۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85213751
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گازرسانی به منطقه زیلایی شاهکار خدمات دولت سیزدهم در مارگون

یاسوج - ایرنا-گازرسانی به ۵۵ روستای منطقه محروم و سخت گذر بخش زیلایی شاهکار خدمات دولت سیزدهم در شهرستان کوچک و توسعه نیافته مارگون در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، ساکنان بخش زیلایی که در دل یک منطقه سختگذر و کوهستانی روزگار می گذرانند امید دارند تا با تکمیل این طرح زمستان های گرم را در هوای بسیار سخت این نقطه از کشورمان تجربه کنند.

مردمان سختکوش منطقه زیلایی که در زمستان های سرد هوای تا ۱۲ درجه سانتیگراد زیرصفر را تجربه می کنند و روزهای بسیاری از سال در محاصره برف هستند با رویکرد عدالت محور دولت سیزدهم در مسیر تحولی بزرگ قرار گرفته اند.

مردمان رنج کشیده منطقه زیلایی که در گذشته های نه چندان دور ، روشن شدن شعله های آبی گاز طبیعی در خانه هایشان رویایی دست نیافتنی بود اکنون امید دارند تا طعم دلچسب گرمای گاز را در زمستان های سخت تجربه کنند.

آن طور که مسوولان می گویند با بهره برداری از طرح گازرسانی به منطقه زیلایی ،۵۵ روستای سخت گذر و محروم این شهرستان با جمعیت بیش از چهارهزار و ۵۰۰ نفر به شبکه گاز کشور متصل می شوند.

این طرح افزون بر رفاه حال مردم منطقه و گرمابخشی خانه ها، پخت غذا و پایانی بر سختی های تهیه آب گرم برای استحمام ،نقش مهمی در حفظ طبیعت و پیشگیری از برداشت چوب درختان جنگل های زاگرس برای مصرف خانگی دارد.

گازرسانی به منطقه زیلایی شاهکار خدمات دولت سیزدهم در مارگون

آخرین روند اجرای طرح گازرسانی به زیلایی

فرماندار مارگون با اشاره به اینکه طرح بزرگ گازرسانی به منطقه زیلایی به عنوان یکی از اثربخش ترین اقدام های دولت برای رفاه حال اهالی ۵۵ روستای این شهرستان است گفت: این طرح ۵۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مختار اندرخور افزود: در زمان حاضر عملیات اجرایی طرح گازرسانی به منطقه زیلایی در چهار نقطه با سرعت مطلوب در حال اجراست.

وی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به منطقه سردسیری زیلایی یکی از خدمات ماندگار دولت سیزدهم در این شهرستان است ابراز کرد: روند جذب اعتبارات این طرح هم مناسب است.

فرماندار مارگون با اشاره به اینکه اعتبار پیش بینی شده پروژه گازرسانی به منطقه زیلایی یکهزار و۷۴۰ میلیارد ریال بوده ،تصریح کرد: این طرح هیچ مشکل اعتباری ندارد.

اندرخور با بیان اینکه برای گازرسانی به زیلایی باید ۲۲۴ کیلومتر شبکه انتقال گاز انجام بگیرد ،خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۰کیلومتر خط انتقال گاز در این منطقه انجام گرفته است.

وی با یادآوری اینکه ممکن است بارندگی های پاییزی روند اجرای گازرسانی به منطقه زیلایی را کم کند ابراز کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده روستاهای پرجمعیت زیلایی امسال به شبکه گاز متصل می شود.

فرماندار مارگون اظهار امیدواری کرد این طرح به طور کامل در سال 1403 به بهره برداری شود.

وی همچنین از در دست اجرا بودن عملیات اجرایی گاز رسانی به ۲۳ روستای مارگون خبر داد و افزود: تقویت گاز شهر مارگون از دیگر برنامه های درحال اجرای دولت برای پایداری دسترسی به گاز خانگی است.

اندرخور تاکید کرد: در حال حاضر نیمی از جمعیت شهرستان مارگون از نعمت گاز بهره مند هستند.

دیگر اقدام ها برای توسعه شهرستان مارگون

البته خدمات دولت سیزدهم در شهرستان مارگون به گازرسانی محدود نشده است به طوری که همین امسال اقدام های زیادی برای ادامه روند توسعه در این شهرستان در حوزه های بهداشت و درمان، راه سازی، زیرساخت های کشاورزی و برق انجام شده است.

فرماندار مارگون با اشاره به اینکه انجام خدماتی شاخص برای جامعه عشایر نشان دهنده توجه دولت به مناطق محروم این شهرستان است تاکید کرد: بازگشایی ۴۵۰ کیلومتر راه عشایری،احداث سه باب مخرن و توزیع ۲۰۰ پنل خورشیدی از خدمات دولت برای جامعه عشایری شهرستان است.

اندرخور عنوان کرد: بهره برداری از آسفالت منطقه دلی گردو به طول ۱۲ کیلومتر و با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال از طرح های مهم بهره برداری شده این بخش در سال جاری است.

وی عنوان کرد: اجرای آسفالت راه دسترسی ۳۰ روستا که بخشی در دست اجرا و تعدادی هم در حال اجراست از دیگر تلاش ها برای بهبود رفاه حال مردم این شهرستان است.

گازرسانی به منطقه زیلایی شاهکار خدمات دولت سیزدهم در مارگون

فرماندار مارگون عنوان کرد: تبدیل شبکه سیمی به کابل در ۲۶ روستا،اجرای چهار طرح شبکه متوسط برق،نصب ۶۰۰ چراغ روشنایی و اصلاح بخش هایی از شبکه های فرسوده از گام های دولت برای پایداری شبکه برق این شهرستان در تابستان و بهار امسال است.

اندرخور خاطرنشان کرد: احداث ساختمان پزشکان،آزمایشگاه میکروب شناسی،رادیولوژی،راه اندازی بخش زایمان طبیعی از برنامه های عملیاتی شده سال جاری برای بهبود امکانات در حوزه بهداشت و درمان شهرستان است.

وی عنوان کرد:احداث ۲ زمین چمن مصنوعی فوتبال،یک سالن ورزشی و آغاز عملیات اجرایی مدرسه سه کلاسه مورزرد زیلایی از تلاش های دولت برای بهبود فضاهای ورزشی و آمورشی دانش آموزان شهرستان است.

تلاش برای شکوفایی ظرفیت مغفول گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در کناربقعه متبرکه امامزاده بی بی خاتونین(س)در مارگون اختصاص یافته است.

گازرسانی به منطقه زیلایی شاهکار خدمات دولت سیزدهم در مارگون

سعید طالبی‌پور اظهار کرد: این اعتبار برای تکمیل اردوگاه گردشگری در کناربقعه امامزاده بی بی خاتونین(س)این شهرستان هزینه می شود.

بقعه متبرکه امامزاده بی‌ بی خاتونین (س) در وسط یک قبرستان تاریخی دوره اسلامی در ضلع شمال غربی روستای سقاوه از توابع شهر مارگون شهرستان بویراحمد سفلی قرار دارد که جلوه ای از پیوند گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی است.

امامزاده بی بی خاتونین (س) دو خواهر هستند به نام های زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عازم توس بودند به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و هر کدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس «کوه دوبند» در خاور، کوه سقاوه و منطقه «دره‌ گر» و میان‌تنگان در جنوب و غرب، روستای موگر «قباد» در مشرق، منطقه جوش و زنگوا در مغرب رودخانه سقاوه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان‌کرد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مکان های گردشگرپذیر و کم برخوردار از برنامه‌های اصلی دولت مردمی است.

او ادامه داد: ۲ پروژه بزرگ سرمایه گذاری با حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در این شهرستان در حال احداث است.

طالبی پور عنوان کرد این زیرساخت ها شامل اردوگاه های گردشگری در شهر مارگون با ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

وی ابراز کرد:آبشار شهنیز، دشت سقاوه، روستای بی بی خاتونین و دریاچه مور زرد زیبایی از مهمترین جاذبه های طبیعی شهرستان مارگون است که این روزهای تابستانی گردشگران را به سوی خود می خواند

طرح های هفته دولت

فرماندار مارگون گفت: همزمان با هفته دولت ۲۶ طرح عمرانی همزمان با هفته دولت امسال افتتاح یا کلنگ زنی می شود.اندرخور اضافه کرد: در هفته دولت امسال ۱۵ طرح عمرانی در مارگون بهره برداری و عملیات اجرایی ۱۱ طرح دیگر آغاز می شود.

گازرسانی به منطقه زیلایی شاهکار خدمات دولت سیزدهم در مارگون

وی بیان کرد: برای اجرای طرح های افتتاحی ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و به منظور اجرای پروژه های کلنگزنی هفته دولت امسال نیز ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

فرماندار مارگون تاکید کرد: این طرح ها در حوزه های آبیاری قطره ای،ارتباطات و فن آوری،کانال دفع آب های سطحی، توسعه شبکه برق،بهسازی و آسفالت و توسعه شبکه برق افتتاح یا کلنگ زنی می شود.

مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع گردیده است و حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha