تاکید فرانسه بر تداوم حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه

تهران- ایرنا- کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه عصر سه‌شنبه بر تداوم حمایت پاریس از کی‌یف در جنگ با روسیه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، کولونا، گفت: برای تضمین امنیت جمعی و داشتن یک نظم جهانی مبتنی بر قانون، حمایت از اوکراین لازم است.

وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود در حاشیه کنفرانس سفیران در پاریس با تاکید بر اینکه حمایت از اوکراین تا زمان شکست تجاوز روسیه ادامه خواهد یافت و تشدید خواهد شد، افزود: این امر نه تنها برای دفاع از اوکراین بلکه برای تضمین امنیت جمعی و نظم جهانی که مبتنی بر قانون باشد و بر اساس زور و قدرت نظامی پایه‌ریزی نشده باشد، لازم و ضروری است.

کولونا همچنین از روسیه به دلیل تخریب عمدی زیرساخت‌های اوکراین به ویژه در حوزه تولید و صادرات غلات انتقاد کرد و گفت: این اقدام مسکو نشان‌دهنده باج‌گیری روسیه با در خطر قرار دادن امنیت غذایی در سطح جهانی است که در وهله اول به آسیب‌پذیرترین و نیازمندترین کشورها ضربه می‌زند.

کولبا نیز در این کنفرانس مشترک خبری با تاکید بر اهمیت تلاش جهانی برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار، خاطرنشان کرد: تا همین اواخر، مفاهیم راهبردی را به یاد می‌آوریم که امنیت جمعی اروپا را بدون روسیه تصور نمی‌کرد اما اکنون آشکار است که امنیت جمعی اروپا بدون اوکراین امکان پذیر نیست زیرا اوکراین ارزش‌های مشابهی با فرانسه و کشورهای اتحادیه اروپا دارد و همچنین دارای قدرت نظامی و ظرفیت واقعی برای دفاع از خود است و ما آن را در میدان جنگ ثابت کردیم.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha