۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 3083
کد خبر: 85213185
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موسیقی تئاتر بیشتر مورد توجه قرار گیرد

شیراز - ایرنا - فعال استان فارسی موسیقی فیلم و تئاتر گفت: موسیقی از بدو تولد هنر تئاتر همواره در کنار و همراه آن بوده و می‌توان گفت زبان دوم تئاتر است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی آقا حسینی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران فرهنگی فارس اظهار کرد: موسیقی و تئاتر لازم و ملزوم یکدیگر هستند و تئاتر نیازمند موسیقی زنده است.

نوازنده سریال نیم‌دری با بیان اینکه تا کنون موسیقی تئاتر کمتر مورد توجه قرار گرفته، اذعان کرد: موسیقی تئاتر هنوز در ایران ناشناخته است و کمتر جدی گرفته شده است.

وی فیلم با بیان اینکه نباید برای تئاتر موسیقی ضبط کرد، ادامه داد: نوازندگان باید در هر اجرا همراه با دیگر عوامل تئاتر، بر روی صحنه حاضر شوند و قطعاتی را متناسب با موضوع اجرا کنند تا گروه بازیگران و گروه موسیقی بدانند قرار است چه تبادلاتی داشته باشند.

این فعال موسیقی فیلم و تئاتر با بیان اینکه موسیقی تئاتر هزینه چندانی را بر آن تحمیل نمی‌کند، افزود: چنانکه بسیاری از صحنه‌های تئاتر در جریان تمرین و حتی در هنگام اجرا شکل می‌گیرد، روند موسیقی آن نیز به همین شکل است.

آقا حسینی گفت: موسیقی تئاتر نیازمند تجربه، خلاقیت و نوآوری است و تجربه و علم و خلاقیت سهمی برابر در اثرگذاری آن دارند برای تولید یک ثر خوب دست‌کم ۶ ماه زمان نیاز است.

آهنگساز تئاتر "پیوندی با طعم آنانس" با بیان اینکه برخی خلاقیت‌ها تنها در هنگام اجرای تئاتر بروز می‌کند ، اضافه کرد: آهنگساز باتجربه، ابعاد شنیداری و حسی نمایش را مورد توجه قرار می‌دهند و کارگردانان جنبه نمایشی آن را را مد نظر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: دانش‌آموخته‌های تئاتر با طراحی صحنه و نور، بازیگری و دیگر بخشهای تئاتر آشنا می‌شوند، اما موسیقی تئاتر باید به صورت تخصصی مورد بازبینی قرار گیرد.

آقا حسینی با انتقاد از داوری موسیقی تئاتر در بسیاری از جشنوارههای هنری، پیشنهاد کرد: در رویدادهای رقابتی تئاتر باید داور چهارم برای داوری تخصصی موسیقی حوزه داشته باشد تا این بخش به صورت سلیقهای مورد قضاوت قرار نگیرد.

موسیقی تئاتر بیشتر مورد توجه قرار گیرد

تئاتر فارس اقتصادی نیست، باید عاشق بود

آقاحسینی گفت: تئاتر به ویژه در شیراز از داشتن اسپانسر مالی بی‌بهره است و از این رو از لحاظ اقتصادی غنی نیست بنابراین هنرمندان برای ماندگاری در این رشته باید عاشق باشند.

این هنرمند شیرازی با اشاره به برخی از کمبودهای زیرساختی هنر تئاتر در فارس، گفت: اگرچه اکنون در چند پلاتو شیراز سیستم‌های صوتی نصب شده اما در تجهیز سالن‌ها از نظر کارشناسان امر استفاده نشده و این باعث شده تا این سیستم‌ها کارایی لازم را نداشته باشند.

آقاحسینی اضافه کرد: نبود یک رشته دانشگاهی در ارتباط با چگونگی استفاده از نقش موسیقی در هنر تئاتر، نبود بانک اطلاعاتی هنرمندان تئاتر در اداره‌کل ارشاد فارس و نبود سیاست‌های حمایتی از افراد توانمند و بااستعداد این حوزه از چالش‌های هنر تئاتر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha