شما بورسیه خواهید شد و از این به بعد حقوق هم دریافت خواهید کرد.

اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام اسامی نهایی پذیرفته‌ شدگان آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر گفت: آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ با حضور حدود ۱۷۰‌ هزار داوطلب برگزار شد که از این تعداد بیش از ۱۲۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و اسامی پذیرفته‌شدگان پس از طی مرحله دوم آزمون در دانشگاه‌ها شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی اعلام شده است.

وی افزود: متقاضیانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌ شدگان یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرند توجه داشته باشند که منحصراً می‌توانند در یکی از کدرشته‌محل های قبولی ثبت‌نام کنند و به عبارتی مجاز به ثبت‌نام در هر دو محل قبولی نیستند.

«روایت خدمت» ۲ ساله آموزش عالی/توسعه همکاری های وزارتخانه های علوم و امورخارجه

وزیر علوم به میز خدمت رفت

وزیر علوم در اولین روز هفته دولت هم به مسجد جامع انصارالمهدی رفت و بعد از ادای فریضه نماز مغرب و عشا با حضور در میز خدمت به سوالات و مشکلات مردم پاسخ داد. وی در سخنانی کوتاه در تبیین اقدامات دولت در ۲ سال گذشته گفت: دولت سیزدهم دولت نشسته نیست و مرتب به مناطق مختلف کشور سفر می‌کند، در وزارتخانه نیز ۵۰ سفر استانی در این مدت داشته‌ایم.

زلفی‌گل شنبه شب در سخنانی در مسجد جامع انصار المهدی محله جنت آباد شمالی اظهار داشت: مسوولیت در جمهوری اسلامی ایران معنای متفاوتی نسبت با دیگر کشورها دارد؛ زیرا قوانین بر اساس شرع است و رعایت نکردن قانون نه تنها جرم بلکه گناه است. مدیریت در چنین نظامی بسیار حساس و سخت است.

وزیر علوم یکی از ویژگی های رییس جمهور و هیات دولت را سفر به مناطق مختلف دانست و گفت: دولت سیزدهم، دولت نشسته نیست و شخص رییس جمهور و سایر اعضای هیات دولت دائم در سفر استانی به اقصی نقاط ایران هستند و از نزدیک در جریان موفقیت ها، مشکلات و معضلات قرار می گیرند.

وقتی مدیران از نزدیک در جریان مشکلات قرار می گیرند، بر مبنای توانمندی های هر منطقه با تصمیم های خود موجب رشد منطقه می‌شوند و در توزیع امکانات و اعتبارات عادلانه برخورد می کنند. در وزارت علوم در ۲ سال گذشته ۵۰ سفر استانی داشته ایم و در حوزه کاری خود موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اکثر استان ها را بازدید کرده ایم.

عضو دولت سیزدهم به اهمیت مدیریت در همه جوامع از جمله خانواده اشاره کرد و یادآور شد: مدیریت یک کشور کار ساده ای نیست و هر روز مشکلات زیادی پیش می آید که باید با آن مقابله کرد. فرزندان ملت ایران برای تامین انرژی، رفاه و آسایش شبانه روزی تلاش می کنند.

ستاری مشاور عالی در امور توسعه دانشگاه شریف شد

رییس دانشگاه صنعتی شریف این هفته در حکمی سورنا ستاری را به عنوان مشاور عالی در امور توسعه این دانشگاه منصوب کرد. رسول جلیلی در این حکم خطاب به ستاری تاکید کرد: دانشگاه صنعتی شریف در طول تاریخ پُر افتخار خود همیشه منشاء اثر و ارزش‌آفرینی در جنبه‌ها و شئون مختلف برای کشور بوده است. بی‌شک یکی از مهم ترین عوامل توسعه در دانشگاه در ابعاد مختلف، نقش‌آفرینی اعضای موثر این خانواده بزرگ بوده است که همراهی خود را در عمل اثبات کرده‌اند.

اعلام نتایج دوره بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد

نتایج دوره بدون آزمون دکتری تخصصی (ویژه استعدادهای درخشان) سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org از نتیجه خود مطلع شوند.

پذیرفته شدگان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه (۱۲ شهریور) با مراجعه به سامانه آموزشیار edu.iau.ac.ir و مطابق جدول زمانی اعلام شده نسبت به ثبت نام خود به صورت مجازی اقدام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha