۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85213908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85213908
سعید وحیدی
تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- سه برابر شدن اختراعات حوزه تجهیزات پزشکی، پنج برابر شدن طرح های فناوری سلامت، چاپ ۷۶ مقاله علمی، پژوهشی، کسب مجوز اولین مرکز تحقیقاتی دانشگاهی و جذب ۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز مرکز پژوهشی سلول درمانی بخشی از تحرکات امیدبخش طی عملکرد دولت در حوزه فناوری سلامت خراسان شمالی است.

به گزارش ایرنا، حوزه سلامت بسیار دانش‌محور و وابسته به تحولات فناوری است به گونه ای که بروز بیماری‌های همه‌گیر جدید و بالارفتن امید به زندگی حوزه پزشکی را آماده پذیرش نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید کرده است.

فناوری هایی که بسیاری از کشورها سرمایه های کلان و بودجه های هنگفتی را هر ساله به آن اختصاص می دهند تا بتوانند همچنان دست برتر را در ارایه خدمات درمانی با کیفیت و ایمن برای جذب بیشتر توریسم درمانی داشته باشند.

در واقع افراد و مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت برای تداوم و توسعه فعالیت‌های خود به ارتقای کیفیت خدمات سلامت می‌اندیشند و این تنها از طریق پژوهش و دسترسی به فناوری های جدید ممکن خواهد بود.

گرچه در کشور ما نیز همواره ضرورت توجه به امر پژوهش و فناوری حوزه سلامت در کنار سایر حوزه ها از سالیان گذشته مطرح بوده است اما طی علمکرد دولت سیزدهم تحرکات امیدبخشی در این حوزه انجام شده است.

براساس گزارش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، طرح های فناورانه سلامت خراسان شمالی طی عملکرد دولت بیش از پنج برابر، ثبت اختراعات حوزه تجهیزات پزشکی سه برابر و تعداد شرکت های فناور به ۱۵ مورد رسیده است.

تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

سه برابر شدن اختراعات دانشگاه علوم‌پزشکی

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این خصوص می گوید: طی عملکرد دولت ۱۵ اختراع توسط پژوهشگران این دانشگاه به ثبت رسیده است که نسبت به دوره قبل حدود سه برابر رشد داشته است.

دکتر بهرام بیباک می افزاید: این اختراعات در زمینه های وسایل توانبخشی، فرآورده های نانو، تجهیزات پزشکی و گیاهان دارویی بوده است.

وی می گوید: همچنین در این بازه زمانی سه طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی نیز با هدف رفع مشکلات بهداشتی استان همچون برطرف کردن طعم و بوی بد آب آشامیدنی شهر بجنورد، بررسی میزان سموم به ویژه آفلاتوکسین در فراورده های شیری استان انجام شده است.

بیباک با اشاره به کسب رتبه سوم خراسان شمالی در ارزشیابی فناوری سلامت وزرات بهداشت یادآور می شود: پارسال بر اساس ارزشیابی سالانه فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، خراسان شمالی در بین دانشگاه های هم تراز مقام سوم و در مسابقه دانشجویی هفتمین فن بازار ملی سلامت نیز رتبه سوم را به دست آورد.

وی می افزاید: در این ارزشیابی با کسب ۴۰۱.۷۲ امتیاز، مواردی همچون واحدهای فناور مستقر و محصولات تولید شده در این شرکت‌ها اعم از محصولات تجاری شده، محصولات مجوزدار و محصولات نمونه‌سازی شده، توسط بازرسان وزارت مورد بررسی قرار گرفت.

تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

پنج برابر شدن طرح های فناوری سلامت

بیباک با اشاره به پنج برابر شدن طرح های فناوری سلامت علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: تعداد طرح های فناورانه سلامت استان در طول عملکرد دولت سیزدهم از ۶ طرح به ۳۲ مورد رسید.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می افزاید: این طرح های فناورانه بیشتر در زمینه های تجهیزات پزشکی و نرم افزارهای فناوری و اطلاعات سلامت بوده است.

وی ادامه می دهد: طرح های ارتباط با صنعت استان نیز به سه طرح در حوزه های بیماری کووید ۱۹ و لبنیات افزایش یافت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: تعداد طرح‌های اتمام یافته این مرکز نیز در طول عملکرد دولت از ۱۰۲ مورد به ۱۴۷ طرح رسید.

تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

افزایش ۲ برابری مقالات منتشر شده

وی با اشاره به افزایش ۲ برابری مقالات منتشر شده حوزه فناوری سلامت خراسان شمالی می گوید: تعداد مقالات منتشر شده آی اس آی( ISI ) طی عملکرد دولت از ۱۲۰ مورد به ۲۵۰ مورد افزایش یافت.

بیباک می افزاید: همچنین ۷۶ مقاله علمی و پژوهشی و ۱۰ عنوان کتاب در حوزه های تخصصی فناوری سلامت به چاپ رسید.

وی با اشاره به کسب رتبه دوم علوم پزشکی خراسان شمالی در همایش و فن بازار ملی سلامت، خاطرنشان می کند: هفتمین همایش و فن بازار ملی سلامت، امسال با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و حضور فعال شرکت های دانش بنیان، هسته های فناور، محققان و فناوران حوزه های مختلف نظام سلامت برگزار شد.

بیباک یادآور می شود: گروه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز توانست با ایده فناورانه «عصای هوشمند خود ایستا» در جایگاه دوم رتبه های برتر قرار گیرد.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان می کند: ایده فناورانه «عصای هوشمند خود ایستا» در حیطه توانبخشی تجهیزات پزشکی کاربرد دارد و نمونه اولیه آن نیز ساخته شده است و در این همایش از نظر بازار فروش، سطح تکنولوژی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته است.

تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

صدور مجوز نخستین مرکز تحقیقات دانشگاهی

اواخر سال گذشته بود که معاون تحقیقات‌وفناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی از صدور مجوز احداث باغ گیاهان دارویی به عنوان اولین مرکز تحقیقات دانشگاهی استان با وسعت هشت هزار متر مربع خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این خصوص می گوید: خراسان شمالی در حوزه رویش گیاهان دارویی ظرفیت‌های ویژه ای دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه از ظرفیت‌های آن به بهترین نحو بهره‌برداری شود.

دکتر جواد شاهین فر می افزاید: ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تاکنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.

وی ادامه می دهد: در این راستا مجوز احداث باغ گیاهان دارویی به عنوان اولین مرکز تحقیقات دانشگاهی علوم پزشکی استان برای تولید محصولات دارویی اخذ و به زودی این طرح وارد فاز اجرا می شود.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است و تاکنون ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی خراسان شمالی شناسایی شده است.

تحرکاتی امیدبخش در حوزه فناوری سلامت خراسان‌شمالی

جذب ۵۰ میلیارد ریال برای مرکز سلول درمانی

شاهین فر می گوید: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز مرکز تولید محصولات ژن درمانی و سلول درمانی استان جذب شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می افزاید: مرکز تولید محصولات ژن درمانی و سلول درمانی(اتاق تمیز) در زمینه تحقیقات و درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: همچنین این مرکز می تواند در حوزه درمان ناباروری و تحقیقات مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد.

شاهین فر تاکید می کند: برنامه جامعی برای خودکفایی در ایجاد فناوری‌های نوین حوزه علوم پزشکی خراسان شمالی در نظر گرفته شده است که تجهیز و بهره برداری از مرکز تولید محصولات ژن درمانی و سلول درمانی از شاخص ترین آنها است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی یادآور می شود: ایده‌های دانش‌بنیان در این حوزه نیز با برگزاری استارتاپ‌های ژن درمانی و سلول درمانی حمایت خواهند شد.

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۷ رشته تحصیلی دارد که در هفت دانشکده آن زیر نظر ۱۹۲ عضو هیأت علمی تحصیل می‌کنند.

این دانشگاه همچنین ۱۲ بیمارستان با هزار و ۴۵۵ تخت را زیر پوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha