معاون وزیر نیرو: یکهزار شرکت دانش‌بنیان در صنعت آب و برق کشور فعالند

سمنان- ایرنا- معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: بیش از یکهزار واحد دانش‌بنیان در صنعت آب و برق کشور مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم کارگر نجفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان سمنان افزود: شمار شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق ۳۰ تا ۴۰ درصد در سال گذشته افزایش یافت.

وی اضافه کرد: «بازار آب» یکی از طرح‌های پیشران برای مدیریت مصرف، افزایش بهره‌وری و از تکالیف وزارت نیرو است که با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است.

کارگر نجفی بیان کرد: اجرای طرح «بازار آب» در سه استان خراسان رضوی، قزوین و سمنان به صورت آزمایشی برنامه‌ریزی شد و اکنون در استان سمنان به عنوان سومین استان این طرح در حال اجرا است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو با اشاره به اینکه تامین آب از وظایف اصلی وزارت نیرو است و مشارکت ذینفعان لازمه مدیریت مصرف است، یادآور شد: کشاورزان جزو بزرگترین مصرف‌کنندگان آب هستند و طرح بازار آب طرحی ارزشمند برای مدیریت مصرف با همراهی کشاورز است.

کارگر نجفی بیان کرد: کشاورز در طرح «بازار آب» میزان صرفه‌جویی مصرف آب را می‌تواند با قیمت رقابتی و عادلانه به فروش برساند که در این شرایط هم کشاورز نفع می‌برد و هم کم‌آبی بخش صنعت رفع و به توسعه و اشتغالزایی در استان کمک می‌شود.

به گفته معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، حمایت مالی به شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق از طریق صندوق پژوهش و نوآوری وزارت نیرو و معاونت علم و فناوری رییس جمهوری با پرداخت تسهیلات انجام می‌شود.

همکاری ۶ شرکت دانش بنیان با شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان هم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ۶ شرکت دانش بنیان در صنعت آب با شرکت آب منطقه‌ای استان همکاری دارند و برای همکاری با این شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب حدود ۲۲ میلیارد ریال قرارداد همکاری امضا شده است.

محسن عسکری تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف مانند اجرایی، اجتماعی، مطالعات و بازار آب با شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان همکاری می‌کنند.

مریم کارگر نجفی معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو به منظور افتتاح «دفتر کارگزاری بازار تبادل آب» در سمنان به این استان آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در سال ۱۴۰۱، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در ١۴٠١ کاهش یافت و اکنون استاندار سمنان در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که خروجی آب به ۲۶۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

طبق گزارش‌های سال ۱۴۰۱، ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

استان سمنان با میزان بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آبهای زیرزمینی، همچنان با مساله کمبود آب مواجه است و مردم چشم‌انتظار اقدام جدی برای این مساله هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha