التیامی بر زخم‌های زائران اربعین حسینی با دستاورد دانش‌بنیان‌ها

تهران - ایرنا - پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان، پانسمان پیشرفته نانویی را تولید کردند که در طیف وسیعی از زخم‌ها از جمله جراحی، سوختگی، زخم‌بستر، زخم دیابتی و حتی آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد. این پانسمان پیشرفته به زائران اربعین حسینی کمک می‌کند تا با استفاده از آن، زخم‌هایی که ممکن است در اثر پیاده‌روی طولانی، روی پاها ایجاد ‌شوند به سرعت التیام یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نانو ساختار کنعان، یک شرکت دانش‌بنیان نوع ۲ است که فعالیت خود را در زمینه تولید دارو از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است و سه محصول تداکات (پانسمان زخم‌های بریدگی)، تداپان (پانسمان زخم‌های عمیق)، تدابرن (پانسمان زخم‌های سوختگی) را در سبد محصولات تولیدی خود دارد. تمامی محصولات پانسمان پیشرفته این شرکت همگی از مواد اولیه زیست‌سازگار و ترمیم‌کننده ساخته شده‌اند.

تداپان (TedaPan)، پانسمان پیشرفته نانوفیبری برای درمان انواع زخم‌ها شامل زخم‌های دیابتی، جراحی، سوختگی، زخم‌بستر و ... است که با پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا تولید می‌شود. ساختار پانسمان به دلیل وجود فیبرهای نانومتری و میکرومتری، مشابهت کامل با ساختار پوست طبیعی بدن دارد.

این پانسمان همچنین تنفس‌پذیر و متخلخل، با قابلیت جذب ترشحات و خواص آنتی باکتریال بسیار عالی است که علاوه بر سرعت‌بخشیدن به روند بهبود و ترمیم زخم، کمک می‌کند تا جای زخم (اِسکار) روی پوست به جای نماند.

براساس اعلام روز سه شنبه صندوق نوآوری و شکوفایی، وحید فربدفر عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان نانو ساختار کنعان در خصوص این محصول گفت: تداپان از فناوری بسیار بالایی برخوردار بوده و با این تکنولوژی، برای نخستین‌بار در ایران و جهان تولید شده است. این پانسمان سرعت بهبود و ترمیم زخم را تا حدود ۷۰ درصد افزایش می‌دهد که ویژگی اصلی این پانسمان پیشرفته نانویی محسوب می‌شود. این محصول در طیف گسترده‌ای از زخم‌ها از جمله جراحی، سوختگی، زخم‌بستر، زخم دیابتی و حتی آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خاص این محصول، بند آوردن سریع خونریزی است.

وی افزود: یکی از مشکلات اکثر پانسمان‌ها، تنفس‌پذیر نبودن آنها است، اما این نوع پانسمان پیشرفته نانویی، تنفس‌پذیری زخم را افزایش می‌دهد. بسیاری از پانسمان‌ها به سایت زخم چسبیده و باعث ایجاد جای زخم (اِسکار) می‌شوند که تعویض این پانسمان‌ها را دشوار کرده و باعث ایجاد زخم مجدد می‌شود. اما این پانسمان پیشرفته شرایط تعویض بسیار ساده است، زیرا به سطح زخم نمی‌چسبد و به‌راحتی قابل تعویض است. در عین حال، این پانسمان کاملا آنتی‌باکتریال بوده و به هیچ عنوان به مواد ضدعفونی‌کننده نیاز ندارد. پانسمان بسیار شفاف بوده و نیازی به برداشتن آن برای ویزیت وضعیت زخم وجود ندارد.

این فناور تصریح کرد: شیوه استفاده بسیار ساده، شرایط حمل و نگهداری در بازه دمایی مناسب، دوره انقضای طولانی‌مدت و همینطور کاربرد این پانسمان پیشرفته در حوزه زخم‌های مختلف، مورد توجه مسئولین سازمان هلال احمر که از «رویداد همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائرین اربعین» بازدید کردند، قرار گرفت.

التیامی بر زخم‌های زائران اربعین حسینی با دستاورد دانش‌بنیان‌ها

عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان نانو ساختار کنعان درخصوص کاربردهای پانسمان تداپان برای زائرین اربعین حسینی گفت: ویژگی‌های خاص این محصول مورد توجه مسوولین از جمله رییس ستاد مردمی اربعین قرار گرفت. زائرین که مدت زمان زیادی درحال پیاده‌روی هستند، ممکن است در طول مسیر دچار آفتاب‌سوختگی شوند که منجر به ایجاد دمل‌هایی روی پوست صورت می‌شود. همینطور بحث تاول‌های کف پا در اثر پیاده‌روی زیاد وجود دارد.

فربدفر افزود: این پانسمان پیشرفته به سرعت، این دسته از زخم‌ها را درمان و به زائرین کمک می‌کند که با یک استراحت شبانه و استفاده از این پانسمان، زخم‌های خود را ترمیم کنند. حتی در حین روز و هنگام پیاده‌روی می‌توان از این پانسمان روی زخم پا نیز استفاده کرد که به دلیل قابلیت تنفس‌پذیری، درد را به شکل قابل توجهی کاهش داده و زخم را ترمیم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این پانسمان عمومی است و تست‌های انجام‌شده روی این محصول، اثربخشی آن را در همه انواع زخم‌ها تأیید کرده است؛ اما به صورت تخصصی برای زخم‌های دیابتی نیز اثر ویژه‌ای دارد. همچنین برای بیماران پروانه‌ای و افرادی که دچار زخم بستر شده‌اند نیز بسیار کاربرد دارد.

وی به قیمت بسیار مناسب این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: پانسمان تداپان نسبت به نمونه‌هایی که اثربخشی مشابهی دارند، با قیمت بسیار پایین‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. نمونه خارجی حدود ۲.۵ میلیون تومان قیمت دارد، اما این محصول ۴۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. (فروش صرفا به صورت شرکتی صورت می‌گیرد). همانطور که اشاره شد، این پانسمان پیشرفته، روند بهبود و ترمیم زخم را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، درنتیجه در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه درمانی مطلوب رسیده و هزینه‌های درمان هم کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان نانو ساختار کنعان تصریح کرد: ظرفیت تولیدی فعلی شرکت حدود ۱۲۰ هزار قطعه پانسمان در سال است، اما آمادگی داریم این ظرفیت را دو تا سه برابر کنیم. همچنین قصد داریم با حضور در نمایشگاه عمان‌هلث، موضوع صادرات این پانسمان پیشرفته نانویی را پیگیری کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha