۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85215212
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آوای شادمانه کانون پرورش فکری گلستان برای کودکان سیلزده قورچای

گنبدکاووس- ایرنا- حال کودکان سیل‌زده روستای قورچای آزادشهر به واسطه اجرای برنامه‌های فرهنگی و شادمانه کانون پرورش فکری در کنار سرکشی و پیگیری مداوم مسوولان برای بازگشت آرامش خاطر به خانواده‌ها، این روزها شاد است.

به گزارش ایرنا، امداد فرهنگی از جمله تاکیدات دولت بعد از وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی با هدف شادی آفرینی در میان کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان است و حضور هر مسوول و یا اجرای هر برنامه‌ فرهنگی همراه با شادی و خنده، دل‌های زیادی را به آینده‌ای روشن و زندگی بانشاط امیدوار می‌کند.

اهالی روستای چهار هزار نفره قورچای آزادشهر که بارش شدید و رگباری باران عصر و شامگاه ۲۹ مردادماه به بخشی از خانه‌هایشان خسارت زد از نخستین ساعات حادثه شاهد حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری‌ها و برخی دهیاری‌های استان و هلال احمر در کنار نیروهای منابع طبیعی و گروه‌های جهادی در منطقه و فعالیت آنان برای تخلیه آب و پاکسازی گل و لای و حتی شست و شوی فرش و موکت‌هایشان و در ادامه مرمت و ساماندهی معابر بودند، این روزها از شاد شدن روحیه کودکان و نوجوانان خود به واسطه اقدامات فرهنگی ابراز خرسندی می‌کنند.

گروهی از مربیان کانون پرورش فکری از شهرستان‌های آزادشهر و گنبدکاووس با هدف ایجاد فضای شاد برای افزایش روحیه کودکان و نوجوانان در روستای قورچای حضور یافتند و برنامه‌های متنوعی از جمله قصه گویی، کاردستی، نقاشی و بازی‌های بومی و محلی را اجرا کردند که علاوه بر کودکان مورد استقبال خانواده‌ها هم قرار گرفت.

آوای شادمانه کانون پرورش فکری گلستان برای کودکان سیلزده قورچای

بازی‌های کودکانه در کنار شنیدن قصه‌های شاد از زبان مربیان و ساخت کاردستی‌های زیبا و کشیدن نقاشی‌ از آرزوهای به وسعت نگاه بلند این پاک‌ترین موجودات زمین در مسجد روستای قورچای ساعاتی فکر و ذهن اهالی را از وقوع حادثه سیل و خسارت ناشی از آن دور کرده و لبخندی برآمده از قلب را بر لب‌هایشان نشاند.

این کودکان و مادرانشان با قدردانی از حضور چند ساعته تیم فرهنگی در روستا که شادی آفرین بود از سرپرست کانون پرورش فکری استان گلستان خواستند بار دیگر تیمی مشابه برای بهتر شدن روحیه مردم به قورچای اعزام کند و اجرای این برنامه‌ها ادامه دار باشد.

سمیه محمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ گنبدکاووس که یکی از حاضران در تیم فرهنگی اعزامی به روستا بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: حدود ۳۰۰ کودک و نوجوانان از قومیت‌های مختلف در کنار مادرانشان با عشق و علاقه در محل مصلی نمازجمعه برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی حضور یافتند.

آوای شادمانه کانون پرورش فکری گلستان برای کودکان سیلزده قورچای

وی افزود: بیشترین استقبال پسران از بازی‌های بومی و محلی بود و دختران هم با گرفتن مدادرنگی بر دست نقاشی‌های زیبا کشیدند که برای هر کدام از این نقاشی‌ها می‌توان تفسیری از کانون گرم خانواده‌ها، آرزوهایشان برای آینده و داشتن روستایی شاد داشت.

وی گفت: مربیان در مدت حضور چند ساعته خود به قصه گویی پرداختند، در کنار کودکان کاردستی ساختند و نقاشی کشیدند و تعدادی از مربیان هم با نمایش‌های عروسی باعث خوشحالی حاضران شدند و عده‌ای هم همراه با پسران پرانرژی بازی‌های بومی و محلی اجرا کردند.

محمدی افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی این چنینی برای خانواده‌های آسیب دیده از حوادث باعث ایجاد فضای شاد در محیط می‌شود و تمام تلاش خود را برای ادامه دار بودن این برنامه‌ها به‌کار خواهیم گرفت.

آوای شادمانه کانون پرورش فکری گلستان برای کودکان سیلزده قورچای

فرماندار آزادشهر هم به ایرنا گفت: مربیان کانون پرورش فکری در کنار برنامه‌های فرهنگی که روحیه کودکان و نوجوانان روستای قورچای را شاد کرد، کتاب و دفتر نقاشی هم میان آنان توزیع کردند.

سید جواد کریمی افزود: همچنین بیش از ۱۵۰ بسته کیف و لوازم تحریر با همت خیران و آموزش و پرورش تا قبل از شروع سال تحصیلی برای کمک به دانش‌ آموزان این روستا توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۸ خانه مسکونی روستای قورچای که بر اثر سیل ۲۹ مرداد امسال بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت دید، نیازمند تخریب و بازسازی است، گفت: همچنین ۳۶ واحد مسکونی دیگر در روستای قورچای و هشت واحد مسکونی در روستای فارسیان آزادشهر با توجه به خسارت کمتر از ۵۰ درصد نیازمند تعمیرات است.

فرماندار آزادشهر بیان کرد: برگزاری نشست‌هایی با دستگاه‌های مربوطه برای انجام عملیات بازسازی و تعمیر خانه‌های خسارت دیده از سیل در دستورکار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سیل و طغیان رودخانه‌ها، عجین شده با نام گلستان است؛ از سیل مرداد سال ۱۳۸۰ که موجب کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد و پر تلفات‌ترین سیل ایران لقب گرفت تا سیلاب دشت سال ۱۳۹۸ آق قلا و گمیشان با ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت و ۱۱ کشته، چهار ستون بدن گلستانی ها با هر بارش شدید باران لرزیده و وجود آن ها از دلهره و ترس لبریز می شود.

اگرچه بارش شدید و رگباری باران عصر و شامگاه ۲۹ مردادماه به ابنبه و زیرساخت‌های برخی شهرستان‌های استان گلستان خسارت وارد کرد اما به نظر می‌رسد این خسارات در مقایسه با بارش‌های سیل آسای قبلی قابل توجه نباشد.

انجام اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها و نیز مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در مناطق روستایی پس از سیل ۱۳۹۸ در گلستان و سرعت بخشیدن به این اقدامات در دولت سیزدهم از دلائل اصلی در کاهش خسارات بارش های سیل آسای روز گذشته در این استان بود.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها درهفت شهرستان واقع در شرق آن سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha