فرهنگستان علوم باید علاوه بر جایگاه مشورتی به نقش تصمیم‌سازی دست یابد

تهران- ایرنا- رییس فرهنگستان علوم گفت: پیشنهاد بنده علاوه بر جایگاه مشورتی نقش تصمیم سازی فرهنگستان است که با ظرفیت دانشمندان برای پیشرفت کشور محقق می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین تکریم از خدمات بیست و پنج ساله رضا داوری اردکانی در فرهنگستان علوم و معارفه محمدرضا مخبر دزفولی روز دوشنبه با حضور چهره‌های شاخص علمی کشور در محل این فرهنگستان برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی در این آیین اظهار داشت: قدردانی از استاد داوری اردکانی باید به وسیله فرهیختگان و بزرگان انجام شود، اما بنده هم باید رسالت شاگردی خود را ایفا کنم و مهم‌ترین درسی که از ایشان گرفتم زندگی بود؛ چرا که نقطه عمیق فلسفه در تفکر است.

فرهنگستان علوم باید علاوه بر جایگاه مشورتی به نقش تصمیم‌سازی دست یابد

وی افزود: فرهنگستان محل علم و تکریم دانشمندان و تبادل افکار است و از آنجا که بیش از ۲۰ سالی در فرهنگستان بودم این را از نزدیک احساس کردم و با وجود اینکه داوطلب ریاست فرهنگستان علوم نبودم، اما از حکم رییس جمهور برای مسئولیتم تشکر می‌کنم.

مخبر دزفولی تصریح کرد: فرهنگستان علوم می‌تواند برای پیشرفت کشور خیلی از فعالیت‌ها را انجام دهن و این موضوع با هدایت و همواری شما استادان میسر است. اولین کار این است که فعالیت‌های فرهنگستان را قدر بدانیم و ناسپاسی نکنیم و در صورت اصلاح و ارتقا باید کار را به ثمر برسانیم.

رییس فرهنگستان علوم تصریح کرد: پیشنهاد بنده علاوه بر جایگاه مشورتی نقش تصمیم سازی فرهنگستان علوم است که با ظرفیت دانشمندان برای پیشرفت کشور محقق می‌شود و برای جمع شدن ذخیره دانشی و علمی در یک جا باید قدردان بود.

مخبر دزفولی گفت: با دانشگاه‌ها متفاوت هستیم و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی داخل آموزش عالی بر عهده فرهنگستان نیست. باید رویکردهای تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها را در داخل فرهنگستان تقویت و نقش برجسته‌ای در پیشرفت ایران اسلامی ایفا کنیم. حرکتمان رو به جلوست و نمی‌توانیم به عقب برگردیم.

وی افزود: با کار جمعی باید در راستای پیشرفت علمی و استفاده از ظرفیت دانشمندان حرکت کنیم و نمی‌توانیم جداگانه این امر را محقق کنیم.

مخبر دزفولی ادامه داد: پرداختن به مقوله تعلیم و تربیت از کودکی تا دانشگاه باید یکی از محورهای فرهنگستان علوم باشد و نسل آینده را برنامه‌های فعلی فرهنگستان علوم شکل می‌دهد.

تشکیل رصدخانه ملی در حوزه فناوری و نوآوری 

وی گفت: فرهنگستان باید در سطح راهبردی یعنی نظارت و اثرگذاری و نقش آفرینی فعال در حل مسائل کشور و پیشنهاد راه حل حضور داشته باشد و برای تحقق این امر باید سه گانه‌ای را با ضلع‌های اعضای فرهنگستان وابسته و پیوسته و نخبگان دانشگاه‌ها و دانشمندان تعریف کنیم و ضلع سوم سیاستمداران دولتمردان است که باید به کمک بیایند؛ چرا که نخبگان و اعضای فرهنگستان برای پیشبرد برنامه‌های راهبردی علم نمی‌توانند به تنهایی نقش ایفا کنند.

رییس فرهنگستان علوم بیان کرد: یکی دیگر از کارهای ما حفظ گنجینه هوشی و دانشی و تخصصی کشور است و ایرانی‌ها نقش موثری در تمدن سازی داشته‌اند. دشمنان می‌خواهند این امر انجام نشود و ما نباید بگذاریم، بلکه باید دانشمندان را در راس کار بنشانیم تا مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری به ایران قوی دست پیدا کنیم.

مخبر دزفولی افزود: می‌توانیم مرجعیت علمی به دست آوردیم که رهبر معظم انقلاب چندین بار فرمودند و فرهنگستان علوم باید در این زمینه طراحی داشته باشد و علوم پایه را باید به گونه‌ای طراحی کنیم تا در تصمیم سازی‌های میدانی و صحنه بین المللی نقش ایفا کند و به منافع ملی هم باید توجه کنیم. رصد خانه ملی در حوزه نوآوری و فناوری را باید شکل دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: پیوند فرهنگ و علم در نهاد فرهنگستان علوم حکیمانه است‌

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مراسم گفت: پیوند فرهنگ و علم در نهاد فرهنگستان علوم حکیمانه است و مقصود از فرهنگ یک فرهنگ ایرانی اسلامی است و قوام فرهنگ ایرانی اسلامی مانند شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان خرد است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، اظهار داشت: درباره استاد رضا داوری اردکانی صحبت زیاد است و مجلس علمی درباره اندیشه‌های دکتر داوری برگزار شد و متوجه شدم موضوعی که باعث نشاط ایشان می‌شود، همین برگزاری مباحث علمی است.

وی افزود: وقتی آثار استاد رضا داوری اردکانی را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم ایشان واقعا فیلسوف انضمامی هستند، اما عمده فیلسوفان انتزاعی هستند و خلاء فلسفه در توجه کم به امور انضمامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دکتر مخبر دزفولی دانشمند مدیر و مدیر دانشمند است و در زمان دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرای نقشه علمی کشور نقش موثری ایفا کرد و شخصیت فرهیخته‌ای در حوزه مدیریت و حکمرانی علم داشته است.

خسروپناه ادامه داد: هدف ما انتخاب یکی از اعضای فرهنگستان علوم به‌عنوان رییس جدید فرهنگستان علوم بود که همگی دکتر مخبر دزفولی را پیشنهاد دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از جوانان نسل امروز از خرد حکمی فاصله گرفته‌اند و گسسته نسل حرف غلطی است و اصلا وجود ندارد، بلکه هم اکنون دو زیست جهان زیستی در عرض هم داریم و همین نسل است که علم کشور را توسعه می‌دهند.

وی گفت: فرهنگستان علوم باید نقشی در حکمرانی علم داشته باشد و می‌تواند راه بینی و راهبردی و راهبری و راه سنجشی حکمرانی علم را در دست گیرد.

داوری اردکانی: هیچ وقت قصد و غرض مالی و شهرت از راه فلسفه نداشتم

رضا داوری اردکانی نیز طی سخنانی در آیین تکریم خود بیان کرد: بیش از حد استحقاق، مورد لطف و احسان فرهنگستان علوم، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اهل فن و دانش مملکت بوده‌ام، اما وقتی که به خود نگاه می‌کنم شاهد ضعف‌هایی هستم و از این همه لطف و محبت تعجب می‌کنم. 

وی تصریح کرد: استادان بزرگوار با تواضع خود به بنده لطف و محبت دارند و بنده معلم و دانشجوی فلسفه بوده‌ام، هیچ‌وقت قصد و غرض مالی و شهرت نداشته‌ام و ملاحظات را تا حد امکان رعایت کرده‌ام و از عهده آن برنیامده‌ام؛ چرا که در معنای کلی علم و در معنای خاص در حوزه فلسفه سرکش است. 

وی گفت: تلفظ معارفه به مساحمه به کار رفته است و دکتر مخبر را از ۳۰ سال گذشته می‌شناسم که اهل علم و سیاست است، احترام به عالم صفت اهل علم است که ایشان در مقابل علم متواضع است. 

داوری اردکانی افزود: من نمی‌دانم دانشجوی فلسفه باید رئیس فرهنگستان علوم باشد یا خیر؟ بنده داوطلب ریاست فرهنگستان نبوده‌ام و زندگی و خوشبختی بنده، بودن در دانشگاه و فرهنگستان علوم بوده است و مورد احسان اهل دانش بوده‌ام که کم ارزشی نیست. زمانی که رییس شدم گفتم نماینده و وکیل هستم نه رییس فرهنگستان و همیشه سعی در ماندن پای قولم بوده‌ام و فرهنگستان را بسیار دوست دارم.

وی ادامه داد: دانشمندان به جامعه و مسائل نظر دارند و از دیدگاه علمی خود نگاه می‌کنند، اما فلسفه به بازی عالم توجه می‌کند و تفکر افراد را تغییر می‌دهد. 

رییس سابق فرهنگستان علوم بیان کرد: در آغاز کار که همزمان با آغاز انقلاب بود اتفاقاتی رخ داد که ما را از ضرورت کشور یعنی تفکر در علم بازداشت. باید درباره علم و آینده آن فکر کنیم و مسائل بیهوده‌ای مطرح شد که درباره فلسفه بود، اما نباید در کوچه و خیابان دنبال آن بود. وقتی فکر و نظری در اذهان جاری می‌شود عمل، راه را می‌برد و این فکرها زمینه را مشکل کرده است.

داوری اردکانی گفت: هیچ اساسنامه‌ای هر چقدر هم دقیق باشد نمی‌تواند بدون اشکال باشد، اما بنده سعی خود را بر راهبرد مسائل دقیق پیش بردم؛ چرا که شرایط فرهنگستان علوم با دانشگاه متفاوت است؛ بنابراین با تشکیل کارگروه ها و شورای آینده‌نگری سعی در رفع مسائل کشور داشته‌ایم.

وی گفت: اگر همه کشور به خصوص سیاست به علم مدد نکند کار دچار مشکل می‌شود و این دو باید همسو با یکدیگر حرکت کنند و علم از هیچ چیز و هیچ فردی فرمان نمی‌برد.

محقق داماد: مخبر اقتدار حفظ فرهنگستان در مقابل خطرات دشمن را دارد

عضو پیوسته فرهنگستان علوم دیگر سخنران این مراسم نیز گفت: دکتر اردکانی در دوره ریاست هیچ زمانی نظر خود را بر اعضای فرهنگستان علوم تحمیل نکرد و سعی بر انجام آرای عمومی داشته است.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد افزود: ناسپاسی است اگر از شخصیت مرحوم دکتر حسن حبیبی یاد نکنم؛ چرا که فرهنگستان از میراث‌های ارزشمند ایشان است و ایشان فرهنگستان‌ها را تشکیل داد و اساسنامه‌ای به کمک دوستان تهیه کرد و از آن شاد بودم که دارای مزیت استقلال است. 

وی ادامه داد: از جناب استاد رضا داوری صمیمانه سپاس‌گزاری می‌کنم که با کمال اقتدار در ربع قرن فرهنگستان علوم را از هرگونه آسیب حفظ کردند. 
 

صالحی: مدیر فرهنگستان علوم باید دارای سعه صدر باشد/ مخبر دزفولی اهل استماع است

عضو فرهنگستان علوم در این مراسم گفت: مدیر فرهنگستان علوم باید دارای سعه صدر باشد و ویژگی دکتر مخبر این است که از سربازی به سرداری رسیده است و می می‌تواند صحبت‌های مختلف را استماع و بهترین‌ها را انتخاب کند.

علی اکبر صالحی در باره استاد داوری اردکانی نیز  اظهار داشت: دکتر داوری حق استادی بر گردن خیلی از ما دارند و حرف زدن راجع به ایشان کار سختی است.

وی  افزود: ویژگی خاص دکتر اردکانی تواضع در علم و حکمت و دانش و اخلاق و ادب است که ایشان اسوه ای برای نسل کنونی و آینده است و عمق تفکر، خلاقیت و نوآوری و انتقادپذیری و تواضع در شخصیت استاد قابل رویت است. 

صالحی همچنین بیان کرد: اگر ایدئولوژی و فلسفه را دو وجه متمایز اندیشه‌ورزی انسان بدانیم، انقلاب اسلامی با وجه ایدئولوژی تحقق یافته است، اما در سطح بین‌المللی وجه فلسفی آن نمایان است. 

صالحی تصریح کرد: امور جزمی در جای خود ولی امور عینی برای بررسی زندگی باید پای میدان بیاید و الان وقت شکوفا شدن آن است. زمان هم‌اکنون برای فیلسوفان است چرا که پرسش‌های بسیاری وجود دارد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم ادامه داد: نسل زد سرگشته و گم گشته است و چیزی نمی‌داند، ظهور انقلاب اسلامی تلنگری به اذهان عمومی زد و انسان را به معرفت‌شناسی آگاه کرد. زمانی نهیلیسم حکمرانی می‌کرد و نسل زد دوباره با خطر مواجهه شدن با نهیلسیم روبه رو است. 

وی بیان کرد: تخصصی در حوزه فلسفه ندارم، اما علاقه‌مند به معاشرت با فیلسوفان هستم. 

به گزارش ایرنا، در جلسه دهم مرداد ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمدرضا مخبر دزفولی استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم به‌ عنوان رییس جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران انتخاب و جانشین رضا داوری اردکانی شد.

مخبر دزفولی متولد ۱۳۴۰ استاد ممتاز پایه ۵۰ دانشگاه تهران دارای دکتری دامپزشکی و دکتری بیماریهای داخلی از دانشگاه تهران و صاحب ۹ عنوان تالیف کتاب و سه عنوان ترجمه است که از سال ۱۳۸۸ و با رأی مجمع عمومی فرهنگستان علوم به‌عنوان عضو پیوسته این فرهنگستان انتخاب شده بود.

چهره ماندگار علمی کشور در سال ۱۳۸۹، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۱ تاکنون، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷، برنده جایزه کتاب سال در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۶، ریاست ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی (از سال ۱۳۹۸)، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۱، عضو هیات امناء دانشگاه تهران، عضو هیات امناء دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیات امناء بنیاد نخبگان، عضو هیات امناء بنیاد ایران‌شناسی، عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران، عضو هیأت امناء مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، مؤسس و رئیس پژوهشکده زیست ‌پزشکی دانشگاه تهران، مشاور علمی - فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی از جمله سوابق مخبر دزفولی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha