نیم میلیون اشتغال برای مددجویان/ سبقت از تکلیف برنامه ششم در اشتغالزایی

تهران - ایرنا - معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: حدود سه برابر تکلیف خود در برنامه ششم شغل ایجاد کرده‌ایم و اکنون کمیته امداد در حال گام اشتغال نیم میلیونی در سال جاری است.

مرتضی فیروزآبادی روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا به عملکرد کمیته امداد در حوزه توانمندسازی و اشتغال پرداخت و اظهارداشت: رویکرد جدید کمیته امداد در سال‌های اخیر توانمندسازی مددجویان همراه با حفظ کرامت و ایجاد درآمد باثبات برای آنان بوده است.

به گفته او، در برنامه ۵ ساله ششم توسعه پیش‌بینی شده بود سالانه ۱۰۰ هزار اشتغال برای مددجویان توسط کمیته امداد و بهزیستی ایجاد شود که ایجاد ۷۰ هزار شغل سهم کمیته امداد و ایجاد ۳۰ هزار شغل سهم بهزیستی بوده است. سال ۹۶ که سال نخست این برنامه بود با برنامه‌ریزی دقیق، کمیته امداد توانست از تکلیف خود پیشی گرفته و بجای ۳۵۰ هزار فرصت شغلی طی ۵ سال، این عدد به بالغ ۸۵۰ هزار فرصت شغلی رسید که پس از تمدید یکساله برنامه به ایجاد یک میلیون فرصت شغلی رسید.

سال گذشته سقف تسهیلات طرح‌های مددجویان به ۱۵۰ میلیون تومان و در مشاغل ویژه به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافتمعاون اشتغال کمیته امداد افزود: سال گذشته که سال تمدید برنامه ۵ ساله ششم بود ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در بودجه ۱۴۰۱ برای اشتغال مددجویان پیش بینی شد. بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای کمیته امداد در نظر گرفته شده بود و ۴۲۳ هزار فرصت شغلی سال گذشته ایجاد شد. از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات مصوب تبصره ۱۶ مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال مددجویان تخصیص یافت که معادل ۸۹ درصد بودجه مصوب است. در مجموع ۲۴ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف جذب شد و به حوزه اشتغال اختصاص یافت که اتفاق مهمی است هم از جهت مقایسه نسبت به سال پیش از آن و هم در مقایسه با دستگاه‌های فعال در این زمینه، نشان از پیشرفت دارد.

فیروزآبادی ادامه داد: البته به ۵۰۰ هزار نرسیدیم زیرا سقف تسهیلات کشش لازم را نداشت. اگرچه همراهی بانک‌ها خوب بود اما اواخر اسفند عملاً نتوانستیم از تسهیلات استفاده کنیم ولی با این حال جزو دستگاه‌هایی هستیم که ۹۲ درصد بودجه‌ای که برای قرض الحسنه اشتغال پیش بینی شده بود با کمک بانک‌های عامل جذب شد.


نیم میلیون اشتغال برای مددجویان/ سبقت از تکلیف برنامه ششم در اشتغالزایی

از مهارت آموزی تا تهیه نیاز یک شغل

معاون اشتغال کمیته امداد به اقدامات موثر در زمینه مهارت آموزی و تهیه زیرساخت های اشغال برای مددجویان اشاره کر و گفت: پارسال ۱۱۳ هزار نفر از مددجویان از آموزش‌های مهارتی برخوردار شدند که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد. علاوه‌براین برای نخستین‌بار، برنامه مهارت‌آموزی ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان در کمیته امداد به انجام رسید که هشت هزار نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

به گفته او، با توجه به اینکه خدمات حمل و نقل و جزو مشاغل پردرآمد و پایدار برای مددجویان به شمار می‌رود، در قالب تفاهم‌نامه با شرکت تراکتورسازی ایران، هزار دستگاه تراکتور به متقاضیان اشتغال ارائه شد. همچنین در زمینه زنجیره نوغانداری، سال گذشته ۶ هزار ۷۰۰ نفر وارد کار شدند که به طور میانگین ۱۹ میلیون تومان درآمد در یک بازه ۲ ماهه برای هر خانواده به دست آمد.

برای نخستین‌بار، برنامه مهارت‌آموزی ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان در کمیته امداد به انجام رسید که هشت هزار نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدندفیروزآبادی اظهار داشت: پارسال ۴۰ هزار واحد پنل خورشیدی برای مددجویان تعهد داشتیم که ۲۰ هزار واحد از آن محقق شد. اما در سال جاری برنامه داریم علاوه بر تکمیل تعهدات سال پیش، ۴۰ هزار پنل خورشیدی دیگر نیز نصب و راه‌اندازی کنیم.

تکلیف نیم میلیونی اشتغال در سال رشد تولید

معاون اشتغال کمیته امداد به تکالیف این نهاد در سال جاری اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده تا ۵۰۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد ایجاد شود و رقم تسهیلات نیز ۳۵ هزار میلیارد تومان تعین شد و امیدواریم با تلاش صورت گرفته، این تکلیف محقق شود.

مرتضوی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعامل گسترده‌ای با دولت انجام شد که از جمله می‌توان به بحث صندوق ضمانت، پیگیری افزایش سقف تسهیلات، راه‌اندازی زنجیره وام، راه‌اندازی سامانه حیات و مهارت‌آموزی مددجویان اشاره کرد.

وی درباره پایداری اشتغال ایجاد شده توسط کمیته امداد گفت: پروژه راستی‌آزمایی طرح‌های اشتغال توسط تیم‌های استانی و ستاد مرکزی کمیته امداد انجام شد. نتایج این راستی‌آزمایی نشان می‌دهد حدود ۹۲ درصد تسهیلات اشتغال مددجویان در زمینه اجرا با موفقیت همراه بوده و پایدار است.

نیم میلیون اشتغال برای مددجویان/ سبقت از تکلیف برنامه ششم در اشتغالزایی


آماده ایجاد اشتغال حتی برای غیرمددجویان

معاون اشتغال کمیته امداد درباره تحقق تکلیف ۵۰۰ هزار اشتغال گفت: فروردین امسال جلسه شورای عالی اشتغال با حضور آیت الله رئیسی برگزار شد که پیشنهاد دادیم دهک ۶ و ۷ را هم به این برنامه اضافه کنیم و این در جلسه تصویب شد ولی شرط گذاشتند که این دهک‌ها علاوه بر اینکه جهت استعلام دهکشان از پایگاه رفاه ایرانیان استفاده شود، یک تحقیقات محلی نیز توسط کمیته امداد صورت گیرد تا تسهیلات اشتغال به آنها ارائه شود.

تا ۱۵ مرداد امسال بیش از ۲۷ هزار نفر به واسطه خودکفایی از سطح پوشش خارج شدند

فیروزابادی افزود: ۵۰۰ هزار فرصت شغلی داریم که شاید نتوان همه آنها برای مددجویان استفاده کرد. بنابراین برنامه ما این است تا ۵۰ درصد را می‌توانیم برای غیر مددجو ارائه دهیم که البته باید تحقیقات محلی برای دهک ۶ و ۷ صورت گیرد ولی دهک یک تا ۵ نیازی به تحقیقات محلی ندارد و البته به استان‌ها بخشنامه ارسال کرده ایم که اولویت با مددجویان کمیته امداد است. سال قبل ۳۰ درصد اشتغال برای غیر مددجو و بقیه مددجو بودند.

تا ۱۵ مرداد امسال بیش از ۲۷ هزار نفر به واسطه خودکفایی از سطح پوشش خارج شدند. این افراد کسانی بودند که در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ وام اشتغال گرفتند و اکنون خودکفا شده و از سطح پوشش خارج شده اند و این البته به معنای قطع همه امکانات نیست و پشتیبانی بازاریابی و مشاوره‌ای ادامه خواهد داشت تا به مشکل برخورد نکنند.

وی در پایان تاکید کرد: مساله اشتغال در صدر و اولویت کمیته امداد قرار دارد و با همراهی بانک‌های عامل و دستگاه‌هایی همچون فنی و حرفه‌ای در این راستا بسیار خوب بوده چون آنها گواهی مهارت ارائه می‌دهند و ما تسهیلات ارائه می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha