کیومرث هاشمی: قهرمانان آینده از دل المپیاد استعدادیابی کشف می‌شوند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت ورزش و جوانان بر اهمیت برگزاری المپیادهای استعدادیابی به منظور کشف استعدادهای رشته‌های مختلف ورزشی تاکید کرد.

به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا، کیومرث هاشمی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در حاشیه بازدید از مسابقات دوومیدانی المپیاد استعدادیابی کشور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه ورزش قهرمانی برگزاری رقابت‌هایی است که به کشف استعدادها می‌انجامد. استعدادیابی یکی از موضوعات اساسی در ورزش قهرمانی است که مهم‌ترین هدف آن کشف استعداد است که باید پرورش و حمایت شود و این استعدادها قهرمانان آینده ما را مشخص می‌کنند.

هاشمی افزود: این چهارمین المپیاد کشوری است که در ۵ استان در ۵۱ رشته ورزشی، ۲۹ رشته در بخش آقایان و ۲۲ رشته در بخش بانوان با حضور بیش از ۱۲ هزار نوجوان در حال برگزاری است. ۲۵ فدراسیون ورزشی درگیر این مسابقات هستند و استعدادیاب‌های این فدراسیون‌ها در این المپیادها حضور دارند و ماحصل آن انتخاب استعدادها است.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: این مسیر می‌تواند به توسعه ورزش قهرمانی و مدال‌آوری ما در رشته‌های مختلف ورزشی کمک و استعدادهایی را به ورزش ایران معرفی کند. به عنوان نمونه در این مسابقات در پرتاب چکش یک نوجوان ۱۵ ساله، ۷۵متر و ۹۶ سانتی‌متر پرتاب کرده است. در دوومیدانی اگر هیچ حرکتی نشده باشد و همین استعداد کشف شود ما به هدفمان رسیده‌ایم. در شنا ورزشکار ۱۵ساله ما در اولین حضورش رکوردزنی کرده و هدف ما از برگزاری این مسابقات کشف همین استعدادها است که می‌تواند به فدراسیون کمک کند.

هاشمی یادآور شد: برگزاری این المپیادها در دستور کار است و نقاط ضعف توسط تیم‌های ارزیابی شناسایی می‌شود تا این مسابقات با روند بهتری برگزار شود. آموزش و پرورش هم نقش بی‌بدیلی دارد و باید درگیر برگزاری المپیادها شود و این می‌تواند به کشف استعدادها بیشتر کمک کند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وجود زیرساخت لازم برای برگزاری المپیادها در کشور، گفت: در بحث برگزاری المپیادها ما مشکل زیرساخت نداریم و در تمامی ۲۵ رشته که در حال برگزاری است، بررسی شده که آیا استان برگزارکننده ظرفیت لازم را به لحاظ مختلف میزبانی دارد یا نه و زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: البته در بحث زیرساخت‌های میزبانی‌های آسیایی و بین‌المللی ضعف‌هایی وجود دارد که رفع آن در دستور کار است و به دنبال میزبانی رقابت‌های مختلف بین‌المللی هستیم. در این راستا میزبانی والیبال قهرمانی آسیا در ارومیه را داشتیم و در بهمن‌ماه میزبان بازی‌های قهرمانی دوومیدانی داخل سال آسیا هستیم.

هاشمی درباره برنامه وزارت ورزش برای حمایت از ورزشکاران، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های حمایتی از ورزشکاران برگزاری همین المپیادها است. درباره حمایت از قهرمانان هم در آستانه اعزام به بازهای آسیایی هانگژو هستیم و هر چقدر بتوانیم برای این قهرمانان ایجاد انگیزه کنیم می‌تواند در مدال‌آوری موثر باشد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان افزود: در بازدیدهایی که از اردوها داشتیم بحث عدم پرداخت پاداش مطرح شد که رئیس جمهور در این باره یک دستور صریح به سازمان برنامه و بودجه داد و بودجه این جوایز تامین شد و قبل از اعزام به هانگژو، مراسم اهدای پاداش‌ها با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در یک دسته از رشته‌ها هم خود فدراسیون‌ها به قهرمانان کمک می‌کنند و در برخی از رقابت‌ها، کمیته ملی المپیک پاداش پای سکو می‌دهد و هر رقابتی شرایطش مختلف است اما اراده مجموعه دولت و کشور حمایت از قهرمانان است و این به خاطر عزت و غروری است که در ورزش به دست می‌آید و به همین خاطر دولت کمک می‌کند.

هاشمی درباره آخرین شرایط بازسازی ورزشگاه آزادی گفت: علت اصلی حضور بازدید از ورزشگاه آزادی موضوع چمن آن بود. در جریان برگزاری بازی‎‌های لیگ، مربیان و بازیکنان استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌های مهمان از وضعیت چمن گلایه داشتند. به همین خاطر تصمیم گرفتم از نزدیک این وضعیت را مشاهده کنم و به همین دلیل مدیران شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، سرپرست‌های استقلال و پرسپولیس و مسئولان فدراسیون در این بازدید حضور پیدا کردند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان افزود: برای اینکه تیم‌های باشگاهی و ملی در رقابت‌های پیش رو در لیگ برتر، لیگ قهرمانان و تدارکاتی در چمن با شرایط بهتری بازی کنند دستورات داده و مشاوره‌هایی گرفته شد تا در کوتاه‌مدت مشکل چمن برطرف شود و برای رفع بلندمدت به زمان احتیاج داریم که قول دادند درست شود. مشکل نور ورزشگاه در حال برطرف شدن است. در بحث مقاوم‌سازی سکوها هم در ۱۹ بخش تعمیرات در حال انجام است اما با وجود تعمیرات، مشکلی برای استفاده تماشاگران از ۵۰درصد ظرفیت ورزشگاه طبق گفته مسئولان مربوطه نداریم و با آماده شدن این استادیوم نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

وی درباره گلایه ملی‌پوشان نوجوان والیبال از عدم استقبال مسئولان از این تیم با وجود کسب مقام نایب قهرمانی جهان، تصریح کرد: تیم نوجوانان با توجه به نایب قهرمانی مشمول پاداش می‌شود. گلایه درباره استقبال نکردن از این تیم هم به حق است و هم فدراسیون باید این کار را انجام بدهد و هم در وزارت ورزش با توجه به دسته‌بندی که صورت گرفته افرادی برای استقبال از تیم‌ها به فرودگاه می‌روند.

هاشمی درباره تعویق انتخابات برخی فدراسیون‎‌ها هم تاکید کرد: تلاش می‌کنیم انتخابات فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند در یک شرایط عادلانه برگزار شود و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که وجود دارد که انتخابات فرمایشی است و اینکه گفته می‌شود «تیم خودشان را می‌چینند» را برطرف کنیم.

وی درباره شرکت یا عدم شرکت سرپرستان فدراسیون‌ها در انتخابات هم گفت: دراین‌باره در وقت و زمان خودش تصمیم می‌گیریم که به چه شکلی عمل شود اما قطعا نگرانی که در این رابطه وجود دارد را برطرف خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha