تعاونی‌ها ظرفیت زیادی برای تامین مسکن افراد نیازمند کشور دارند

اصفهان - ایرنا - رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت: در زمان حاضر سهم بخش تعاون از ساخت و ساز مسکن در کشور حدود ۱۰ درصد است درحالی‌که اگر به این بخش توجه شود، ظرفیت زیادی برای تامین مسکن افراد نیازمند جامعه دارد.

به گزارش ایرنا، سید باقر فتاحی روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح های تعاونی پهنه مرکزی کشور در اصفهان افزود: امیدواریم با اجرایی شدن سند توسعه بخش تعاون و همچنین نگاه ویژه ای که دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه به بخش تعاون داشتند، سهم تعاون در بخش های مختلف اقتصادی از جمله مسکن افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در تعاونی‌های مسکن، نگاه سودآوری مطرح نیست و واحدهای مسکونی با قیمت تمام شده به متقاضیان واگذار می شود، اظهار داشت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر، حدود ۸۴۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها ایجاد شد.

تعاونی‌ها ظرفیت زیادی برای تامین مسکن افراد نیازمند کشور دارند

فتاحی با اشاره به اینکه امروز در پهنه مرکزی کشور شامل استان های اصفهان، تهران، البرز، قزوین، قم و مرکزی ۶۲ طرح تعاونی افتتاح شد، اضافه کرد: این طرح‌ها ۱۷ درصد کل طرح‌هایی را که امروز به مناسبت هفته تعاون در کشور به بهره برداری رسید، شامل می‌شود.

وی میزان اشتغال ایجاد شده با اجرای این طرح ها را ۲ هزار و ۲۱۴ نفر و با سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۹۴ درصد از این حجم سرمایه گذاری توسط مردم انجام و ۶ درصد از تسهیلات بانکی استفاده شده است.

فتاحی با بیان اینکه امروز در استان اصفهان ۳۲ طرح تعاونی به بهره برداری رسید، افزود: در میان همه طرح های افتتاح شده امروز در کشور ، استان اصفهان از نظر تعداد طرح‌ها، اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری رتبه نخست را دارد.

رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۹۳۵ نفر در شرکت تعاونی هایی که طرح‌های آنها امروز در استان اصفهان به بهره برداری رسید، عضو هستند.

فتاحی اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها مربوط به تعاون مسکن فرهنگیان ناحیه پنج آموزش و پرورش شهرستان اصفهان با ۹ هزار و ۵۸۸ متر مربع زیربنا و ۴۵ واحد مسکونی است که کل سرمایه آن به قیمت روز یکهزار و ۶۲۰ میلیارد ریال و با اشتغال ۹۳ نفر است.

عزم و اراده دولت سیزدهم بر رشد مضاعف بخش تعاون است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این مراسم با بیان اینکه چهار درصد از تعاونی های فعال کشور متعلق به این استان است، گفت: عزم و اراده دولت سیزدهم بر رشد مضاعف بخش تعاون است.

امید شریفی با بیان اینکه مجموعه بضاعت های موجود در بخش تعاون بیشتر از اتفاق هایی است که در این زمینه رقم می خورد، افزود: مردم و شرکت های تعاونی می توانند این ناترازی را رفع کنند.

وی با اشاره به ۱۵ طرح پیشران اقتصادی در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: سهامدار یکی از این طرح ها یعنی دهکده لجستیک که تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل ایجاد می کند، شرکت های تعاونی است.

شریفی با بیان اینکه اصفهان از نظر احیای واحدهای راکد و غیر فعال، رتبه نخست کشوری را دارد، اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع مالی دولتی به تعاونی ها و واحدهای صنعتی و تولیدی استان اصفهان تزریق شده است که تحرک بالایی در بخش اقتصاد مانند اشتغال ایجاد می کند.

فرماندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: مجموعه اقدام های دولت در ۲ سال گذشته سبب ایجاد تحرک در بخش های مختلف از جلمه تعاونی ها شده است.

محمدعلی احمدی افزود: بعنوان مثال با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم میزان تولید آن نیز افزایش یافته و تاکنون دولت حدود ۱۰ میلیون تُن خرید کرده است.

وی با بیان اینکه سایر بخش ها مانند تولید مسکن، راه اندازی و احیای واحدهای تولیدی، زیرساخت های فرهنگی و جذب معلم نیز نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: شعار دولت سیزدهم، "دولت مردم" و سرعت دولت در تقویت نهادهای مردمی و تعاونی ها ارزنده و خوب است.

فرماندار اصفهان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه ای به فعالان اقتصادی در بخش تعاون دارد، تصریح کرد: سازماندهی مردم در حوزه های اقتصادی از طریق تعاونی ها شکل می گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان نیز گفت: این استان با جمعیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفری، هفت هزار تعاونی ثبت شده دارد که از بین آنها حدود سه هزار و ۵۶۰ تعاونی فعال است.

میثم مداحی با بیان اینکه اصل تعاونی بر مردم محوری و انسان محوری است، افزود: اگر بخواهیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم باید با از خودگذشتگی و سرمایه گذاری به توسعه تعاونی ها و اقتصاد مردمی بپردازیم.

مدیرعامل تعاونی مسکن ناحیه پنج آموزش و پرورش شهرستان اصفهان نیز در این مراسم گفت: این شرکت تعاونی حدود چهار هزار نفر عضو و مشارکت کننده در اجرای طرح‌ها دارد.

لطفعلی حشمتی با بیان اینکه این شرکت تعاونی در سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به‌عنوان شرکت تعاونی برتر شناخته شد، افزود: در زمان حاضر ۷۰۰ واحد مسکونی با ۱۲۵ هزار متر مربع زیربنا و گردش مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان توسط این شرکت تعاونی در دست ساخت است و پیش بینی می‌شود تا ۳۰ ماه آینده بهره برداری شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های مسکن توسط این شرکت تعاونی، روزانه برای ۲۵۰ نفر بطور مستقیم و ۶۰۰ نفر بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، صبح امروز با حضور «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان وی و مراکز استانی ۳۷۳ طرح تعاونی در کشور به مناسبت هفته تعاون به صورت نمادین افتتاح شد.

این طرح‌ها با مشارکت ۲۴ هزار و ۱۵۱ عضو با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال، ایجاد اشتغال برای هشت هزار و ۴۵۴ نفر و سرمایه مردمی ۵۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

بیشترین سرمایه‌گذاری طرح‌های افتتاحیه تعاونی در اصفهان، گیلان و فارس انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha