توسعه فرهنگ قرآنی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی

تهران- ایرنا- شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی در راستای اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه علم و ‌آموزش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی در راستای اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی و باهدف دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح، تحقق اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در گسترش فرهنگ حیات‌بخش قرآن کریم روز دوشنبه به امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در این مراسم که در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از ابتدا تاکنون نام سازمان را با خود به همراه داشته است، اما هیچ‌گاه به‌صورت اداری کار نکرده و اعضا و کارکنان آن همواره باروحیه جهادی فعالیت کرده‌اند؛ چرا که با این بودجه‌های محدود اداری، نمی‌توان همچون این سازمان اقداماتی چنین اثرگذار و مهم انجام داد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز برخی نهادها و سازمان‌های مختلف نام قرآن را به دنبال خود یدک می‌کشند و کاملاً اداری عمل می‌کنند، اما مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور واقعاً همانند یک دانشگاه و پژوهشگاه عمل کرده و به حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و نیازهای روز جامعه ورود کرده است که از آن جمله می‌توان آسیب‌های اجتماعی را بیان کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه اقدامات بزرگی در این مجموعه قرآنی جهاد دانشگاهی انجام‌ شده است، عنوان کرد: امید است خداوند متعال توفیق دهد تا فعالیت‌های این سازمان باقدرت و قوت بیشتر پیش رود. همچنین، این مجموعه باید تلاش کند از فعالیت‌ها و پژوهش‌هایی که نهادهای دیگر نیز انجام داده‌اند، استفاده کند که از این پژوهش‌ها می‌توان بحث علوم انسانی قرآن‌بنیان را بیان کرد.

خسروپناه ضمن اشاره به اینکه امروز انجمن‌ها و حوزه‌های علمی با فعالیت‌هایی که داشته‌اند، مقالات و کتاب‌های مختلف در حوزه علوم قرآنی را شناسایی کرده‌اند، گفت: مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور می‌تواند از این ظرفیت به خوبی بهره‌برداری کند. یکی از مشکلات این است که برای دستیابی به چند مقاله درخور و علمی باید تلاش کرد و میلیون‌ها تومان هزینه کرد؛ درحالی‌که می‌توان از وجود ده‌ها مقاله علمی و کارشده در حوزه قرآن و رشد، حوزه‌های اجتماعی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و ... استفاده کرد.

وی بابیان اینکه عرب‌ها نیز ‌اقدامات متعددی در این حوزه انجام داده‌اند، تصریح کرد: کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی نیز بسیار غنی است و باید از ظرفیت آن استفاده کرد. در آخرین بازدید از ایکنا که به حدود ۱۵ سال پیش باز می‌گردد، دوستانی در حوزه علم و قرآن فعالیت می‌کردند یعنی به قرآن از دیدگاه علوم تجربی و طبیعی می‌پرداختند. همان زمان تذکر دادم که بیش از آنکه به بحث علوم قرآنی و طبیعی بپردازیم، مهم این است که با چه متدولوژی می‌خواهیم از قرآن در حوزه طبیعی استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: البته چند متدولوژی در این زمینه وجود دارد که همگی آن‌ها نیز صحیح نیستند. باید مراقب باشیم از روش‌های غلطی که سر از التقاط ‌قرآنی در می‌آورد، پرهیز کنیم که البته این موضوع نیازمند بحث و بررسی فراوان است.
 

اشاعه فرهنگ قرآنی در تمام امور و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی

در ادامه این مراسم مسلمی نائینی گفت: در هر بازدید از خبرگزاری ایکنا و سازمان قرانی دانشگاهیان مشاهده می‌شود یک کار جدید انجام داده‌اند و از وضعیتی که فقط سازمان خبرگزاری و رسانه‌ای باشند به این سمت حرکت می‌کنند که مرکز مطالعاتی شوند و در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی بسیار خوب عمل کرده‌اند.

وی با تاکید بر اشاعه فرهنگ قرآنی در تمام امور و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی افزود: فعالیت‌های خوبی در جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف پزشکی و مهندسی در حال انجام است که حتماً باید پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشند تا نتایج آن در کشور احساس شود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اگر کارهای پزشکی ما نتیجه‌بخش بود از برکت فعالیت‌های قرآنی است، ادامه داد: مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی درعین‌حال که اقدامات ارزشمندی در حوزه پزشکی انجام می‌داد، از باورهای دینی و قرآنی نیز استفاده می‌کرد. مثلاً برای موفقیت در آزمایش‌ها ۱۰ هزار صلوات می‌فرستاد و تا این اندازه انسان معتقدی بود و بر باورهای دینی‌ تکیه داشت که باید این موضوع را در حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی ترویج دهیم.

حلقه وصل خوبی بین آموزش عالی و جهاد دانشگاهی ایجادشده است

در ادامه این مراسم محمدجواد آل احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: بهترین جایی که فرامین مقام معظم رهبری در آن اجرا می‌شود خبرگزاری ایکنا است، چراکه دغدغه اصلی ایشان قرآن بوده است.

وی بر یک‌صدایی میان حوزه‌های آموزش عالی و جهاددانشگاهی تأکید کرد و یادآور شد: حلقه وصل خوبی بین آموزش عالی و جهاددانشگاهی ایجاد شده و امید است این وحدت و انسجام در کارها ادامه داشته باشد و بتوانیم به ادامه مسیری که درگذشته دوستان آغاز کرده‌اند، کمک کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن محکومیت جسارت ها به ساحت قرآن کریم، تأکید کرد: هرچه آن‌ها جسارت می‌کنند شاهدیم که جوانان ما افتخارآفرینی کرده و در مقابل هجمه به ساحت قرآن فعال‌تر می‌شوند.

در این مراسم کارت خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایکنا توسط رییس جهاددانشگاهی به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اهدا شد. علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین حسنی، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدجواد آل احمد دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگی قرآنی و علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیران خبرگزاری ایکنا در این مراسم حضور داشتند. معرفی فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha